דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

התמודדות אנשי חינוך עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז

לילד יש הפרעת קשב וריכוז? גם הכיתה והמורה מושפעים

כאשר לכ-10% מהילדים והילדות יש הפרעות קשב וריכוז, יש לכך השלכות ישירות על הנעשה בכיתה. ד"ר ענת בן גל דהן מבית הספר לחינוך, אומרת כי חשוב להסתכל גם על הצדדים החיוביים של ההפרעה ומציעה לאנשי החינוך דרכי התמודדות


במציאות בה כיתות מכילות מעל ל-30 תלמידים ותלמידות (בממוצע) אין ספק כי ההתמודדות של תלמידים הנזקקים לעזרה בשל מגוון סיבות – אינה קלה. היכולת של המורה לספק לתלמידים אלו מענה מצטמצמת באופן טבעי כאשר הוא/היא צריכים להתמודד עם מטלות ההוראה עצמה, בעיות התנהגות ועוד.

אבל לא רק התלמידים שזקוקים לעזרה סובלים מחוסר היכולת לקבל אותה. לעיתים הקשיים של אותם תלמידים משליכים על הכיתה כולה וגם על אנשי החינוך עצמם.

הפרעות קשב וריכוז הן בין ההפרעות הנפוצות ביותר הבאות לידי ביטוי במסגרת הלימודית. ד"ר ענת בן גל דהן, מרצה בתואר ראשון בחינוך,
לא אוהבת את המילה הפרעה. "המילה הפרעה מתייחסת רק לקשיים שמתלווים לתופעה. נכון שהתופעה מפריעה למהלך החיים ה'רגיל', אבל יש לה גם הרבה צדדים יפים", היא אומרת, "פעמים רבות מי שיש להם הפרעות קשב וריכוז הם גם מאוד יצירתיים, ספונטניים ויש להם יכולות מפותחות של חשיבה מחוץ לקופסה. בנוסף, הם וורבליים מאוד והיכולת שלהם ליצור קשרים חברתיים מפותחת יותר".

היפראקטיבי או חולמני?

אבל מה הן הפרעות קשב וריכוז? "הפרעות קשב וריכוז הן ההפרעות הנחקרות ביותר בתחום הפסיכיאטריה של ילדים ונוער", אומרת ד"ר בן גל דהן, "אלו הפרעות מאוד נפוצות וההערכות הן כי לכ-10% מהאוכלוסייה יש הפרעת קשב וריכוז. המשמעות היא כי בכיתה של 30 תלמידים יש לכ-3-4 ילדים הפרעות קשב וריכוז".

לדברי ד"ר בן גל דהן יש 3 סוגים של הפרעות קשב וריכוז. "הפרעות קשב וריכוז יכולות לבוא לידי ביטוי רק בחלק של הקשב. במקרים כאלו הילד נראה לא קשוב, דעתו יכולה להיות מוסחת בקלות, הקשב שלו יכול 'לברוח' למקומות אחרים, הוא יכול להיתפס גם כשכחן". הסוג השני של הפרעות קשב וריכוז בא לידי ביטוי בהיפר אקטיביות. במקרים כאלו הילד יכול להיראות חסר מנוחה, מתקשה לחכות לתורו, מתפרץ לדברי אחרים, נתפס כמי שלא יכול "לשבת בשקט" וכאימפולסיבי. הסוג השלישי של הפרעות קשב וריכוז הוא שילוב של שתי ההפרעות האחרות.

הפרעות קשב וריכוז מאובחנות יותר בקרב בנים. "ייתכן כי הסיבה לכך היא שאצל בנים הפרעות קשב וריכוז באות לידי ביטוי בעיקר בממד ההיפר אקטיבי, ולכן קל יותר לאתר אותן, ואצל בנות הן באות לידי ביטוי יותר בממד הקשב", אומרת ד"ר בן גל דהן.

הפרעת קשב וריכוז משפיעה על כל מעגלי החיים. ילדים ומבוגרים להם יש הפרעות קשב וריכוז חווים קשיים בלימודים, באופן טבעי, אבל לא רק בתחום זה. להפרעות קשב וריכוז עלולות להיות השלכות גם על קשרים משפחתיים, חברתיים, זוגיים, בתחום הרגשי ובהיבט התעסוקתי.

הטיפול האופטימלי צריך להיות טיפול משולב

אבחון הפרעות קשב וריכוז יכול להיעשות על ידי פסיכיאטר, נוירולוג, רופא ילדים התפתחותי או רופא משפחה עם מומחיות בהפרעות קשב.
הטיפול בהפרעות קשב הוא טיפול משולב. "אנחנו יודעים לומר כיום שהטיפול האופטימלי הוא שילוב של טיפול תרופתי עם אסטרטגיות למידה והתנהלות ועם תמיכה רגשית", אומרת ד"ר גל בן דהן, "לעתים הטיפול התרופתי מרגיע את הסימפטומים ומאפשר לעשות את העבודה הנוספת הנדרשת".

הטיפול התרופתי ניתן על ידי הרופאים, אך אסטרטגיות התמיכה הנוספות צריכות להיות מיושמות על ידי אנשי החינוך. "חשוב לעזור לילדים ולילדות שלהם יש הפרעות קשב וריכוז ללמוד לחיות איתן", אומרת ד"ר גל בן דהן, "לכן מאוד משמעותי לעזור לילד למצוא את תחומי העניין, את תחומי החוזק שלו - ולהעצים אותם. זה משפיע לטובה על תחושת המסוגלות ועל הערך העצמי".

באופן כללי, אומרת ד"ר בן גל דהן, מערכת החינוך המערבית בה ילדים נדרשים לשבת וללמוד כל יום בין 6 ל-8 שעות לא מותאמת לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. "עבור מי שיש לו הפרעת קשב וריכוז הדרישה הזו כמעט בלתי אפשרית. עוד קושי שהם חווים הוא בהתמודדות עם שינויים. לכן ילד שכל שעה עובר לשיעור אחר עם מורה אחר – יחווה קשיים. בנוסף, יש קושי רב להישאר קשוב בתוך מרחב למידה שהוא לא מספיק אינטראקטיבי ולא מספיק מעניין, הכולל רק מחברת ולוח, ואין בו תנועה פיזית או טבע פתוח".

הפתרון – סביבות למידה יצירתיות

אחד הפתרונות האפשריים לדברי ד"ר גל בן דהן הוא לייצר סביבות למידה אחרות. "מורות ומורים צריכים לחשוב על דרכים אחרות להעברת החומר – לא להסתפק בהרצאה פרונטלית. למשל, להוציא את הילדים למשימות בחצר, לעשות הצגות, לשיר שירים, לבנות מודלים, להכין משחקים תחרותיים - כל אלו הן דרכים מעולות להנגשת חומר".

דרך נוספת להקל על ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, ועל הכיתה כולה, היא למקד עבורם את הנושאים הנלמדים. "ניתן להתחיל כל שיעור עם הסבר קצר על מה נלמד היום, מה הנקודות העיקריות בהן יעסוק השיעור ואיך זה קשור לשיעור הקודם. כדאי לייצר סדר מובנה וברור – אפילו לכתוב את הנקודות על הלוח ולסמן כל נקודה לאחר שנגענו בה", היא אומרת, "כל האסטרטגיות האלו טובות עבור כלל התלמידים, אבל עבור תלמידים עם הפרעות קשב וריכוז הן קריטיות".

ד"ר בן גל דהן מאמינה כי הדרך להכין את אנשי החינוך של מחר להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית מתחילה באופן בו מתקיימות ההרצאות באקדמיה עצמה. "כמרצה אני מיישמת את השיטות האלו בהוראה שלי. לדוגמה, באחד הקורסים שהעברתי נתתי לסטודנטים והסטודנטיות לכתוב ספר ילדים ולהכין משחק במקום מבחן".

לדבריה, מורים ומורות כיום מתמודדים בכיתה רגילה עם מגוון תלמידים – תלמידים על הספקטרום האוטיסטי, תלמידים עם הפרעות תקשורת ותלמידים עם הפרעות קשב וריכוז. "המורים מצויים פעמים רבות בסיטואציות לא פשוטות וחשוב ללוות אותם בהן, ולהקנות להם כלים להתמודדות. הרווחה הנפשית של צוותי החינוך משמעותית וחשובה ביותר, והדבר המרכזי הוא לאפשר זמינות רגשית של צוותי החינוך לעצמם, לקולגות ולתלמידים".

כך, בבית הספר לחינוך מנגישים לסטודנטיות ולסטודנטים כלים שונים המסייעים להם בהתמודדות השונות שהם חווים כאנשי חינוך, כולל בהתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז. אחד הקורסים בבית הספר, הנקרא "הפרעות קשב וריכוז", עוסק בהתאמת דרכי ההוראה למגוון תלמידים על מנת לאפשר חווית למידה משמעותית ומעצימה. במהלך הקורס בשנת הלימודים הקודמת הסטודנטים והסטודנטיות יצרו משחקים שמטרתם לסייע לילדים ומתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז להתמודד עם ההפרעה ולתרגל מיומנויות למידה חשובות באמצעים מגוונים. הסטודנטים יזמו והפיקו משחקים בתחומי הלימוד - עובדות יסוד בחשבון, לוח הכפל, תרגול קריאה, וויסות רגשי, מיומנויות מוטוריות ועוד.