דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

פתיחת שיעור ראשון


המלצות לשיעור הראשון (ואולי גם לשני..)

דף ראשון למידה של תוכן אקדמי בתקופת מלחמה היא קשה ומאתגרת מאוד. הן רגשית והן קוגניטיבית. הצפת המידע, עומס החדשות, הדאגה לבני משפחה וחברים שנפגעו או נמצאים בחזית דורשת משאבי קשב רבים. יחד עם זאת, רבים הסטודנטים שהגיעו לשיעור רוצים ללמוד, וחשוב להשקיע מחשב וזמן כדי לנסות ו"לכנס" אותם לתהליך הלמידה.

קשה לתת כאן הנחיות כלליות, אך כמה הנחות יסוד יכולת להדריך את המרצה בשיעור הראשון:

  1. חשוב להתייחס לאירועי המלחמה ולמצבי מצוקה הנגזרים ממנה, ולתת תוקף לתחושות הנגזרות ממנה.
  2. מחקרים רבים מראים שרוב הסטודנטים הם בעלי חוסן נפשי, וכמו רוב האוכלוסייה, הם יכולים להתמודד עם מצבים קשים כאלו, ויכולים לגייס את המשאבים הנדרשים ללמידה, בעיקר כשאלו משולבים במעגלים נוספים כמו משפחה, חברים וקהילה
  3. אך יחד עם זאת, לתפקד כמבוגר האחראי. הסטודנטים צריכים איזון בין תמיכה לבין שמירה על סטנדרט אקדמי, ומתפקידנו ללמד אותם ואותן, לבנות את המסוגלות שלהן ושלהם ולהאמין ביכולותיהם.
  4. ההתייחסות לאירועי המלחמה מחייבת רגישות רבה. אוכלוסיית הסטודנטים היא מגוונת, ונקודות ההתייחסות, הרגישויות והמצוקה מתפרסים על מנעד רחב של אפשרויות, ונדרשת כאן רגישות רבה. יחד עם זאת, לא נכון יהיה להתעלם מן הקונפליקטים, אלא לנסות לתעל אותם להבנה רחבה יותר וקבלת האחר.

ראשי פרקים לשיחה במפגש הראשון:

בתקופות חירום כמו מלחמה, חשוב להקדיש זמן בשיעור הראשון ליצירת מרחב בטוח עבור הסטודנטים, הן מבחינה פיזית והן מנטלית. יש להכיר במורכבות המצב ובהשפעתו הרגשית והקוגניטיבית על הלמידה. חשוב להדגיש את חשיבות הלמידה ככלי להתמודדות נפשית בריאה ולספק תמיכה והבנה לסטודנטים, תוך שמירה על סטנדרטים אקדמיים.

בפתיחת השיעור הראשון מומלץ לתת דגש לכמה היבטים של המפגש:

  1. יצירת שיחה פתוחה ובטוחה: השקיעו זמן בשיחה עם הסטודנטים, יצירת מרחב בטוח והקשבה לחוויותיהם.
  2. הכרה במגוון החוויות: הכירו במגוון הרחב של חוויות ותגובות הסטודנטים למצב החירום.
  3. שיח פתוח: אפשרו שיח פתוח, אך מכבד. לא כל עמדה קיצונית היא פוגענית בהכרח, אך חשוב להבהיר שביטויים שמטרתם פגיעה אינם מקובלים, בכיתה בפרט ובאקדמיה בכלל.
  4. חיזוק ועידוד: הדגישו את חשיבות הלמידה והמשך הפעילות האקדמית גם בתקופות קשות.
  5. מתן תמיכה והבנה: הציגו אמפתיה והתחשבות בצרכים הייחודיים של כל סטודנט.
  6. דיון בחשיבות הלימודים: דונו בכיצד הלימודים יכולים לתרום להבנת המצב ולפיתוח כלים להתמודדות עם המציאות המורכבת.

מבוסס על מדריכי אקורד: כלים להתמודדות עם אתגרים בזמנים מתוחים ו-אקדמיה בעין הסערה.