דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מדריך למתלבט/ת: מקצועות במשרדי פרסום - מה תעשו וכמה תרוויחו

מה עושה פלנר, לאיזה תפקידים אפשר להתפתח מתפקיד של תקציבאי ובאיזה תפקידים במשרדי פרסום אפשר להשתלב ללא ניסיון קודם?

עולם הפרסום הוא עולם מרתק ודינמי שכולל מגוון רחב של תחומי עשייה. השתלבות במשרדי פרסום היא כזו שפותחת אפשרויות לנגיעה במגוון רחב של תחומי עשייה ולהיכרות עם חברות מגוונות וגם - כמקפצה לתחומים רבים נוספים בהמשך.

מה הם התפקידים המרכזיים בעולם הפרסום, מה כולל כל אחד מהתפקידים האלו, כיצד ניתן להשתלב בהם, ולאן ניתן להתקדם מהם?
ביקשנו מבוגרות ובוגרים של התואר הראשון בתקשורת, העובדים בתעשייה - לעשות לנו סדר.

פלנר/ית: מוביל/ה את החשיבה האסטרטגית

מור לוי-ברק, פלנרית בפרסום אברהם, המשמשת גם כעוזרת הוראה במכללה, מסבירה כי פלנר הוא מי שאחראי על כל החשיבה האסטרטגית מאחורי המותג והקמפיינים. "פלנר הוא מי שבונה את כל הסיפור של המותג או המוצר, תוך התוויה של המסרים שיופיעו בקמפיינים השונים, כולל חשיבה אסטרטגית על קמפיינים ספציפיים", היא מסבירה. לדבריה זו עבודה הכוללת מחקר מרובה. "פלנרים הם מפתחי הבריפים. הפיתוח הזה מתבסס על ידע מעמיק ומחקר. הם צריכים לפצח את הבריף מכיוון המוצר ומכיוון הצרכן". והיא מדגימה: "למשל, כאשר לקוח מעוניין להשיק חטיף בטעם חדש, הפלנר מעורב בתהליך האיפיון של המוצר - בחירת השם, הנראות שלו. בנוסף, הפלנר גם מוביל את תהליך הבחינה של המוצר מול קבוצות מיקוד. בסופו של דבר - הפלנר אחראי שהמסר בו הלקוח מעוניין יעבור בצורה הטובה ביותר".

לוי-ברק מציינת כי מדובר בתפקיד מאוד מגוון: מצד אחד עובדים על קמפיינים למוצרים קיימים, לצד עבודה על פיתוח מוצרים/שירותים חדשים,
וגם עבודה על מכרזים בהם משתתפים משרדי הפרסום עצמם כשהם מתמודדים על תקציבים חדשים.

כדי להשתלב במשרת פלנר נדרש פעמים רבות ניסיון כתקציבאי/ת או כאיש/אשת קריאייטיב, אך יש משרדי פרסום שמאפשרים להשתלב בתפקיד כמשרת ג'וניור. לדברי לוי-ברק מתפקיד הפלנר ניתן להתקדם פעמים רבות לתפקידי שיווק שונים בצד הלקוח, וגם לפתח קריירה כיועצים אסטרטגיים עצמאיים. במשרדי פרסום אפשר להתקדם לתפקיד של פלנר/ית בכיר/ה ולתפקידים כסמנכ"ל/ית אסטרטגיה.

כמה תרוויחו: פלנר מתחיל (משרת ג'וניור) יכול להרוויח כ-8,000 ל-7,500 שקל ברוטו. במשרת פלנר שאינה ג'וניור המשכורת ההתחלתית יכולה להגיע ל- 9,500-10,000 שקל ברוטו.

מנהל/ת קריאייטיב: מספק/ת פתרונות לצרכי הלקוח

מנהל קריאייטיב במשרד פרסום אחראי על הקריאייטיב משלב בניית האסטרטגיה, דרך פיתוח קונספטים ועד להוצאה לפועל.
לדברי לירון בן יעקב, סמנכ"ל קריאייטיב ב-WEB3, סוכנות הדיגיטל של משרד הפרסום ברוקנר-יער-לוי, ברמה הבסיסית ביותר אנשי קריאייטיב אמורים לספק מענה לבריפים המגיעים מהלקוח. "אנשי הקריאייטיב מקבלים משימה, הם מקבלים בעיה שמחפשת פתרון - בין אם זה חוסר מודעות למותג, או צורך לקשור את המוצרים של החברה לחג המתקרב ועוד. הקריאייטיב צריך לספק מענה לצרכים האלו".

לדברי בן יעקב כיום בחלק מהמשרדים עבודת מנהלי הקריאייטיב הרבה יותר מונעת תוצאות מבעבר. "בחלק מהמשרדים מנהלי קריאייטיב עובדים יד ביד עם מחלקת המדיה, כאשר שני התחומים מדרבנים אחד את השני. בעבר צוותי הקריאייטיב עבדו כיחידה נפרדת, אבל היום הם יותר עובדים בשילוב עם הצוותים האחרים, כאשר כל צוות מביא את היכולות שלו, ואנשי הקריאייטיב מקבלים תגובות מיידיות למהלכים שהובילו".

בן יעקב, המשמש כמרצה במכללה, התחיל כעוזר תקציבאי במשרד הפרסום שלמור אבנון עמיחי. "מתחילת הדרך שלי בעולם הפרסום רציתי להשתלב בתחום הקריאייטיב. יום אחד אזרתי אומץ ונכנסתי לגדעון עמיחי והצגתי לו את תיק עבודות שלי. הוא הזמין אותי להיכנס לישיבות הקריאייטיב. ואחרי כמה זמן, והרבה עבודה קשה, התחלתי לעבוד כאיש קריאייטיב".

ההתקדמות בתחום קשורה בפרופיל הלקוחות עימם עובדים: בתפקידים ההתחלתיים בתחום מקבלים אנשי הקריאייטיב את הלקוחות הקטנים יותר, ובהמשך הם מתקדמים לעבודה מול הלקוחות הגדולים.

כמה תרוויחו: המשכורת ההתחלתית בתחום היא כ-8,000-9,000 שקל ברוטו.

סושיאל: אחראי על הנראות ברשתות החברתיות

תחום הצובר תאוצה בשנים האחרונות במסגרת משרדי הפרסום הוא מנהלי סושיאל. מאי פריד, מנהלת לקוחות ב- Social Lions סוכנות הפועלת תחת קבוצת פובליסיס ומתרגלת במכללה, מסבירה: "מנהל סושיאל אחראי על כל הנראות של הלקוח ברשתות החברתיות", היא מסבירה, "אנחנו מקבלים את המיקוד מהלקוח - מה הוא רוצה לתקשר, איזה מסרים חשובים לו להעביר ומתי. בהתאם אנחנו מנהלים עבורו את הנכסים שלו בכל הרשתות בהן הוא פעיל - פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, לינקדאין ועוד. העבודה כוללת בניית גאנט ללקוח הכולל את כל הרעיונות לתכנים - גם ברמת העיצוב וגם ברמת התוכן".

לדבריה, התפקיד כולל גם שיקוף ללקוח מה מהתכנים שהוא מעלה עובד יותר ומה פחות. "זו עבודה שמחייבת יצירתיות אבל גם יכולת לחשוב ויזואלית, וכמובן - להיות בקשר יומיומי עם הלקוח".

פריד התחילה בתפקיד בתחום הסושיאל במשרד אחר ול- Social Lions הגיעה כבר עם ניסיון. "במשרה הספציפית שלי היה צריך להראות שיש בסיס וידע מסוים, אבל יש מקומות לא מעטים בהם אפשר להתחיל בתור ג'וניור", היא מסבירה.

מתפקיד מנהל סושיאל אפשר להתקדם למנהל/ת לקוח כללי במשרד הפרסום, או לעבור לנהל את תחום הסושיאל בצד הלקוח.
בנוסף, יש גם ביקוש למנהלי סושיאל בחברות הייטק רבות.

כמה תרוויחו: השכר הממוצע במשרות התחלתיות בתחום הסושיאל הוא כ-8,000 שקל ברוטו, במשרות מתקדמות יותר כבר ניתן להגיע ל-12,000-13,000 ברוטו.

ניהול קמפיינים בדיגיטל: עבודה מול דאטה וביצועים

גם תחום ניהול הקמפיינים בדיגיטל הוא תחום הצובר תאוצה. ברק זאכרי, מנהל קמפיינים באינטראקשן, סוכנות הדיגיטל של קבוצת אדלר חומסקי, מסביר כי לכל לקוח יש נכסים דיגיטליים שונים בהם הוא מנהל קמפיינים, ותפקיד מנהל הקמפיינים בדיגיטל הוא להתאים את הקמפיינים לכל אחת מהפלטפורמות הדיגיטליות השונות. "בין אם זה בגוגל, בפייסבוק או בטיקטוק - הקמפיינים בכל אחת מהפלטפורמות דורשים התאמה - קריאייטיב שונה, עיצוב שונה ועוד".

לדבריו התפקיד כולל עבודה צמודה מול הלקוח, אבל גם מול דאטה וביצועים. "מנהל קמפיינים בדיגיטל אחראי שהפעילות הפרסומית בדיגיטל תהיה בהתאם למטרות וליעדים של הלקוח. אנחנו מקבלים תקציב ואיתו מחליטים על פריסה במדיה, כזו שתביא את הביצועים הטובים ביותר.
זו עבודה עם המון מספרים ודאטה, כדי לראות מה עובד מה לא עובד".

זאכרי התחיל את דרכו בעולם הפרסום בתחום הפלנינג בפרסום אברהם, ומשם הגיע לתפקיד הנוכחי. "זה תפקיד שחשוב להגיע אליו עם רקע בעולמות הדיגיטל", הוא אומר.

מנהל קמפיינים בדיגיטל יכול להתקדם ולהיות אחראי על קבוצה של מנהלי קמפיינים, וגם להתקדם לצד הלקוח או לעבוד בתפקידים מגוונים במערכות השונות - פייסבוק, טיקטוק וכו'.

כמה תרוויחו: השכר ההתחלתי בתחום הוא כ-7,000-8,000 שקל ברוטו.

תקציבאי/ת: מייצג/ת את הלקוח במשרד

תקציבאי הוא אחד התפקידים שמאפשרים דריסת רגל בעולם הפרסום. יובל טל, תקציבאית במשרד הפרסום אדלר חומסקי, מציינת כי תקציבאי הוא הגורם שאחראי על ניהול הלקוח, ומקשר בינו לפונקציות השונות במשרד. "ברגע שללקוח יש מטרה/רצון מסוים - הוא מנהל אותו דרכי.
אני מנהלת את כל התהליך בתוך המשרד מול המחלקות השונות ונותנת את הניואנסים שלי, בתור זו שמכירה את הלקוח וצרכיו".

לדבריה, התקציבאי הוא הפנים של הלקוח במשרד. "אני מכירה את הלקוח, הצרכים שלו הרצונות שלו, ולכן יכולה לתת, למשל, דגשים לקריאייטיב, או לבחון את תכנית ניהול המדיה ולהביע את דעתי לגבי הפלטפורמות השונות בהם רוצים להופיע. אני צריכה לסנכרן את כל הפעילות של הלקוח בתוך המשרד - ומולו".

טל התחילה בתפקיד כמשרת סטודנט, ואליו הגיעה באמצעות המרכז לניהול קריירה של המכללה. לדבריה מסלול ההתפתחות מתפקיד התקציבאי יכול להיות לתפקיד סופרווייזר, מנהל לקוח ובהמשך לתפקידי סמנכ"ל במשרד הפרסום, וכמובן לתפקידים שונים בתחום השיווק בצד הלקוח.

כמה תרוויחו: השכר ההתחלתי בתחום הוא כ-7,500-8,000 שקל ברוטו.