דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

איך להתמודד עם חרדה ולחץ בזמן מלחמה

מצאו את נקודת הוויסות שלכם ואל תוותרו על התקווה: ד"ר ענת בן גל דהן אומרת שחשוב לתת לגיטימציה לחרדה ומזכירה שלנפש יש עוצמה גדולה

איך מתמודדים עם חרדה ולחץ בעת מלחמה? בקווי העימות, בעורף וגם בחו"ל, ישראלים רבים חשים חרדה. איך מפיגים את הפחד ואיך מתמודדים נכון עם החרדות שמציפות? ד"ר ענת בן גל דהן, מרצה בבית הספר לחינוך ומטפלת במרכז חוסן שדרות נותנת עצות זהב לכולם.

"כבר מספר שבועות שאנחנו עמוק בתוך הלחימה וכולנו מתחילים לעבור ממצב חירום להתנהלות בשעת חירום", אומרת ד"ר בן גל דהן, "ההבנה שלנו, אנשי המקצוע, היא שכולנו בטראומה קולקטיבית. יש כאלה בקו ראשון, קו העימות, ויש כאלה שרחוקים ממנו אבל הטראומה היא טראומה לאומית ולכן גם מי שלא בקו העימות חווים אותה. זה אירוע גדול מאד עבור כולם".

ד"ר בן גל דהן מדגישה שחמלה חשובה כעת יותר מתמיד, וחשוב לדעת שמותר לכולם להרגיש הכל – בין אם הם בקו העימות ובין אם הם רחוקים ממנו. "מי שנמצא בקו העימות חרד מאוד וחווה חוסר ודאות לגבי העתיד הבסיסי, וצריך לזכור שאנשים רבים באזורים אלו חיים כבר 23 שנים בקו האש.
אבל עבור כולם לגיטימי עכשיו לחוש חרדה, מכיוון שכולם חוו טראומה קולקטיבית. חשוב לנרמל את הטראומה של כל אחד ואחת, כל אחד בדרכו".

"זכרו, לפני ואחרי הכל – לנפש האנושית יש עוצמה גדולה ובחשכה יש נקודות אור. כל אחד ואחת מאיתנו צריכים לשאוף למצוא את האור שלו או שלה", היא אומרת.

כך תגנו על עצמכם בשגרת החירום

"ויסות היא מילת המפתח לתיווך של המצב. כל אחד צריך למצוא לעצמו את המקום בו יעשה הוויסות שלו. אני, למשל, גם בימים עמוסים אלה, מתחילה כל בוקר עם תרגול יוגה ולא משנה כמה עומס עומד לפניי באותו היום. זו נקודת הוויסות שלי אבל יש עוד הרבה דברים שאפשר לעשות", היא אומרת ומפרטת:

הפחיתו את צריכת החדשות – "יש לנו אשליה שהחיבור לחדשות נותן לנו שליטה וחיבור למצב בשטח, אבל לטווח ארוך זה עלול להשפיע עלינו נפשית ולפגוע בתפקוד שלנו. לכן, כל אחד צריך לעשות עם עצמו החלטות ולמנן מלאכותית את הצריכה והחשיפה לחדשות. חשוב לדעת, חדשות זה כולל הכל: חדשות, סרטונים, רשתות חברתיות וכדומה".

הקפידו להיות בפעילות שגרתית – "מצאו את מה שמשמר את השיגרה בתוך הכאוס; קומו בשעה קבועה, התקלחו, התלבשו, שמרו על שגרת טיפוח וכדומה. מי שעובד, בבית או בחוץ, שיעבוד. מי שאינו עובד, זה הזמן להעמיק בתחומי עניין ותחביבים. העיקר, לשמור על שיגרת יום. מי שיכול ורוצה להתנדב – זו פעילות מצוינת עם משמעות בצידה".

תתחברו למקורות תמיכה משפחתיים וחברתיים – "השתדלו והקפידו להיות עם אנשים שנעים לכם איתם. הימנעו, גם שם, מלדון ב'מצב' ובחדשות. חבקו הרבה, מוכח שזה עוזר".

הקפידו על פעילות גופנית – "הגוף שלנו זקוק לשחרור ולכן ספורט הוא ממש הכרחי – אירובי, יוגה, פילאטיס, מה שלא יהיה, העיקר להפעיל את הגוף. אם אפשר לעשות את הפעילות במרחב פתוח ובטוח, רצוי לעשות אותו שם. זה ממש משחרר".

דבקו באמונה – "אמונה מאד מחזקת ולא מדובר בהכרח בדת, אלא כל אמונה, במה שלא יהיה - באל, באדם, בחברה האנושית. זה מחזק וחשוב.
קראו בספרי תפילה, הגות, פילוסופיה ושירה. כל מה שאתם מאמינים בו - העמיקו בו".

חשבו רק על ההווה – "חשוב לחשוב על כאן ועכשיו. אל תחשבו על העתיד כי הוא באמת לוט בערפל עבור כולם. תכננו דברים לעוד יום או יומיים. לא יותר".

אל תוותרו על התקווה – "זכרו שבסוף גם זה יעבור. המצב הזה לא יימשך לנצח, אנחנו נתגבר ונצא מהתקופה הזו מחוזקים".

לסיום אומרת ד"ר בן גל דהן: "חשוב להפריד בין מה שבשליטה שלנו למה שאין לנו שליטה עליו. את הקשב והאנרגיה צריך לרכז בלהיות במקום בו יש לנו שליטה".