דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מהפכת הבינה המלאכותית: כיצד הובילה המכללה למינהל את לימודי ה-AI באקדמיה בשנת 2023

ד"ר יוסי בר, ראש רשות ההוראה והלמידה, סוקר את ההשפעה הדרמטית של כלי ה-AI על עולם ההוראה והאקדמיה, ומדגים כיצד המכללה למינהל הפכה לחלוצה בתחום זה

שנת 2023 הייתה השנה בה הבינה המלאכותית היוצרת (generative AI) תפסה תאוצה משמעותית, והובילה לתחילתה של מהפכה בהיקף שהאנושות לא ידעה כמותו. כיום טכנולוגיות ה- generative AI מצויות בשימוש בתחומים רבים ומשפיעות עליהם באופנים מגוונים –תעשייה, בריאות, תרבות וגם בתחומי ההוראה והלמידה.

מי שמוביל מהפיכה זו בתחום ההשכלה הגבוהה בישראל זה המסלול האקדמי המכללה למינהל. ראיינו את ד"ר יוסי בר, ראש רשות ההוראה והלמידה במכללה, כדי להבין כיצד מהפיכה זו באה לידי ביטוי באקדמיה בכלל, ובמכללה למינהל בפרט.

כיצד הבינה המלאכותית משפיעה על ההוראה והלמידה באקדמיה?

"בתחום ההוראה הבינה המלאכותית הביאה לשינוי ניכר. AI היא למעשה העוזר האישי של המרצה להכנת קורסים, סילבוסים, מערכי שיעור ורעיונות ללמידה פעילה או רעיונות לשילוב פדגוגיות. כמו כן, היא תומכת למידה של הסטודנטים והסטודנטיות. כלי AI באקדמיה יכולים, בהפעלה נכונה, להיות המורים הפרטיים ועוזרי הלמידה של הסטודנט - החל מחזרה על חומר הלימוד דרך הכנת מטלות ועבודות ועד הכנה לבחינה".

אם הבינה המלאכותית עושה את כל העבודה, מה נותר למרצים ולסטודנטים לעשות באקדמיה?

"חשוב לזכור, שלמרות ההתקדמות המרשימה בתחום, עדיין הבינה המלאכותית סובלת ממגבלות משמעותיות. טכנולוגיות AI, כולל מערכות כמו ChatGPT, אינן יכולות לבצע את כל המשימות ברמה הגבוהה ביותר, במיוחד בתחומים הדורשים חשיבה ביקורתית עמוקה, רגישות אנושית, והבנת קשרים מורכבים. בנוסף, מערכות AI עדיין טועות, ולעיתים אף מספקות מידע שאינו קיים.

לנוכח המגבלות האלו, חשוב שמרצים וסטודנטים ישמרו על גישה ביקורתית כלפי המידע שמגיע ממערכות הבינה המלאכותית. עליהם לוודא שהשימוש בטכנולוגיה זו נעשה באופן מושכל ומודע, תוך זיהוי ותיקון של טעויות ובדיקה עצמאית של המידע. יתרה מזו, יש להבין שהבינה המלאכותית אינה תחליף לחשיבה האנושית, אלא כלי שמשלים ותומך בה".

אם כך, כיצד מרצים ומרצות יכולים להיעזר בבינה המלאכותית?

"טכנולוגיות כמו ChatGPT ואחרות הן למעשה כלי עזר למרצים ולמרצות. מרצים באקדמיה יכולים להשתמש ב-ChatGPT לצורך יצירת חומרי לימוד, מטלות, חיבור מבחנים, סיכומים, מצגות, שאלות לדיון בכיתה, לחשוב על דרכים יצירתיות ללמידה פעילה, בדיקת מבחנים ומטלות ועוד. זה יכול לחסוך זמן ולעזור למרצים להפוך את החומר ליותר מעניין ומותאם לסטודנטים. מרצים יכולים להיעזר בבינה המלאכותית גם ככלי עזר לכתיבה ולמחקר".

ומה לגבי הסטודנטים והסטודנטיות?

"סטודנטים וסטודנטיות יכולים להשתמש ב-ChatGPT כדי לתרגל נושאים שנלמדו בכיתה, לקבל הסברים נוספים על נושאים מורכבים, להתכונן למבחנים על ידי שאלת שאלות וקבלת תשובות ובכתיבת מטלות ועבודות. סטודנט היודע לעבוד עם כלי AI יכול לקרוא תקצירי מאמרים, לקבל סיכומים, לנתח נתונים, לבצע מטלות, ולהכיר את עולם התעסוקה העתידי באמצעות ביצוע משימות רלוונטיות לתחום.
בסופו של דבר, כלי AI לסוגיהם משנים את פני ההוראה והלמידה באקדמיה, ומציעים דרכים חדשות וחדשניות להעברת ידע ומיומנויות".

תיארת עד עתה את ההתפתחות של הבינה המלאכותית והיישומים האפשריים שלה בעולם האקדמי, אתה יכול לפרט מה רשות ההוראה והלמידה במכללה עשתה בשנת 2023?

"שנת 2023 הייתה, ללא ספק, השנה המאתגרת והמרתקת ביותר בכל שנות הקריירה האקדמית שלי, מלאה בשינויים ובחידושים בתחום האקדמי, במיוחד בהקשר של שילוב של טכנולוגיות בינה מלאכותית (AI) במערכת ההוראה והלמידה.

רשות ההוראה והלמידה במכללה נקטה צעדים משמעותיים לשילוב AI בחמישה תחומים עיקריים:
1. הכשרת המרצים: התוכנית להכשרת המרצים התמקדה בלימוד השימוש בכלים מבוססי AI לשיפור ההוראה. המרצים עברו הדרכות לשילוב מערכות כמו ChatGPT בהכנת חומרי לימוד וביצירת חוויות למידה מותאמות אישית לסטודנטים. הם למדו שיטות הערכה חדשות המותאמות לעידן ה-AI, כיצד לחבר עבודות ומטלות שיאפשרו לסטודנטים לשלב כלי AI ללא מגבלות כלשהן ועוד כלים מגוונים לשיפור ההוראה.
2. הכשרת הסטודנטים: הסטודנטים נחשפו לכלים של AI כחלק מהכשרתם האקדמית. הם למדו להשתמש בטכנולוגיות אלו לצורך תרגול וחיזוק ידע, כתיבת עבודות ופיתוח מחקרים. כל הסטודנטים במכללה הוזמנו לסדנאות AI כעוזר למידה.
3. פיתוח מערכות למידה מתקדמות מבוססות AI: המכללה השקיעה בפיתוח ובהטמעת מערכות למידה מתקדמות שמבוססות על GPT4 בשיתוף חברת מייקרוסופט. אנחנו המכללה הראשונה שהתחילה פיילוט בהפעלת מערכת סגורה של בינה מלאכותית עבור הסטודנטים והמרצים, במטרה להעשיר את החוויה הלימודית ולהתאים אותה לצרכים של כל סטודנט.
4. פיילוט של שילוב AI בעשרה קורסים להוראה ולמידה: בכל יחידה אקדמית בחרנו קורס אחד עבור פיילוט זה. המרצים השתתפו בקורס מיוחד שהכשיר אותם לשלב את ה-AI ברמה גבוהה ובאמצעות שיטות הוראה מגוונות. אנו מבצעים בדיקה שוטפת של רמת השימוש בכלים מבוססי AI ובתרומתם לתהליך הלמידה".
5. שילוב AI בתוכניות לימוד: כל חברי הסגל התבקשו לעדכן את תוכנית הלימודים ולכלול שיטות למידה והערכה המבוססות על AI.

האם אתה חושב שכלי AI שאתם משלבים בהוראה ובלמידה כבר תורמים לסטודנטים ולמרצים, ואם כן - באילו מובנים?

"אכן, על אף שהפיילוט עדיין לא הסתיים, קיימות כבר עדויות חיוביות מהמרצים ומהסטודנטים על התרומה של כלי ה-AI להוראה וללמידה.
הבינה המלאכותית מסייעת במגוון פונקציות - החל מתרגול ועד לכתיבת מטלות והכנת עבודות. נכון לשלב זה, נראה שהיא תורמת בעיקר בהגברת יעילות הלמידה. כלי AI מסייעים לסטודנטים ללמוד ולחזור על חומרים בצורה יעילה יותר, מספקים תמיכה בקריאת מאמרים ובכתיבה ולעתים גם בתרגול ובבדיקת ידע.

יחד עם הקולות החיוביים אנחנו שומעים גם ביקורת המציגה את המגבלות הקיימות בשימוש ב-AI. למערכות אלה יש נטייה לטעויות, ולעיתים הן נותנות תשובות חלקיות או לא מדויקות. על כן, אנו תמיד מזכירים כי כלי AI הם רק עוזרי הוראה ולמידה".