דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

לימודי יישוב סכסוכים וגישור – הדרך המהירה והנוחה להגיע לשלום

ד"ר קרני פרלמן, שהקימה ועומדת בראש המרכז למשפט שיתופי וטיפולי, מסבירה כיצד מנהלים סכסוכים בעידן המודרני

כיצד ניתן לנהל בצורה אפקטיבית סכסוכים הן במישור חיי הפרט והן במישור העסקי? מה הגישות המובילות בתחום יישוב הסכסוכים והגישור?
המרכז למשפט שיתופי וטיפולי במכללה למינהל מביא גישות חדשות וחדשניות לנעשה בתחום יישוב הסכסוכים והגישור בארץ ובעולם. מי שעומדת בראש המרכז, הקימה ומנהלת אותו היא ד"ר קרני פרלמן, מרצה וחוקרת בתחום של משפט ויישוב סכסוכים, מחברת הספר "יישוב סכסוכים – משפט שיתופי וטיפולי", שהוא הספר הראשון שעסק בארץ בבתי משפט מיוחדים, כמו בתי משפט קהילתיים, שמפרט הליכים שונים ליישוב סכסוכים והוא ספר יסוד ללימוד התחום בארץ.

ד"ר פרלמן הקימה את מרכז הגישור האקדמי המעשי הראשון בישראל וניהלה אותו במשך כמה שנים. היא שופטת בתחרויות בינלאומיות למו"מ מסחרי וגישור וחברה בוועדה מייעצת של ארגון בינלאומי לחקר והטמעת תורת המשפט הטיפולי. בנוסף, שנים רבות גישרה בסכסוכים מסחריים מורכבים וסכסוכי עבודה.

ד"ר פרלמן היא מרצה ללימודי יישוב סכסוכים וגישור במסגרת תואר שני במשפטים והיא עזרה לנו להבין את התחום המרתק הזה לעומקו.

מהו משפט שיתופי טיפולי?

"משפט שיתופי וטיפולי הוא משפט שמקדם תפיסה והליכים שנוקטים בגישה שיתופית לניהול מחלוקות ופתרון שלהם בדרך מוסכמת", אומרת ד"ר פרלמן. "גישור הוא אחד ההליכים במשפט שיתופי. במקום גישה לעומתית ומתנצחת מוצעת התנהלות שנועדה להביא את הצדדים למקום בו ישתפו פעולה וימצאו פתרון המוסכם עליהם, העונה על הצרכים והאינטרסים שלהם".

"משפט טיפולי", היא מסבירה את המונחים, "זה מפגש בין פסיכולוגיה למשפט, מתוך תפיסה שאומרת, שלניהול סכסוכים יש השפעה על הרווחה הפסיכולוגית, ה-WELL BEING של המשתתפים, והוא שואף להפוך את המשפט להומני יותר ומאחה".

המרכז למשפט שיתופי וטיפולי בפקולטה למשפטים של המכללה למינהל מוביל את התחום של המשפט הטיפולי בישראל. "הבאנו ארצה את מייסד תנועת המשפט הטיפולי לשבוע של הרצאות, הצגת מחקרים ועוד. גם בשגרה, אני משתפת כל הזמן את הסטודנטים והסטודנטיות, בחידושים המובילים ובארץ ובעולם במשפט שיתופי וטיפולי", מספרת ד"ר פרלמן.

מה לומדים בתואר השני בכל הנוגע ליישוב סכסוכים?

"בתואר השני אצלנו לומדים על הליכים עדכניים וחדשים ליישוב סכסוכים כמו גישור, גירושין בשיתוף פעולה ובתי משפט פותרי בעיות. לומדים גם על משפט טיפולי ועל הליכים מקוונים של פתרון סכסוכים הנעשים ברשת", היא אומרת ומפרטת: "התואר השני שלנו מיועד למשפטנים וללא משפטנים. עורכי הדין מקבלים כלים התורמים לעשייה המקצועית שלהם, מפני שכיום רוב הסכסוכים לא מתבררים בדרך הלעומתית אלא מסתיימים בהסדרים ופשרות, כולל בבית המשפט ובהכוונתו".

"אלה שאינם משפטנים, מקבלים אצלנו את המידע העדכני ביותר לניהול סכסוכים בעידן המודרני. המידע הזה רלוונטי לכל אדם משום שהוא מסייע לייצר צורת חשיבה חדשה על איך נכון וכדאי לנהל סכסוכים בכל מסגרות החיים – במשפחה, בעבודה ועוד. בנוסף, נלמד מידע על נושאים עדכניים וחידושים במשפט הישראלי בכל הנוגע לניהול סכסוכים כמו גירושים, עניינים מסחריים וגם פליליים".

"חקר המשפט השיתופי והטיפולי וקידום הטמעתו , כפי שהוא מתנהל אצלנו, שותף ומניע של שינויים שמקדמים נושאים אקטואליים", אומרת ד"ר פרלמן ומספרת לנו, שבפקולטה נושא דרך ניהול התובענות של נכי צה"ל נדון עוד בטרם עלה לסדר היום הציבורי בפרשת איציק סעידיאן.
גם כנס שערכו על משפט טיפולי ושרות צבאי, הניב מסקנות, שמיושמות בבית הדין הצבאי המשלב בצה"ל, שעוסק בעריקים ומצליח להביא לשילובם בשירות.

באיזה עוד תחומים עוסקים בנושאי יישוב סכסוכים וגישור?

"במסגרת המרכז למשפט שיתופי וטיפולי אנחנו עוסקים גם בעולם המסחרי", מסבירה ד"ר פרלמן ומרחיבה: "אנחנו מלמדים גם נושאים אקטואליים הקשורים לניהול סכסוכים בתחום ההייטק ובמשפט מסחרי בעולם גלובלי, לומדים על ערכאות שקיימות בעולם ודרכים רלוונטיות לניהול מחלוקות.
זה מרחיב את הידע על הקיים בעולם ומביא לשינוי חשיבה על דרכי ניהול בעידן העכשווי".

לסטודנטים ולסטודנטיות בתואר השני ניתנת הזדמנות, במסגרת סמינר ייעודי, להיכנס לעומקן של סוגיות ואף לפתח מחקרים, שיוכלו לקבל חשיפה מקומית ובינלאומית במסגרת פעילויות המכללה למינהל והמרכז.

לא רק לימודים

כאמור, המרכז למשפט שיתופי וטיפולי פועל גם במישור הלימודי אך גם כמוביל דרך בתחום, בארץ ובעולם. המרכז עורך כנסים וימי עיון עם גורמים מהפרקטיקה ומהאקדמיה בנושאים אקטואליים, ברמה המקומית והעולמית.

"עשינו כנס עם איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית לגבי הליכים לניהול הסכסוכים בתחום, שלקח בחשבון את האלמנטים הרגשיים המעורבים בו", מספרת ד"ר פרלמן ונותנת עוד דוגמא: המרכז קיים כנס שעסק בדילמות ואתגרים של מיישבי סכסוכים כולל שאלות כמו האם צריך לשמוע ילדים בסכסוכי גירושין.