דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים
מדוע תואר בתכנית מחקרית? מהם תנאי הקבלה ושעות הלימוד? כיצד בוחרים נושא? כיצד בוחרים מנחה? כל המידע על תכנית מחקרית M.B.A (עם תזה)

כתיבת תזה עשויה להעניק יתרון בשוק העבודה על פני אלה שיש להם תואר שני ללא תזה, או לפתוח הזדמנויות חדשות במקום העבודה הנוכחי. בנוסף, כתיבת תזה מאפשרת לסטודנט ששוקל קריירה אקדמית או מחקרית, להתנסות במחקר קצר יחסית ולהבין אם הפעילות המחקרית מעניינת ומתאימה לו, וזאת לפני שהוא מתחייב לתהליך הארוך של דוקטורט. כתיבת תזה גם מעניקה יתרון למי שמנסה להתקבל ללימודי דוקטורט- במיוחד אם התזה באיכות ברת פרסום בכתב עת מדעי.
מעבר לכל היתרונות הללו, הערך המוסף של כתיבת תזה טמון בחוויית המחקר; ובניסיון, מיומנות וידע שישיג הסטודנט בנושא המחקר.

לתכנית התזה ניתן להצטרף במהלך התואר השני או בסיומו. תנאי סף לבוגר תואר MBA הוא ציון 85 לפחות בתואר.
תנאי הסף לסטודנט MBA פעיל הוא צבירת 20 ש"ס לפחות בציון 85. בהינתן תנאי סף אלה, הקבלה היא על בסיס ראיון אישי.

תכנית התזה מיועדת לבוגרי .M.B.A שמעוניינים להשלים עבודת תזה וכן לסטודנטים הלומדים לתואר .M.B.A בפקולטה למנהל עסקים, המעוניינים בהתמחות מחקרית. בהתאמה, ישנם שני מסלולים דרכם ניתן להצטרף לתכנית:
1. מסלול השלמת תזה
א. מיועד לבוגר תואר שני .M.B.A של המסלול האקדמי המכללה למינהל המבקש להשלים לימודי וכתיבת תזה לאחר התואר.
ב. תנאי קבלה מצטברים לתכנית התזה במסלול זה:
(1) תואר .M.B.A בציון 85 לפחות.
(2) ראיון אישי. במסגרת הראיון תינתן מטלת כתיבה.
ג. בוגר מסלול זה יקבל תעודה המאשרת שהשלים את תכנית התזה.

2. מסלול .M.B.A בהתמחות מחקרית
א. מיועד לסטודנט המשלב לימודי וכתיבת תֵזה כחלק ובמהלך לימודי ה- .M.B.A.
ב. קורסי תכנית התזה יחלו בשנה השנייה ללימודי ה- .M.B.A.
ג. תנאי קבלה מצטברים לתכנית התזה בהתמחות מחקרית:
(1) השלמת כל קורסי החובה שנלמדו בשנה הראשונה במסגרת תכנית ה-.M.B.A בפקולטה למנע"ס.
(2) קבלת ציון ממוצע של 85 לפחות בלימודי השנה הראשונה של ה-.M.B.A.
(3) ראיון אישי. במסגרת הראיון תינתן מטלת כתיבה.
ד. סטודנט במסלול .M.B.A בהתמחות מחקרית חייב ללמוד את כל קורסי תכנית התזה (כמפורט למטה) ללא פטור או זיכוי כלשהוא.
ה. סטודנט במסלול .M.B.A בהתמחות מחקרית רשאי אך אינו חייב ללמוד קורסים השייכים להתמחויות אחרות.
ו. לסטודנט במסלול .M.B.A בהתמחות מחקרית יצוין בתעודת המוסמך שהגיש עבודת גמר מחקרית.

על פי רוב לסטודנטים שמגיעים לתכנית התזה יש כיוון כללי לגבי נושא או תחום שמעניין אותם. במסגרת סדנת התזה, הסטודנט מקבל כלים וסיוע באיתור נושא ראוי שניתן לביצוע בפרק הזמן שהוגדר. הנושא יהיה בתחום של מינהל עסקים. אפשרי גם מחקר שמשלב מספר דיסציפלינות. כמו כן, ניתן לבחור נושא הנגזר מתחום עיסוקו של הסטודנט ואף שואב משם נתונים או מידע, זאת בתנאי שהתקבלו האישורים המתאימים ממקום העבודה ושהתזה שונה מהעבודה הנעשית על ידי הסטודנט במסגרת עבודתו. באופן כללי, עבודת התזה נדרשת לחדש ולהעשיר את בסיס הידע הקיים בתחום הנושא הנבחר.

מנחה לתזה חייב להיות חוקר מסגל הפקולטה למנהל עסקים, לעיתים בשיתוף עם חוקר נוסף. המנחה מטעם מהפקולטה למנע"ס, הוא זה שמוביל את ההנחיה וקובע מי ישתתף בה. צוות התכנית מסייע במציאת מנחה מתאים ולכן אין צורך לפנות ישירות למנחה פוטנציאלי. עם זאת, כשלב ראשוני מומלץ להיכנס לדפי החוקרים במכללה (גישה דרך הקישור "נבחרת המנחים" הנמצא באתר תכנית התזה) ולראות מי חוקר בתחומים הרלוונטיים. להלן מספר המלצות לגבי בחירת מנחה:
• מומלץ להבין את גישתו של המנחה לתהליך ההנחיה ואת ההתאמה בין סגנון הנחייתו לסגנון העבודה והלמידה שלכם.
• רצוי שנושא המחקר ושיטת המחקר יהיו מתחום התמחותו של המנחה.
• העבודה עם המנחה היא אינטנסיבית וארוכת טווח ולכן חשוב לפתח יחסים טובים, המבוססים על אמון וכבוד.

הסטודנטים בתכנית התזה נדרשים להשלים את הכתיבה וההגנה בתוך שנתיים אקדמיות (ארבעה סמסטרים) מיום תחילת הלימודים בתכנית התזה.

בשנה הראשונה לתכנית התזה נדרש הסטודנט להשתתף בקורסי חובה פרונטליים בהיקף של 12 ש"ס, שיטות מחקר (איכותני וכמותני) וסדנת תזה. קורסים אלה מיועדים רק לסטודנטים בתכנית התזה, הם מכווני תזה, ומטרתם לסייע בביצוע המחקר.

הקורס שיטות מחקר (א' ו-ב') מכסה הן שיטות מחקר איכותניות והן שיטות מחקר כמותניות, והוא נמשך על פני שני סמסטרים.
מטרת החלק העוסק בשיטות מחקר איכותניות היא להכיר את מהותו ואופיו של המחקר האיכותני; לתרגל סקירת ספרות וכתיבה אקדמית; וכן לדון בשיטות מחקר איכותניות שונות כולל התנסות בראיונות כשיטה לאיסוף מידע.
מטרת החלק העוסק בשיטות מחקר כמותניות היא לפתח ולקדם מיומנויות הקשורות בתכנון והערכה ביקורתית של מחקרים כמותניים. בחלק זה יתמקד הדיון בהרחבת הידע הסטטיסטי ועיבוד נתוני מחקר, על מנת להכין את הסטודנט לחלק האמפירי של עבודת התזה.

סדנת התזה (א' ו-ב') מועברת ע"י ראש תכנית התזה, ומטרתה לתת ליווי ותמיכה לסטודנטים בתכנית התזה, מהשלב הראשוני של בחירת נושא ומציאת מנחה ועד להגשת הצעת מחקר. הסדנה מתקיימת במהלך השנה הראשונה ללימודים בתכנית ומיועדת רק לסטודנטים בתכנית התזה.
סדנת התזה א' מתמקדת בשאלות כגון מהו מחקר אקדמי; אלו אתגרים ניצבים בפני החוקר; כיצד ניתן להתמודד עם אתגרים אלה; ומהי תזה. בהמשך מתמקדת הסדנה בשאלות כגון כיצד לזהות נושא לעבודת התזה; כיצד לבנות רקע תיאורטי; מהי שאלת מחקר; ומהי הצעת מחקר.
סדנת התזה ב' מתמקדת בכתיבת הצעת המחקר על חלקיה השונים, בלמידה עם עמיתים ובפיתוח מיומנויות הצגה ודיון אקדמיים ומחקריים.
במהלך הסדנה ייפגשו הסטודנטים עם מנחים פוטנציאלים, סטודנטים בתהליכי כתיבה מתקדמים, בוגרי התכנית, וכן עם נציג ועדת האתיקה על מנת להבהיר מתי נדרשת אישורה של ועדת האתיקה. כמו כן ייחשפו הסטודנטים לשירותי הספרייה, למאגרי מידע רלוונטיים ולתוכנות שונות לביצוע מחקרים אמפיריים.

עבודת המחקר והכתיבה היא באחריותו של הסטודנט, והיא בעיקרה עבודה עצמאית הכרוכה בהרבה למידה עצמית, כאשר תפקידם של צוות התכנית ומנחה התזה הוא לתמוך בסטודנט.
הסטודנט והמנחה יקבעו סדרי עבודה ולוחות זמנים לפגישות הנחייה ושלבי התקדמות. מחובתו של הסטודנט להגיע בזמן לקורסים ולפגישות שנקבעו עם המנחה, וכן ליזום פגישות עם המנחה ולעבוד באופן עצמאי על מנת לקדם את עבודת התזה. כמו כן חשוב להעלות בעיות שצצות בהנחיה או בתהליך הכתיבה והלמידה על מנת שניתן יהיה להתייחס אליהן ולהסדירן.
הקורסים הפרונטאליים בשנת הלימודים הראשונה בתכנית התזה, נועדו להכיר לסטודנט מהי תזה וכיצד יש לגשת לעבודת מחקר.

כתיבת תזה היא תהליך ארוך ומורכב הדורש יכולת עבודה עצמאית. ראשית על הסטודנט להבין מהו מחקר וכיצד הוא שונה מלימודים בתכניות אחרות. שנית נדרשת השקעת זמן, ועמידה בלוחות זמנים. משמעת עצמית, מוטיבציה גבוהה ורצון ללמוד הם בין הגורמים החשובים שיקבעו את ההצלחה. חשוב לפתח ולשמור על יחסי פתיחות ואמון עם ראש תכנית התזה, צוות התכנית ובמיוחד עם המנחה.

מרבית העבודות נכתבות בעברית. ישנם מנחים ו/או סטודנטים שמעדיפים כתיבה באנגלית. האחריות לאיכות הלשונית והדקדוקית של עבודת התזה היא של הסטודנט. אין זה מתפקידו של המנחה לבצע עריכה לשונית.

הקורסים הפרונטליים מתקיימים פעם בשבוע במהלך סמסטר א' ו-ב' של השנה הראשונה, בין השעות 16:00-21:00. העבודה מול המנחה אינה מוגדרת מבחינת ימים או שעות, אלא נקבעת באופן אישי עם המנחה.

נהלי הפסקת לימודים וגובה חיוב שכר לימוד מפורטים בדף נהלי שכ"ל- תכנית תזה.
אין מלגות והנחות בתכנית התזה. על מנת לקבל מידע על שכר הלימוד בתכנית, יש לפנות ליועצי הלימודים במערך הייעוץ והרישום של המכללה.

לפני תחילת המחקר יש לקבל את האישורים הבאים:
1. אישור המנחה
2. אישור מראש תכנית התזה
3. אישור ועדת האתיקה - חשוב לבדוק כבר בתחילת שלב איסוף הנתונים, אם המחקר דורש את אישור ועדת האתיקה. אם נדרש אישור כזה, יש למלא טופס בקשה ולהפנותו לוועדת האתיקה של הפקולטה למנהל עסקים בהקדם האפשרי (במסגרת סדנת התזה יובהר מתי וכיצד יש לפנות לוועדת האתיקה).

נכון לעכשיו, במכללה למנהל אין לימודי דוקטורט. אנו מקווים שבהמשך יהיו. אם סטודנט שסיים את תכנית התזה בהצלחה, נרשם ללימודי דוקטורט, ההחלטה אם לקבל אותו היא בסמכות האוניברסיטה אליה פנה. המשוכה העיקרית לקבלה לדוקטורט היא מציאת מנחה. עם זאת, תזה טובה יכולה להגדיל את הסיכויים שמנחה יהיה מעוניין להנחות סטודנט לדוקטורט, במיוחד אם התזה היא ברת פרסום בכתב עת אקדמי מוערך, או שבמהלכה נבנה מסד נתונים מעניין.
אנחנו ממליצים לסטודנטים שיש להם תכניות להמשיך לדוקטורט, לשתף את המנחה ואת צוות התכנית, וזאת על מנת שניתן יהיה לכוון לשם מראש עד כמה שניתן.

תלוי בך. להערכתנו יש צורך להקדיש לעבודה על התזה, מינימום של שמונה שעות שבועיות. סטודנטים מחלקים את זמנם בהתאם למצבם ולשלב בו הם נמצאים (שלב סקירת הספרות שונה משלב איסוף הנתונים ותכנון המחקר, ואלה שונים משלב ביצוע המחקר או שלב הכתיבה).

כן. בשנה הראשונה יש להתחיל בתכנון המחקר ובסקירה הספרותית. סדנת התזה מסייעת בתהליך זה וקובעת אבני דרך לתכנון נכון.
למשל, בסוף סמסטר א' של השנה הראשונה, יש להגיש מסמך הכולל בין השאר הגדרת נושא המחקר ומנחה.

לאחר השלמת כתיבת התזה ואישור המנחה, מתחילות ההכנות להגנה על התזה.
בשלב ראשון העבודה נשלחת לשיפוט פנימי וחיצוני, בשלב השני הסטודנט נדרש להגן על התזה בפני ועדת ההגנה. בסוף התהליך, קובעת הוועדה את הדרישות לתיקונים (אם יש) ואת הציון. לאחר שוועדת ההגנה מאשרת את העבודה המתוקנת, הסטודנט מקבל את הציון הסופי.

ההגנה לוקחת כשעה, והיא מתקיימת בפני ועדת ההגנה המורכבת מהמנחה ומשופט פנימי וחיצוני, בנוכחות קהל הכולל סגל אקדמי וסטודנטים בתכנית התזה. ההגנה מתחילה בהצגה של הסטודנט את העבודה במשך כעשרים דקות. לאחר מכן כל שופט בתורו שואל שאלות. בסוף ההגנה יקבל הסטודנט פירוט לגבי התיקונים הנדרשים (אם יש), לוח זמנים להגשה, וציון טנטטיבי. על הסטודנט לבצע את התיקונים הנדרשים בפרק הזמן שנקבע ולהגיש למנחה את העבודה המתוקנת- בתוספת מכתב המפרט את השינויים שנעשו.

לדעתנו כן. ראשית כתיבת תזה נותנת לסטודנט מבט על המחקר באקדמיה: מה זה כנס אקדמי, איך חוקרים, איך כותבים, איך מציגים.
שנית, תזה יכולה להעניק יתרון על פני מתחרים במקום העבודה שיש להם תואר שני שאינו מחקרי. שלישית, התנסות בכתיבת תזה יכולה לסייע לסטודנט לקבוע אם הוא מתאים למחקר בכלל ולדוקטורט בפרט.

אופי המחקר תלוי בתחום ובנושא שנבחרו. לכן היקף ומבנה התזה אינו אחיד וייקבע בתיאום עם המנחה.

אנחנו ממליצים לסטודנטים ששוקלים להצטרף לתכנית התזה, לעיין באתר התכנית (https://www.colman.ac.il/mba_with_thesis). באתר תמצאו קישור לסיפורי הצלחה של סטודנטים וכן לנבחרת המנחים (עם פרטי קשר).
בנוסף, מומלץ לשוחח עם בוגר או שניים שסיימו את תכנית הזה במכללה למינהל, במיוחד עם מי שהמשיך לדוקטורט. כמו כן כדאי לשוחח עם מרצים שעשו דוקטורט במינהל עסקים ויסכימו לספר על התהליך, מה זה נתן להם מבחינה מקצועית ואיך הם רואים את התזה כחלק מבניית הקריירה שלהם.

בכל שאלה נוספת ניתן לפנות לראש תכנית התזה, פרופ' רוני מנוס, במייל rmanos@colman.ac.il