דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

אקסלרטור

המיזמים שצומחים מתכנית התואר שני בעיצוב חדשנות ויזמות

צוותי עבודה רב-תחומיים, סטודנטים בטווח גילאים רחב, ומנטורים משלל תחומי עשייה - הם רק חלק מתכנית האקסלרטור המאפשרת פיתוח רעיונות חדשניים

מתקן מתקדם לגידול קנאביס רפואי באופן אישי, מיזם לשיפור יכולות התקשורת של ילדים ובני נוער על הספקטרום האוטיסטי ומיזם שמאפשר לאנשים לחוות חוויות מגוונות מסלון ביתם באופן חי ודינמי - המיזמים הייחודיים האלו הם רק חלק מהפרויקטים שפותחו במסגרת האקסלרטור של תכנית התואר שני (M.A) בעיצוב חדשנות ויזמות של המכללה למינהל. התכנית המתמקדת בהצמחת אנשים יצירתיים, גמישים, חדשניים וביקורתיים, הינה התכנית היחידה בישראל במתכונת רב תחומית טכנולוגית-עסקית-חברתית, ובהיותה כזו היא כוללת פן מעשי לצד הפן האקדמי. בשל אופייה הייחודי מושכת התכנית סטודנטים בטווח גילאים רחב, וממגוון תחומי עשייה, ביניהם מנכ"לים, סמנכ"לים ועוד.

ד"ר גוין סאס, דיקאן בית הספר לעיצוב וחדשנות, מציין כי האקסלרטור הוא בעצם אירוע השיא של התואר. "לצד הלימודים העיוניים התכנית כוללת 4 מעבדות מעשיות - מעבדה בחשיבה עיצובית, מעבדה בחשיבה יצירתית, נסיעה לימודית לחו"ל והאקסלרטור", הוא אומר, "במסגרת האקסלרטור הסטודנטים עושים שימוש בכל הכלים שקיבלו במעבדות ולאורך התואר כולו, על מנת לייצר פתרונות חדשניים לבעיות שונות". העבודה באקסלרטור נעשות בקבוצות רב-תחומיות, במסגרתן במשך סמסטר שלם, הסטודנטים צריכים לאתר בעיה, לתכנן עבורה מענה, תוך שהם מציגים פתרון בעל היתכנות טכנולוגית-עסקית. הפרויקטים מוצגים בפני צוות שופטים ונציגי קרנות הון בסיום הלימודים.

את האקסלרטור, הבנוי מ-13 מפגשים כל אחד בן 7 שעות, מלווים מרצים אורחים: מנכ"לים, אנשי אקדמיה בתחום היזמות, יזמים, בוגרים ועוד. במסגרתו הסטודנטים מקבלים כלים שונים המסייעים להם בהכנת מצגת, תכנית עסקית, הובלת תהליכי חשיבה מפרים ועוד. המודל של האקסלרטור משלב ליווי של מנטורים, כאשר לכל קבוצה יש מנטור המלווה אותה לאורך כל האקסלרטור, אך במקביל הם נחשפים גם למנטורים הנוספים. "המנטורים מגיעים ממגוון תחומי עשייה - אסטרטגיה, עסקים, פטנטים זכויות יוצרים, חדשנות, מכירות ועוד. כל אחד מהמנטורים מלווה באופן צמוד קבוצה אחת, אבל גם מסייע לקבוצות האחרות", מציין ד"ר סאס. לדבריו, שיטת העבודה הזו הובילה במהלך השנים לפרויקטים מרתקים שחלקם אף הבשילו למיזמים פעילים.

"זה תואר חובה למי שמעוניין בעולם היזמות"

מיזם מעניין שצמח במסגרת האקסלרטור הוא ATYPI שנועד לסייע לילדים ובני נוער על הספקטרום האוטיסטי לפתח ולתרגל יכולות תקשורת. רויטל אלרון כץ, מהצוות שפיתח את המיזם, היא אמא לילד על הספקטרום האוטיסטי, שהקימה במהלך הלימודים את "אופטיזם" מרכז תמיכה וליווי למשפחות לילדים עם צרכים מיוחדים. "הקמת המרכז, וגם המיזם עצמו, באו מההתנסות האישית שלי", היא מספרת, "התואר השני עשה עבורי את המקפצה להעז לעשות את זה".

המיזם מסייע לילדים ולבני נוער על הספקטרום לפתח מיומנויות תקשורת באמצעות כלים של מציאות מדומה (VR). זו מערכת הכוללת משחקים חברתיים, הבנויים באופן אינטראקטיבי, המאפשרים לשחקנים ללמוד כישורי תקשורת. במקביל לתרגול, המערכת אוספת מידע חשוב על השחקן המסייע לצוות המטפל בו. "אנחנו מקבלים על המיזם תגובות מעולות מאנשי מקצוע בתחום הטיפולי", מספרת אלרון כץ, "אני מאמינה שהיישום המוצלח נובע מהעובדה שהצוות שלנו מורכב מאנשים מתחומים שונים. בנוסף, הכלים שרכשנו במהלך התואר, כמו גם המנטור המצוין שליווה אותנו, סייעו לנו להציג פרויקט בעל התכנות כלכלית".

פרויקט מעניין נוסף שפותח במסגרת האקסלרטור הוא Leafter, מיזם המסייע לצרכני קנאביס רפואי לגדל את הקנאביס בעצמם, באופן פשוט, ידידותי לסביבה וזול יחסית. וזאת לאור הרפורמה בשוק הישראלי המאפשרת ליותר אנשים הזקוקים לכך לצרוך קנאביס רפואי. המיזם מתמודד עם הקושי של מגדלים פרטיים בגידול קנאביס באיכות טובה תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, המאפשרת מעקב אחרי פרמטרים שונים החיוניים לגידול.

עוד מיזם העונה על צורך אקטואלי הוא המיזם XSITE 360. שרה גל, מהצוות שפיתח את המיזם, היא בעלת סוכנות לקריאייטיב ועיצוב, כששאר החברים בצוות מגיעים מעולמות מגוונים - טכנולוגיה, שיווק ותיירות. המיזם מתמודד עם צורך שנולד בתקופת הקורונה בה אנשים נאלצו לוותר על תכניות רבות כמו נופשים בחו"ל, הופעות חיות, משחקי ספורט ועוד. "יצרנו מערכת הבנויה כרשת חברתית המאפשרת לאנשים לחוות באופן חי אירועים שונים ברחבי העולם, מסלון ביתם - אירועי תרבות, טיולים במקומות מיוחדים, חוויות אקסטרים שונות ועוד" אומרת גל, "המיזם מאפשר להביא את החוויה ועוצמה באופן חי באמצעות כלים של מציאות מדומה, ונותן חוויה של 360", היא מסבירה. באמצעות כלי VR יכולים המשתמשים לחוות חוויה מותאמת אישית, או כחלק מקבוצה. "הרשת בנויה כך שמישהו בארה"ב, למשל, יכול להתחבר לאדם שחי בירושלים שיעשה לו סיור אישי בכותל", מסבירה גל.

לדבריה פיתוח המיזם, המצוי עדיין בתהליכי עבודה, התאפשר הודות לוורסטיליות של החברים בצוות, העזרה העצומה של המנטורים שסייעו רבות בעיקר בתקופה המאתגרת של לימודים בצל מגפת הקורונה, והקורסים השונים בתואר שנתנו מגוון רחב של כלים. "זה תואר מדהים, שתורם המון", היא מסכמת, "זה תואר חובה למי שמעוניין בעולם היזמות".