דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מה עושים עם תואר ראשון במשפטים?

לא רק עורכי דין: מגשרים, נוטריונים ויועצים משפטיים הם רק חלק מהאופציות התעסוקתיות הפתוחות בפני הסטודנטים והסטודנטיות לתואר ראשון במשפטים

תואר ראשון במשפטים הוא אחד התארים המבוקשים ביותר בישראל כבר שנים לא מעטות. הידע המקצועי שמספק תואר זה חיוני כמובן למי שרוצים להיות עורכי דין, אבל הוא פותח הזדמנויות תעסוקתיות נוספות ואף תורם ללומדים גם בהיבטים שונים בחייהם האישיים.

עו"ד ומגשרת ספיר פסו אהרון, מנהלת מרכז "גשר" ומרצה בפקולטה למשפטים, מציינת כי מי שבוחרים לעסוק בעריכת דין לאחר סיום התואר, צריכים לבחור קודם כל באיזה מגזר הם רוצים לעבוד - הפרטי או הציבורי.

"במגזר הציבורי האפשרויות הפתוחות בפני עורכי דין הן להשתלב במשרדי הממשלה השונים וברשויות כיועצים משפטיים, או לעבוד בפרקליטויות הציבוריות", היא אומרת. "מי שרוצה להשתלב במגזר הפרטי צריך לשאול את עצמו אם הוא מתעניין בתחום הפלילי או האזרחי. בתחום האזרחי יש מגוון תחומי עשייה - נדל"ן, קניין רוחני, מסחרי, מיסים, דיני משפחה, דיני עבודה ועוד. ישנן פירמות גדולות העוסקות בכמה תחומים, וישנם משרדי נישה הממוקדים בתחום אחד בלבד".

הבחירה בתחום בו רוצים לעסוק משפיעה באופן ישיר גם על אופן העבודה. "יש תחומים בעריכת דין בהם הפעילות המשפטית כוללת הופעה בבתי משפט, בחלקם היא כרוכה בעיקר בניהול מו"מ, ובאחרים בהנחלת מדיניות ובמחקר", מציינת פסו אהרון.

פסו אהרון מזכירה כי על מנת לעבוד כעורך דין יש צורך לסיים את ההתמחות המתחילה עם סיום הלימודים ונמשכת כשנה וחצי. בסיומה, עורכי הדין ניגשים לבחינות לשכת עורכי הדין, וקבלת הרישיון לעסוק במקצוע תלויה במעבר של אותן הבחינות.

ההשכלה הרחבה שמספק התואר, פותחת בפני הבוגרים והבוגרות אופציות תעסוקתיות נוספות:

מגשר: מגשרים פועלים, באמצעות כלים מקצועיים שונים, להביא לסיומם של סכסוכים מבלי להידרש להגיע להליך משפטי. המגשר מאתר את עיקרי המחלוקת בין הצדדים ומנסה להוביל לפתרון לשביעות רצונם של הצדדים. על מנת לעבוד כמגשר אין צורך להיות עורך דין, אבל כן נדרשת הסמכה למקצוע. לדברי פסו אהרון לעורכי דין יש יתרון בכניסה למקצוע כי הם מכירים את הפסיקה והחוקים ואת ההתנהלות המשפטית באופן כללי.

נוטריון: בוגרי ובוגרות תואר ראשון במשפטים יכולים לבחור בקריירה של נוטריונים. נוטריון הוא עורך דין שהוסמך לאמת ולערוך מסמכים משפטיים שונים. חתימתו של נוטריון מהווה אישור בפני בית המשפט, ובפני רשויות שונות, למקוריותו של מסמך, לזהותו של האדם החותם על המסמך או לעובדה כי המסמך נחתם מרצונו הטוב והחופשי של החותם.

מזכיר משפטי: יכול להיות תפקיד במשרדי עורכי דין במסגרתו המזכיר מסייע לעורכי הדין בעבודתם על ידי ניהול ותיאום לוחות הזמנים, ובכך שהוא מבטיח כי עורך הדין מוכן להופעה בבית המשפט ו/או לפני פגישות חשובות. בנוסף, קיימת פונקציה של מזכיר משפטי בחברות נסחרות - בתפקיד זה המזכיר המשפטי אחראי על הקשר בין הנהלת החברה לדירקטוריון, בין הדירקטוריון לבעלי המניות, ובין החברה לגופים הרגולטוריים – רשות ניירות ערך והבורסה.

יועץ משפטי: הוא מי שעיקר תפקידו עוסק בהנחלת מדיניות משפטית בארגון. יועצים משפטיים עובדים בחברות פרטיות וציבוריות ובגופים ממשלתיים. התפקיד יכול לכלול ייצוג הארגון במסגרת בית משפט או בדיונים משפטיים, מתן חוות דעת משפטית, עריכת חוזים, ניהול מו"מ ועוד.

בנוסף, מי שבוחרים במסלול של עריכת דין, יכולים בהמשך להתקדם בדרגות השיפוט השונות:

רשם: גורם שיפוטי המוסמך להכריע בבית המשפט בסכסוכים מסוימים. הרשם פועל לצדו של השופט, והסמכויות שלו מוגבלות בהשוואה לסמכויות השופט.

שופט: מי שמכריע, בבית המשפט, בסכסוך בין מספר צדדים, או מכריע בתביעה פלילית שהגישה המדינה נגד נאשם.


עו"ד ומגשרת ספיר פסו אהרון, מנהלת מרכז "גשר" ומרצה בפקולטה למשפטים.