דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

גמר האקוטיזם 3.0

האקוטיזם 3.0 הוא מיזם חברתי מיוחד של צוות המורכב מאנשי מקצוע מובילים מעולמות החדשנות ואנשים על הספקטרום האוטיסטי, ששמו לעצמם מטרה לקדם פתרונות טכנולוגיים לאתגרים השונים של אוטיזם.

באירוע הגמר, שנערך אצלנו במכללה, נבחרו 3 מיזמים ע"י צוות השופטים רחב. המיזמים הזוכים יקבלו תמיכה להמשך הפעילות וליווי של מנטורים שיעזרו למיזם להבשיל ולצמוח לפתרון אמיתי שיעשה השפעה על חייהם של ילדים על הספקטרום האוטיסטי ומשפחותיהם. חמישה מבוגרי האקוטיזם בשנה שעברה כבר הצליחו לגייס כסף ולקדם את המיזמים שלהם.

המיזם פועל בשותפות עם עיריית ת"א אשר מובילה את מסלול ה-SMART CITY במסגרתו המיזמים במסלול יקבלו ליווי ייחודי וגם יקבלו תעדוף בכניסה לעבודה עימה, ובשיתוף המסלול האקדמי המכללה למינהל וכן חברת גוגל, IBM, מיקרוסופט, אינטל, פייסבוק, בנק הפועלים ועוד עשרות חברות וארגונים מהמובילים בישראל. בנוסף משתתפים בו ארגונים וגופים בולטים כדוגמת המרכז הלאומי לחקר האוטיזם, אלו"ט, שיבא, בית אקשטיין, שק"ל, המכללה למינהל (נשיא המכללה פרופ' יורם רבין אף כיהן כאחד השופטים) ועוד.

במקום הראשון זכה הסטארט אפ "Ladaat" של היזם יהונתן צדקה. מדובר במערכת שנועדה לספק את הצורך הקיים בגילוי מוקדם של אוטיזם. אינדיקציה מוקדמת בשנת החיים הראשונה תאפשר אבחון מוקדם ויכולת לספק תמיכה קריטית בשלב התפתחותי רגיש. באמצעות מדדים פיזיולוגיים שייאספו במהלך בדיקה נגישה וקצרה, יישלחו לענן שם יעובדו - תחילה המערכת תהיה תומכת החלטה ובהמשך תספק אבחון מלא ל – ASD. הפתרון כולל טאבלט וערכת (EEG) קלה להתקנה ושימוש ללא צורך בתשתית מוקדמת.
ב"לדעת" שמו לעצמם כמטרה להקים פלטפורמה שתאפשר לספקי שירותי בריאות ברחבי העולם לאבחן ASD ב-18 החודשים הראשונים לחיי הילד/ה - בצורה מהירה ובטוחה, וללא צורך במומחה לתפעולה.

במקום השני זכה אניוסטארט הוא מיזם שהוקם ע"י ד"ר מאיה ליבו וד"ר יעל קופרמן, חוקרות מתחום מדעי המוח והתזונה. ד"ר ליבו וד"ר קופרמן מעידות כי למרות החשיבות הקריטית שיש לרכיבים מהתזונה בהתפתחות המוח ובתפקודו אין התייחסות לצד הזה כיום בשוק המתפתח של סל הטיפולים לילדים עם אוטיזם (שוק של כשני מיליארד דולר בשנה בארה"ב). אניוסטארט שואפת לשנות את הסטנדרט הטיפולי כך שהטיפול הראשוני המוצע למשפחות בהן מאובחן ילד יהיה טיפול ברכיבי תזונה. עם זאת מכיוון שהספקטרום רחב, יש שונות גדולה בין הילדים והטיפול צריך להיות מותאם אישית לפיסיולוגיה של כל ילד. אניוסטרט מפתחת ערכה דיאגנוסטית הכוללת שאלון ובדיקות שתן ייחודיות שעל פיהן נבנית תכנית טיפולית. כל חודשיים הבדיקות נערכות מחדש, התכנית הטיפולית מתעדכנת וההורה יכול לעקוב אחר התפתחות הילד בפלטפורמת החברה. שיפור הגעת רכיבי התזונה למוח תפעל באופן סינרגיסטי עם טיפולים נוספים שהילד מקבל, תגביר את יעילותם ותתרום לעלייה בתפקוד הילד מה שיוביל לשיפור איכות החיים של הילד ומשפחתו ולירידה בעלות הכלכלית למערכת הבריאות.

במקום השלישי זכה הסטארט אפ MakeSense מערכת המסייעת להורים, מורים ומטפלים לשפר ולדייק את הטיפול בילדים המתקשים בהבעת תחושות ורגשות, באמצעות איתור דפוסי מצוקה לאורך זמן, שעוברים מתחת לרדאר. המערכת תדווח בזמן אמת על מצוקה להורה/ לדמות המטפלת ותציג סיכום תקופתי (יומי/שבועי/חודשי) ובו איתור דפוסים של אירועי מצוקה והצבעה על גורמים אפשריים, ומידע פיזיולוגי כללי שיאפשר ייעול ושיפור של הטיפול בילד.

רימון טובין, מייסד ההאקוטיזם אמר כי: "היה מרגש לראות את כל האנשים והמיזמים שהתקבצו יחדיו למען מטרה אחת. כל המשתתפים, ללא יוצא מן הכלל הציגו רעיונות יצירתיים ומעניינים ואני מאמין שמשנה לשנה ההאקוטיזם יגדל ויצמח ונזכה לראות עוד ועוד סטארטאפים שמגיעים לשלב המימושים."

טובין הוא בוגר הפקולטה למנהל עסקים במכללה למינהל, סמנכ"ל טכנולוגיה וחדשנות בפנגיאה לשעבר, שהחליט לפרוש אחרי 25 שנים בהייטק ושותף במיזמים חברתיים-טכנולוגיים שונים ולרכז את מאמציו ביצירת עתיד טוב יותר לבנו, יובל, עם אוטיזם. בהמשך, הצטרפו אליו אנשי ונשות מקצוע בתחומים שונים, הורים לילדים אוטיסטים הפועלים לשינוי, חברים בארגון הבוגרים והבוגרות של המכללה למינהל ופעילים חברתיים המקדישים את זמנם לשיפור פני החברה הישראלית. יחד, הם פועלים למימוש החזון שלהם כהורים בפרט וכחברה ככלל - יצירת עולם יפה יותר: עולם שבו השונות והמגוון האנושי והנוירולוגי מקבלים מודעות, קבלה והפנמה אל תוך המרחב הציבורי וחיי היומיום. עולם המאמין שהגיוון האנושי הוא המפתח להישגים רבים שטרם נראו.