דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

כך משנה מהפיכת הבינה המלאכותית את תחום האבחון והטיפול הרפואי

לא רק ChatGPT: איזה כלי בינה מלאכותית משמשים כבר כיום לשיפור הטיפול הרפואי? "אלו כלים שגם מטופלים יכולים להיעזר בהם כדי ללמוד יותר על מצבם ועל הטיפולים העדכניים?"


נראה כי הימים בהם רופא המשפחה יוכל להתריע באופן מדויק בפני מטופל בריא וצעיר מהן המחלות בהן הוא עלול ללקות על סמך הרקע הגנטי שלו - קרובים מתמיד. טכנולוגיות שונות בתחום הבינה המלאכותית מאפשרות כיום לעשות שימוש בכמויות הדאטה העצומות הקיימות בתחום הרפואי, תוך הצלבתן עם נתונים אישיים של המטופל ומחקרים חדשים ועדכניים בתחום, ועל ידי כך לסייע לרופאים ולצוותי הטיפול באבחון מחלות, טיפול בהן ואף מניעתן.

איתור נורות אזהרה והתאמת הטיפול

תחום הבינה המלאכותית ברפואה תופס בשנים האחרונות תאוצה משמעותית. בכנס "בינה מלאכותית (AI) כמנוף להתייעלות בעולם הבריאות"
שנערך במכללה, הציג דורון יצחקי, היו"ר השותף של מרכז המצוינות בריאות דיגיטלית בלשכה לטכנולוגיית המידע, נתונים לפיהם פועלות כיום בישראל כ-500 חברות בתחום זה.

ד"ר פזית עזורי, מציינת כי כבר כיום ישנם כלים שונים מבוססי בינה מלאכותית המסייעים מאוד בעבודת הצוותים הרפואיים. לדבריה, בינה מלאכותית נוגעת בעולם הבריאות בספקטרום רחב של נושאים, החל משלב האבחון הראשוני של מחלות, דרך אבחון מעמיק במערכות הדימות ובבדיקות המעבדה, דרך קבלת החלטות רפואיות על אופן הטיפול, ועד לחיזוי וניבוי המצב הרפואי של המטופל. "גם בעולם פיתוח התרופות, הרפואה המותאמת אישית והניטור מרחוק של מטופלים, כמו בעוד תחומים, הבינה המלאכותית מהווה כיום שחקן מרכזי. אין כמעט כיום חברת הזנק הפועלת בתחום הרפואי שלא משלבת בפתרון שלה את יכולות הבינה המלאכותית", אומרת ד"ר עזורי.

"יש תשתית מאוד נוחה לפריחה של התחום, כי יש המון נתונים – כמות המידע היא אדירה. ברגע שהכל ממוחשב הרבה יותר קל לקחת את הנתונים ולנתח אותם למגוון צרכים, בין אם זה כדי לאתר נורות אזהרה כמו מצב רפואי שמצריך תגובה מידית, תגובות נגד שעלולות להיווצר בין שתי תרופות שנרשמו למטופל, ובין אם זה על ידי התאמת הטיפול המדויק לחולה המתבסס על המחקרים העדכניים ביותר", היא מוסיפה.

מערכות תומכות החלטה

מי שנכנסה לאחרונה לתחום היא "שירותי בריאות כללית" שהחלה לשלב כלי בינה מלאכותית במערכות המידע הרפואיות, באמצעות פלטפורמה פרי פיתוח עצמי, ששמה C-Pi - או Clalit Proactive-Preventive interventions. הפלטפורמה אמורה לסייע למנוע מחלות טרם התפרצותן ולספק המלצות לטיפול ולמניעת מחלות המותאמות אישית לנתוניהם של לקוחות הכללית, ולספרות המקצועית העדכנית ביותר בתחום. המערכת מצליבה את כל המידע הרפואי הקיים לגבי המטופל אל מול המידע העדכני ביותר מהספרות הרפואית ומספקת לצוות הרפואי המלצות בנוגע לבדיקות הנדרשות ולטיפולים המומלצים עבורו.

"היתרון האדיר שכלי הבינה המלאכותית מאפשרים לנו הם ביכולת לנתח כמויות אדירות של מידע בזמן קצר משמעותית ממה שבני אדם מסוגלים לעשות. זה יעיל בתחום הגנטיקה, למשל, בו צריך לסרוק סלוטים רבים, או בתחום האבחון הדימתי – ככלי המסייע בזיהוי ממצאים חריגים ויכול לסייע בקיצור תהליכי הפיענוח", אומרת ד"ר עזורי.

השימוש בכמויות המידע הרבות מסייע כאמור גם בפיתוח כלים היכולים לנבא צרכים רפואיים עתידיים. כך, צוות חוקרים וחוקרות ישראלי פיתח מודל חדשני שיכול לזהות באופן מיטבי את הסיכוי ללידה רגילה וקלה ואת הסיכוי לצורך בניתוח קיסרי דחוף. המודל שבנה הצוות מתבסס על נתונים רפואיים של למעלה מ-100 אלף יולדות והוא יכול לסייע לצוות בחדר הלידה לנתב את המשאבים באופן הנכון, להעריך את הסיכון לאם ולעובר ולהקצות את אנשי הצוות המתאימים במקרים בהם קיים סיכון לניתוח קיסרי דחוף.

חברה נוספת הפועלת בתחום היא "דיאגנוסטיק רובוטיקס", אותה הקימה ד"ר קירה רדינסקי, שהיתה הדוברת המרכזית בכנס של המכללה. החברה פיתחה מודל מבוסס בינה מלאכותית לשיפור תהליכים בבתי חולים, המסייע לנבא אילו חולים בתור עלולים להתדרדר במהירות, או לנהל את הביקור של החולים בבדיקות ואצל הרופאים השונים. בשנים האחרונות שינתה החברה את המודל, והיא מתמקדת יותר בניבוי רפואי בקהילה.

AI ככלי המקדם את הרפואה המותאמת אישית

"יכולת הניתוח של כמויות המידע העצומות יכולה לסייע גם ככלי עזר לקביעת הטיפול המתאים במחלות מורכבות, כרוניות ונדירות", מוסיפה ד"ר עזורי. "המחקר הרפואי מתעדכן כל הזמן, והרופא לא יכול להיות מעודכן בכל הדברים החדשים ביותר. ישנן כמה חברות הפועלות בתחום, שפיתחו מודלים מבוססי בינה מלאכותית הסורקים את כל המידע הרפואי החדש ומפיקים ממנו תובנות לטיפול אופטימלי".

זה מה שעושה, למשל, חברת "Medint" אותה הקימה תניה אטיאס. החברה פיתחה כלי מבוסס בינה מלאכותית האוסף את המידע הרפואי המעודכן ביותר, כולל המחקרים, הטיפולים והתרופות הכי חדשים. "כלים אלו ונוספים הם כלים המשמשים כמערכת תומכת בקבלת ההחלטות הרפואיות", אומרת ד"ר עזורי, "הם מקדמים מאוד את תחום הרפואה המותאמת אישית. אם בעבר הפרוטוקול הטיפולי היה די זהה עבור כל החולים באותה המחלה, היום יש יכולת לבצע התאמה אישית על סמך פרמטרים שונים כמו גיל, סיווג היסטולוגי של המחלה, למשל כשמדובר בסרטן, ועוד. טכנולוגיות נוספות בהן ניתן לעשות שימוש הן למשל ChatGPT. זה כלי מצוין שאנשי מקצוע יכולים להיעזר בו באיתור מידע עדכני. זה לא כלי שיכול להחליף החלטה של רופא, אבל יכול לסייע בהעשרת הידע, באבחון וגם בהתאמת הטיפול הראוי. זה כלי שגם מטופלים יכולים להיעזר בו כדי ללמוד יותר על מצבם ועל הטיפולים העדכניים".

לדבריה, השימוש בטכנולוגיות של בינה מלאכותית בא לידי ביטוי גם בתחום הרפואה מרחוק, כאשר שילוב של סנסורים המאפשרים הזרמת מידע על המטופל יכולים לסייע למערכות שונות לספק אבחנה והתאמת טיפול, על סמך המדדים השונים שהתקבלו מאותו המטופל. "זה ענף ענק שכל הזמן מתפתח והפוטנציאל בו הוא עצום עבור המטופלים והמטפלים", מסכמת ד"ר עזורי.