דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

כולנו שגרירים של מדינת ישראל – טיפים להסברה ישראלית כחלק מאסטרטגיה דיגיטלית

מאבק עיקש ניטש ברשתות החברתיות על קביעת הנרטיב הבין לאומי של המלחמה הנוכחית וישראל נמצאת במיעוט מספרי ובנחיתות תודעתית. דפנה רייף, מרצה בבית הספר לתקשורת ומומחית לאסטרטגיה דיגיטלית, מסבירה כיצד כל אחת ואחד מאיתנו יכולים להיות שגרירי הסברה ישראלית אפקטיביים

ה-7.10 תפס את דפנה רייף בהלם ובזעזוע, כמו את כל תושבי מדינת ישראל אבל רייף, מרצה בבית הספר לתקשורת ומומחית לאסטרטגיה דיגיטלית, התעשתה מהר והבינה שעליה להיות אקטיבית ולנצל את המומחיות שלה.

"הייתי בהלם וגם הבנתי שמה שמתרחש הוא משהו שאני לא מכירה מהעבר והוא גדול מכל מה שהכרנו. היה ברור לי מההתחלה, שמדובר באירוע היסטורי", היא אומרת ומעידה על עצמה שהיא מאד יעילה בשעת חירום ותחת לחץ: "כבר ב-8.10 הייתי בתחושה שאני צריכה לעשות מעשה הסברתי".

עם הפנים לחו"ל

רייף, לה יש גם חברה לשיווק דיגיטלי - "בועטת ברשת", הבינה מייד את משמעות הפצת המידע הקיים מהיום הארור ההוא ובכלל.
"מההתחלה הרגשתי שנעשה כאן פשע בלתי נתפס, אבל גם ידעתי, מניסיון העבר, שישראל לא נראית טוב בעולם. הבנתי שצריך להוציא את השטח החוצה: עדויות, סרטונים, ראיונות וכדומה".

"יש לי ניסיון בדיגיטל ואני מכירה את החוזקות והחולשות של ישראל. הבנתי שהדבר הכי טוב שיכול לקרות לנו זה לצאת לחו"ל ולהסביר שם.
יצאתי בקריאה ברשתות לגיוס אנשי מקצוע מתנדבים. במקביל, אנשים פנו אל העסק שלי וביקשו להתנדב, והתחלנו לעבוד", היא מספרת.

בהתחלה רייף והצוותים שעבדו איתה הקימו 10-12 קבוצות ווטסאפ ייעודיות בשפות שונות: אנגלית, עברית, הולנדית, צרפתית ועוד.
"בהמשך הגענו ל-24 השפות העיקריות שמדוברות בעולם, כולל קוראנית ופרסית", מספרת רייף. "אז גם החלו להגיע פניות של מתנדבים מחו"ל, שתרגמו לעוד שפות ועורכי וידאו שהצטרפו אלינו וערכו מעל אלף סרטוני וידאו. כולם עבדו ללא לאות, מסביב לשעון, במשך כחודשיים וחצי.
אז גם החלו להגיע אלינו פניות מעיתונאים מכל העולם, כולל משרד החוץ הישראלי, שפנה אלינו לעזרה. הבינו שאנחנו מדבררים את ישראל טוב. בשיא הגענו ל-4,000 איש בקבוצות. החומרים שלנו עדיין בגוגל דרייב".

הצוותים התמודדו עם מכונת פייק ובינה מלאכותית ענפה אבל המקצועיות שלהם הנחתה אותם לבדוק עובדות בכל פעם שנראה היה שמדובר באלמנט שקרי ורק אז לדווח עליו או להתייחס אליו.

ומה עם פרנסה?

כאמור, משרדה של רייף עבד כחודשיים וחצי ללא הפסקה כמעט סביב המיתוג ברשתות של We Stand With Israel אבל פרנסה לא הייתה.
40-50 נשים וגברים עבדו רק בזה, בהתנדבות מלאה. לפני קצת יותר מחודש משרד התפוצות הציע להם מענק חד פעמי.

"ההיענות היתה מדהימה. לא האמנו כמה אנשים ירצו להצטרף בהתנדבות ומבלי שהיכרנו אותם, אבל לאחרונה כולנו חזרנו לחפש פרנסה ממשית. בנוסף, הרגשנו גם טראומתיים מהחשיפה לחומרים הקשים ביותר לאורך חודשים אלה, אז עצרנו את השטף של העריכות והתרגומים ואת הקבוצות העברנו לניהול מדריכי טיולים שהתנדבו לכך לאחר שנותרו, גם הם, ללא עבודה שוטפת", מספרת רייף. היא מעידה שביקשה מענקים לעסק שלה לפני כחודש "אך עדיין לא קיבלתי. גם העובדים שלי, שהיו בחל"ת לא קיבלו עדיין כסף, אפילו לא מביטוח לאומי. אם היינו מקבלים תקציב מהמדינה היינו יכולים להמשיך ובגדול. כל עוד אין כסף ואין פרנסה 3 חודשים, אין דרך להמשיך באותו הקצב", היא מסבירה.

כולנו ישראל – הכלי החשוב ביותר שיש

"הסברה ישראלית היא הכלי הכי חשוב שיש כרגע בתקשורת בין לאומית והמדינה לא מבינה את זה ופוגעת בכך בעצמה. המלחמה האמיתית היא בדיגיטל ובהסברה ומדינת ישראל הרשמית לא מטפלת בזה וזה משפיע על הכל. כל התמיכה בפלסטינים מגיעה מהסברה. עם תקציב מתאים אפשר היה להגיע למאות אלפי משפיענים ברשת", אומרת רייף במעט תסכול.

במקביל, רייף מאמינה שכל אחת ואחד מאיתנו יכולים להיות מכונות הסברה על ידי העלאת חומרים שיופצו דרכנו לכל העולם, רצוי בהתערבות של הסברה ממשלתית. "שיתוף הפעולה חייב להיות כזה, שהממשלה תערב את כל הגורמים הפרטיים בשטח; מבתי הספר והילדים שנמצאים בטיקטוק ובמעלה בני כל הגילאים, גם בגיוס ענף ההייטק, ותבנה תכנית כלל ארצית למלחמת ההסברה הבין לאומית, שהיא זירת לוחמה בפני עצמה", היא אומרת.

יש לה גם טיפים כיצד כל אחד מאיתנו יכול לתרום את חלקו להסברה הישראלית ברשתות החברתיות ללא כל הכוונה:
1. דווחו - פייק ניוז ובינה מלאכותית השתלטו על כל חלקה טובה ושקרים מופצים בכל מקום ברשת. דווחו על כך על ידי לחיצה על 3 הנקודות מעל הפוסט או הסרטון לרשת החברתית בה אתם נמצאים. ריבוי דיווחים יוריד את הקטע בסופו של דבר.

2. THE WEST IS NEXT – מסר חשוב שכדאי להפיץ כדי שלא יחשבו שמה שקרה הוא עניין ישראלי בלבד. חשוב להדגיש שזו מלחמה שמובילות מדינות כמו רוסיה ואיראן נגד כל המדינות הדמוקרטיות. תעלו תמונות ממדינות מערביות בהן ביקרתם והוסיפו אליהן את הכיתוב:
THE WEST IS NEXT.

3. חזרו על המסר - נקלעתם לוויכוח ברשתות שמאשים את ישראל? תמיד תחזרו בוויכוח, לכך שישראל לא החלה במלחמה הזו, שאנחנו לא התחלנו עם הטרור ושיש לנו חטופים שהם אזרחים וילדים.

דפנה רייף, מרצה בבית הספר לתקשורת ומומחית לאסטרטגיה דיגיטלית, בעלת חברה לשיווק דיגיטלי - "בועטת ברשת".