דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מה עושים עם תואר ראשון בניהול מערכות מידע?

אנליסט פיננסי, מנהל מוצר או מומחה Big data: מה עושים בכל אחד מהתפקידים האלו ואיזה כלים מקבלים הסטודנטים והסטודנטיות בלימודי התואר הראשון בניהול מערכות מידע שמאפשרים להם להשתלב בהם?

תואר ראשון בניהול מערכות מידע הוא תואר המשלב שני עולמות תוכן: העולם הטכנולוגי והעולם העסקי. ד"ר איתמר שבתאי, ראש התוכנית לניהול מערכות מידע, מציין כי תחום מערכות המידע מתפתח בקצב מדהים בשנים האחרונות בשל אתגרי ה-Big data וכניסתם של כלי בינה מלאכותית (AI) לעולמות אלו.

הסטודנטים והסטודנטיות בתוכנית רוכשים ידע נרחב בתחום המחשבים ומערכות המידע (ניתוח Data, בסיסי נתונים, תכנות ב-Java וב-Python, ניתוח מערכות, בינה עסקית, אלגוריתמים, סייבר ו- Big data analytics), ובנוסף הם מקבלים כלים ניהוליים שונים מעולמות החשבונאות, השיווק, המימון ועוד. כמו כן, התוכנית כוללת פרקטיקום במהלך שנה ג' במסגרתו מבצעים הסטודנטים והסטודנטיות פרויקט מעשי עבור חברה מהמגזר העסקי או ארגון ציבורי אשר במסגרתו הם מיישמים את מה שלמדו.

"בוגרות ובוגרי התוכנית יכולים להשתלב במגוון תפקידים בהם נדרשים הבנה טכנולוגית, או הבנה עסקית-ניהולית או שילוב של שני התחומים", אומר ד"ר שבתאי.

באילו תפקידים יכולים בוגרי ובוגרות התוכנית להשתלב?

אנליסטים: במסגרת התוכנית מקבלים הלומדים והלומדות מגוון כלים המאפשרים להם להשתלב בכל עולמות האנליזה. בעולם העסקי כיום, יותר מאי פעם, יש צורך באנשי מקצוע המסוגלים להתמודד עם כמויות אדירות של דאטה: לדעת כיצד לאסוף אותו, לעבד אותו, לשאול שאלות נכונות ולהציג אותו. כך, יכולים הבוגרים והבוגרות להשתלב בתפקידים של אנליסט נתונים, אנליסט פיננסי ואנליסט שיווקי.

מנהלי מוצר: מנהלי מוצר עוסקים באפיון צרכים, ובהגדרה ובתכנון של מערכות העונות על צרכים אלו. בוגרי התוכנית מקבלים את הכלים המאפשרים להם להפוך למנהלי מוצר בעולמות הטכנולוגיים תוך שהם מובילים תהליכים אלו משלב התכנון ועד שלב הביצוע והיישום, תוך שילוב כישורים טכנולוגיים וניהוליים.

מנהלי פרויקט: מנהלי פרויקט מנהלים תהליכים וצוותים בפרויקט מתחילתו ועד לסיומו. התפקיד כולל תכנון ובקרה, הגדרת מטרות וניהול משאבים. מנהל הפרויקט אחראי על התקשורת בין חברי הצוות, עמידה בלוח זמנים ותקציב. מנהל הפרויקט נדרש גם להיות מי שמזהה סיכונים לאורך הפרויקט, מבטיח את איכות העבודה ועמידה ביעדי הפרויקט.

תפקידי פיתוח שונים: בוגרי ובוגרות התוכנית יוכלו להשתלב בתפקידים שונים בעולמות הפיתוח, בין אם זה פיתוח אפליקציות, או בין אם זה פיתוח תוכנות. העובדה כי הבוגרים לומדים תוכנות כמו ג'אווה, פייתון ו-SQL מאפשרת להם להפוך למתכנתים בכל אחת מהשפות האלו. בנוסף, הידע הטכנולוגי שרוכשים הבוגרים יאפשר להם להשתלב בתפקידים נוספים בעולמות הפיתוח כמו QA ואבטחת סייבר.

מנהלי מערכות מידע: הם מי שעוסקים בפיתוח, תחזוקה והפעלה של מערכות מידע. התפקיד כולל תכנון, פיתוח, יישום, ותחזוקת מערכות מידע ותוכנות מחשב, והפעלתן בצורה יעילה ובטוחה.

מומחי Big data: אנחנו חיים בעולם של כמויות אדירות של מידע, ולכן הביקוש למומחי Big data מצוי בעלייה. מומחה בתחום זה אחראי על ניתוח, אחסון והפעלה של כמויות עצומות של מידע בארגונים. התפקיד כולל פיתוח והטמעה של פתרונות טכנולוגיים לעיבוד Big data, שימוש בכלים וטכניקות מתקדמים כדי להפיק תובנות מידע מועילות, יצירת מסדי נתונים, והפקת דו"חות ומחקרים המאפשרים שימוש במידע לצרכים עסקיים שונים.

מאפייני ומפתחי בינה עסקית: הם מי שעוסקים בניתוח והבנה של נתונים עסקיים על מנת לספק לראשי הארגון תובנות והמלצות אסטרטגיות. התפקיד כולל אספקת מידע מתוך מספר מקורות ופיתוח מודלים חכמים לזיהוי מגמות והזדמנויות עסקיות. התפקיד כולל המרת הנתונים לתובנות משמעותיות אותן ניתן לתרגם להחלטות אסטרטגיות.

הביקוש לתפקידים אלו, ולתפקידים נוספים בהם יכולים להשתלב בוגרי התואר, קיים בחברות רבות, לאו דווקא בעולם ההייטק. כך, ניתן להשתלב בתפקידים השונים בחברות מתחום הפיננסים, ארגונים ציבוריים, חברות תעשייתיות ועוד.


ד"ר איתמר שבתאי, ראש התוכנית לניהול מערכות מידע