דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

כיצד בינה מלאכותית תשנה את פני המכללה ב-2025?

המכללה של 2025 תהיה מתקדמת טכנולוגית, עם מרחב למידה אינטראקטיבי, מרכז סימולציות חדשני ביותר, עם מודלים חדשניים של הוראה ולמידה, ושיעורים בהם כלי בינה מלאכותית מהווים מרכיב מרכזי בהוראה. הלמידה תהיה פעילה וחווייתית, מאתגרת ומסקרנת. כיצד כל אלה ישפיעו על תהליך הערכת הסטודנטים? ומה יהא על 'הספרייה הקלאסית'?

ראיון עם ד"ר יוסי בר, ראש רשות ההוראה והלמידה במכללה, על השינויים הצפויים בתהליכי ההוראה והלמידה

השנה החולפת היתה שנה בה מהפכת הבינה המלאכותית (AI) צברה תאוצה, והשימוש בכלי AI בא לידי ביטוי בתחומים רבים, ביניהם גם בתחום ההשכלה הגבוהה. המכללה למינהל הייתה בין המוסדות הראשונים באקדמיה הישראלית שרתמה את המהפכה לטובת שיפור תהליכי ההוראה והלמידה, באמצעים מגוונים. פנינו לד"ר יוסי בר, ראש רשות ההוראה והלמידה במכללה, כדי לשמוע מה התוכניות להמשך.

המכללה מובילה בשילוב כלי AI בתחומי ההוראה והלמידה. לאן מועדות פניה בשנה הבאה בתחום הבינה המלאכותית?

"ההשפעה של הבינה המלאכותית (AI) צפויה ליצור שינוי מערכתי הכולל מספר תחומים: ראשית, הכשרת מרצים להוראה ולמידה באמצעות AI, שנית, הכשרת סטודנטים לשימוש בכלי AI בהתאם לדיסציפלינות השונות, שלישית, הספרייה תשנה את פניה וייעודה ויוקם בה מתחם חדשני -
'חוות מחשבים' המצוידת במיטב כלי הבינה המלאכותית לשירות הסטודנטים, רביעית, הסגל המנהלי יעשה שימוש בכלי AI לשיפור וייעול דרכי עבודתו. בנוסף, יוקם מרחב למידה אינטראקטיבי שההוראה בו תהיה מבוססת על שילוב AI בשיעורים באמצעות פדגוגיות חדשניות".

כיצד הבינה המלאכותית תשנה את דרכי ההוראה במכללה בשנה הקרובה?

"ראשית, אנחנו נמשיך לבצע הכשרה מעמיקה של מרצים, כדי להקנות להם את הידע והכלים הנדרשים לשילוב בינה מלאכותית בקורסים שהם מלמדים. זה יכלול כמובן היכרות עם כלים וטכנולוגיות חדשניות, ובעיקר פיתוח מיומנויות חדשות לבחינת אתגרים והזדמנויות שהבינה המלאכותית מציעה לתחומי הלימוד שונים. מרצים יתבקשו לשלב כלי AI בהתאם לדיסציפלינה, לדרוש ביצוע מטלות ומשימות באמצעות AI, ולהדגיש את המיומנויות החדשות הנדרשות בעבודה עם כלי AI. כמו כן, מרצים יתבקשו לערוך שינויים בסילבוס ולשלב תוצרי למידה שניתן לבצעם באמצעות כלי AI".

מה יקרה בפועל בשיעורים במכללה?

"במסלול האקדמי שיעורים משולבי AI יהפכו ליותר אינטראקטיביים, חווייתיים ויעילים יותר בתהליך הלמידה. אני צופה מספר שינויים וחידושים באופן שבו השיעורים יתקיימו. למשל, מרצים ישלבו ChatGPTs אישיים שיאפשרו לסטודנטים ולסטודנטיות ללמוד בקצב האישי שלהם ולקבל הערות על תהליך הלמידה שלהם.

במבט כולל על אופי השיעור אנחנו נראה מרצים המשלבים AI ומזמינים את הסטודנט לשאול שאלות, להשוות תשובות, לאתר טעויות בטקסטים כתובים ולקבל משוב - והכל באמצעות AI. המרצה יכול להפעיל AI שיאפשר לכל סטודנט לבחון את רמת השליטה שלו בידע הנלמד, לתקן את הסטודנט ולספק לו תשובה נכונה. חשוב לא פחות, באמצעות טכנולוגיות AI, סטודנטים יקבלו משוב מידי על משימות ותרגילים.

שינויים אלה יאפשרו לנו להכין את הסטודנטים והסטודנטיות בצורה טובה יותר לעולם התעסוקה החדש, לטפח יכולות חשיבה ביקורתית, יצירתיות וגמישות, ולהבטיח שהם רוכשים מיומנויות הדרושות להצלחה בעולם התעסוקה הדינמי והתחרותי של המאה ה-21".

האם ישתנה אופי המטלות והעבודות שהסטודנטים והסטודנטיות יידרשו לבצע בשנה הבאה?

"השינוי באופי המטלות והעבודות שהסטודנטים והסטודנטיות יידרשו לבצע בשנה הבאה יוביל למשימות מאתגרות ומסקרנות ביותר ברמות חשיבה גבוהות. העבודות והמטלות תתמקדנה יותר במשימות חקר המחייבות מיומנויות מחקר, ובמשימות הדורשות יישום מקומי וספציפי בהתאם לחומר הנלמד. המטלות האקדמיות תתבססנה בעיקר על חשיבה ביקורתית ויצירתית, פתרון בעיות, התמודדות עם דילמות ועוד.

להערכתי, השינוי המשמעותי יהיה בשיטות ההערכה. אנחנו נתמקד יותר בהערכה רב-ממדית. המטלות והעבודות יתבצעו בפורמטים שמאפשרים הערכה רב-ממדית, כמו פרויקטים קבוצתיים, פרזנטציות בכיתה, סימולציות אנושיות במרכז הסימולציות במכללה, פורטפוליו דיגיטלי וגם בחינות בע"פ שמשקפות טוב יותר את היכולות המגוונות של הסטודנט.

מגמה נוספת, שתתרחש במסלול האקדמי תבוא לידי ביטוי בהעמקת הקשר בין האקדמיה לתעשייה. זה יתבטא בפיתוח וביצוע פרויקטים משותפים, שבהם סטודנטים יעבדו על פתרון בעיות מעשיות ואתגרים שנתקלים בהם בתעשייה, בהנחיית מומחים מהתעשייה ומהאקדמיה כאחד".

האם יהיו שינויים בתוכניות הלימודים?

"השינויים בתוכנית הלימודים של סטודנטים יהיו בעיקר בהקשר של שילוב בינה מלאכותית (AI) וטכנולוגיות חדשות במסלול האקדמי.
הם צפויים להיות משמעותיים ולכלול מספר תחומים:
ראשית, אנו נמצאים בשלבי פיתוח של קורס מקוון א-סינכרוני שיאפשר לסטודנטים ללמוד באופן עצמאי על בינה מלאכותית בכלל ועל כלים ספציפיים בפרט. המטרה היא לסייע לסטודנט לפתח אוריינות AI.
שנית, המרצים ידגישו יותר פיתוח מיומנויות חשיבה ביקורתית ויצירתית. בקורסים שבהם ניתן לעשות זאת, המרצים ידגישו מיומנויות תקשורת בינאישית.
שלישית, כחלק מההכשרה ב-AI וטכנולוגיות חדשות, תוכניות הלימוד ידגישו את ההיבטים האתיים בשימוש כלי AI, בהשלכות החברתיות, ובחשיבה על העתיד של טכנולוגיה וחברה".

האם השימוש האינטנסיבי והמקיף בכלי AI אינו מייתר את המוסד ההיסטורי שנקרא ספרייה?

"שאלה מצוינת. בדיוק להיפך. אנחנו במסלול האקדמי הבנו מהר מאוד שהעיסוק האינטנסיבי והמקיף בכלי בינה מלאכותית (AI) אינו מייתר את הספרייה, אלא משנה ומרחיב את תפקידה ואת חשיבותה בעידן הדיגיטלי. אנחנו נמצאים בשלבי הקמה של מתחם AI בספרייה. במתחם יהיו מחשבים הכוללים כלי AI מגוונים מאוד בהתאם לדיסציפלינות השונות שיעמדו לרשות הסטודנטים. לצד התפקידים הקלאסיים של הספרן/נית, יתווסף גם תפקיד חדש של יועצ/ת AI. הם יסייעו לסטודנטים ולסטודנטיות למצוא ולתפעל כלי AI בהתאם למטלות שהם יקבלו. במקום שהספרייה במכללה תהיה מיותרת, היא הופכת למתקדמת ורלוונטית יותר לתהליכי הלמידה של הסטודנטים. למעשה, היא תתפקד כמרכז ידע ולמידה עבור הסטודנטים".

אילו שינויים צפויים במישור המנהלי?

"השפעת בינה מלאכותית (AI) על החלק המנהלי של המכללה נוגעת למגוון תחומים, למשל, ניתוח נתונים. בינה מלאכותית יכולה לנתח כמויות גדולות של נתונים ולחזות מגמות בקרב הסטודנטים, כגון סיכויי הצלחה, העדפות לקורסים, שיפור שביעות הרצון בהוראה, והישגים אקדמיים. המידע הזה יכול לעזור בקבלת החלטות מנהליות מושכלות ובתכנון מדיניות אקדמית.

הבינה המלאכותית יכולה לסייע גם בפיתוח תוכניות לימוד באמצעות אנליזה של דרישות השוק ומגמות תעסוקתיות. זה יאפשר למכללה להציע קורסים ותוכניות לימוד שתואמים את צרכי הסטודנטים והתעשייה.

לסיכום, שילוב של AI בתהליכים המנהליים של המכללה יכול להביא לשיפורים משמעותיים ביעילות, באיכות השירותים הניתנים לסטודנטים ולסגל, ובתכנון אסטרטגי של המוסד. הטכנולוגיה מאפשרת ניצול טוב יותר של משאבים, תוך כדי קידום המטרות הארגוניות והאקדמיות של המכללה".

לאחר יישום כל השינויים הצפויים, לאיזה מוסד אקדמי ייכנסו הסטודנטים והסטודנטיות ב-2025?

"לאחר השילוב המקיף של בינה מלאכותית (AI) במכללה, סטודנט שיכנס למכללה בשנת 2025 ימצא את עצמו במוסד אקדמי שונה ממה שהכרנו עד כה. המכללה של 2025 תהיה מתקדמת טכנולוגית, עם מרחב למידה אינטראקטיבי, מרכז סימולציות חדשני ביותר, עם מודלים חדשניים של הוראה ולמידה, שירותים מנהליים נתמכי AI, ושיעורים בהם כלי בינה מלאכותית מהווים מרכיב מרכזי בהוראה. הלמידה תהיה פעילה וחווייתית, מאתגרת ומסקרנת.

בסביבה זו, הסטודנט ייחשף לטכנולוגיות חדשניות, ילמד להשתמש בהן באופן ביקורתי ויצירתי, ויהיה מוכן טוב יותר לעולם התעסוקה העתידי. המכללה של 2025 תהיה מקום שבו הטכנולוגיה משפרת ומעמיקה את הלמידה, מאפשרת שירותים טובים יותר, ומקדמת את הלמידה והחדשנות".