דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מבוא למדיניות החינוך – עם ד"ר עירית הרבון

איך התעצבה מערכת החינוך הישראלית, אלו גורמים השפיעו על עיצובה ומה הקשר בין קונפליקטים בין קבוצות שונות בישראל לחינוך? קורס "מבוא למדיניות החינוך", קורס חובה הנלמד בשנה שנה א' של תואר ראשון בחינוך, עוסק בסוגיות אלו ורבות נוספות.

"היכולת להבין איך מערכת החינוך באמת פועלת - מי מעצב אותה, אילו כוחות משפיעים עליה ומה עומד מאחורי ההחלטות שנוגעות לכל תלמיד ותלמידה - היא חלק מרכזי בהפיכה לאנשי חינוך משמעותיים", אומרת ד"ר עירית הרבון, המרצה של הקורס.

בקורס לומדים מהי מדיניות ציבורית וכיצד מדיניות החינוך משתלבת בה: מהו מבנה מערכת החינוך בישראל, מהן ההבחנות המשפטיות בין זרמי החינוך השונים ועוד סוגיות בוערות כמו לימודי הליבה, חינוך ביתי, מספר הילדים בכיתה, אוטונומיה לבתי הספר, הישגי התלמידים בישראל במבחנים הבינלאומיים, האם ניתן לעצב למידה משמעותית בעידן של הישגים ועוד. הסטודנטים והסטודנטיות נחשפים לשחקנים המרכזיים בזירה - הורים, תלמידים, משרד החינוך, ארגוני מורים ומדינות אחרות – ואיך כל אחד מהם משפיע בפועל על עיצוב המדיניות.

הקורס כולל התנסות בניתוח נושאים הנידונים בוועדת החינוך של הכנסת, ומציע כלים להבנת הפער בין מדיניות כתובה לבין יישום בשטח. בנוסף, הקורס מתמקד בריבוי האוכלוסיות שבמערכת החינוך הישראלית ובמאפיינים הייחודיים של כל קבוצה במערכת החינוך הממלכתית, הנחלקת לחינוך עברי, ערבי, דתי וחרדי.  בנוסף, מנתחים בקורס רפורמות חינוכיות מרכזיות: מה הוביל אליהן, כיצד הן השפיעו על שוויון הזדמנויות, ואיך ניאוליברליזם עיצב (ועדיין מעצב) את המערכת ואת חוויית הלמידה.

"הקורס מבקש לשבור את התפיסה שחינוך הוא 'בועה סטרילית'. הוא מציג את מערכת החינוך כמרחב מורכב, פוליטי, רב־שחקנים ורב־השפעות, שאי אפשר להבין אותו מבלי להכיר את ההקשרים הרחבים שמעצבים כל החלטה, תוכנית לימודים או מדיניות", מסכמת ד"ר הרבון.

על המרצה

ד"ר עירית הרבון, ראשת החוג לחינוך, הפקולטה למדעי האדם והחברה, היא חלק ממערכת החינוך כבר קרוב לשלושה עשורים ומכירה אותה היטב, לא רק כחוקרת אלא גם כמורה.

הדוקטורט שעשתה באוניברסיטת בן-גוריון שילב בין סוציולוגיה פוליטית למדיניות ציבורית ועסק במאבקים ובפעולות הקולקטיביות של הורים ערביים בתחום החינוך. כיום היא חוקרת את הקשר בין חינוך, אזרחות ודמוקרטיה בישראל, ואת דפוסי הפעולה הקולקטיביים של המיעוט הפלסטיני בישראל בתחום החינוך.

סילבוס מקוצר

בין הנושאים הנלמדים בקורס:
• מי ואיך מעצבים ומיישמים מדיניות חינוך
• רפורמות חינוך בישראל ומה הן מנסות להשיג
• ריבוי קבוצות ומדיניות חינוך אחת?
• אתגרי מערכת החינוך


רוצים להבין איך מתקבלות ההחלטות שמעצבות את הכיתה הישראלית? הירשמו לתואר ראשון בחינוך