יחסי אמון הורים וילדים – עם ד"ר יעל דפנה טליאס
איך נוצר אמון בין הורים לילדים? מה גורם לילד להאמין לדמויות המטפלות בו - בבית או במסגרות החינוכיות? וכיצד ניתן לתקן אמון שנפגע?
קורס "יחסי אמון הורים וילדים", שהוא קורס בחירה במסגרת התואר הראשון בחינוך, הוא אחת המתנות המשמעותיות ביותר שסטודנטים וסטודנטיות יכולים לקבל במהלך התואר, אומרת ד"ר יעל דפנה טליאס, המעבירה אותו. "זה קורס שנותן כלים פרקטיים לא רק לקריירה המקצועית, אלא גם לחיים האישיים. הקורס לוקח סוגיות תיאורטיות מרכזיות בעולם החינוך ומתרגם אותו למעשים, להתנהלות היומיומית בשטח ולהבנה עמוקה של מה שמתרחש במערכת היחסים שבין מבוגר לילד".
במסגרת הקורס עוסקים באופן שבו נבנה אמון בין ילדים ודמויות מטפלות, בדרכים שבהן אמון זה בא לידי ביטוי, וכיצד חוסר אמון יכול לבוא לידי ביטוי בהתנהגות הילדים. הקורס מסביר את מקורות חוסר האמון - וכיצד ניתן לזהותם ולטפל בהם.
אחד הנושאים המרכזיים בו הוא תיאוריית ההתקשרות שפותחה על ידי ג'ון בולבי ומרי איינסוורת, שעליה מבוססות הבנות רבות בתחום התפתחות הקשר בין ילד להוריו, ובינו לדמויות מטפלות אחרות. הסטודנטים לומדים כיצד נוצרת התקשרות בטוחה, כיצד אמון נרכש בילדות המוקדמת, ומהי חשיבותה של הדמות המטפלת הראשית - בין אם זה הורה, גננת או מחנך - בזיהוי מצוקות וכיצד יש לספק להן מענה רגשי נכון.
הקורס עוסק גם במצבים שבהם לילד אין דמות התקשרות בטוחה: כיצד מחנך, גננת או מורה יכולים להיות עבורו "דמות מיטיבה" שמאפשרת חוויה מתקנת, כזו שמסייעת לבנות אמון חדש עם העולם.
"בנוסף, הקורס מאפשר התבוננות עצמית עמוקה: מהו דפוס ההתקשרות שבו גדלנו? כיצד הוא משפיע עלינו כבוגרים - במערכות יחסים, בזוגיות, בעבודה ובתפקוד ההורי שלנו", אומרת ד"ר טליאס.
על המרצה
ד"ר יעל דפנה טליאס היא מומחית לגיל הרך ובעלת דוקטורט בתחום. לאורך השנים שילבה בין עשייה חינוכית, הכשרה, ניהול והובלת צוותים, וכיום מתמקדת בעיקר בהוראה אקדמית, בהכשרת דור המחנכות הבא ובמקביל מטפלת רגשית בילדים באמצעות פליי-תרפי (טיפול במשחק).
סילבוס מקוצר
בין הנושאים הנלמדים בקורס:
• תיאוריית ההתקשרות
• יחסים בין אחים כמראה לסוגי התקשרות
• השפעת תחושת ההתקשרות על התפתחות קריירה, על מערכות יחסים זוגיות
• תפקיד ההורה במאה ה-21 במציאות חינוכית ומשפחתית משתנה
רוצים ללמוד כיצד להיות דמויות משמעותיות בחיי הדור הבא? הירשמו לתואר ראשון בחינוך.