דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

למה כדאי ללמוד תואר שני במיסים .M.B.T?

השינויים התכופים בעולם המיסוי מחייבים התמקצעות. התכנית הייחודית למכללה למינהל הופכת את הבוגרים והבוגרות למומחים בעולם המיסוי, ומספקת הבנה מעמיקה ברבדיו השונים

העולם הוא כפר קטן מאוד, זה כבר ידוע. היכולת של חברות למכור ולקנות בכל מקום, לגייס ולהעסיק עובדים מרחוק - הם רק חלק מהשינויים שחווה הכלכלה הגלובלית, ובאופן הולך וגובר. השינויים האלו, ורבים נוספים, מייצרים אתגרים מגוונים, המשתנים במהירות. רבים מאתגרים אלו הם בתחום המיסוי.

פרופ' אלי גילבאי, רו"ח ועו"ד, ראש תכנית תואר שני במיסים .M.B.T, מזכיר כי כל עסקה באשר היא כרוכה בהיבטים מיסויים.
"לכל עסקה כלכלית יש השלכות מיסויות שחשוב להכיר - בין אם פותחים חברה, רוכשים/מוכרים חברה, בין אם משנים את מבנה ההחזקה בה,
בין אם מתחילים לייצר הכנסות במדינות אחרות או פותחים חברות בנות. כל אלו מחייבים הבנה מעמיקה בתחום המיסוי על מנת למנוע בהמשך טעויות שעלולות לגרום לנזק אדיר ולעלות ביוקר".

רפורמות תכופות בארץ ובעולם

לצד ההכרח הבסיסי הזה, מציין פרופ' גילבאי, כי עולם המיסוי משתנה באופן מהיר במטרה לספק מענה לאתגרים שונים שמייצרת הכלכלה הגלובלית- מעבר של סחורות ועובדים בין מדינות, הקמת חברות בת במדינות שונות ועוד. כך, בשנים האחרונות, ישנן יוזמות חוצות מדינות שמטרתן להיאבק בתכנוני מס של תאגידים בינלאומיים. במהלך 2022, לדוגמה, הושגה הסכמה בין מרבית מדינות ה־OECD על קביעת שיעור מס חברות גלובלי מינימלי של 15%. שינוי זה אמור להפוך את הנהירה למקלטי מס לפחות אטרקטיבית עבור חברות רבות. בנוסף, שינוי זה יאפשר גביית מיסים נוספת של כ־150 מיליארד יורו בשנה, ולחלוקה מחדש של כ־125 מיליארד דולר מדי שנה בין מדינות העולם, כאשר הציפייה היא שהמדינות המתפתחות ירוויחו מצעד זה, לעומת המצב הקיים במסגרתו רוב הרווח מגיע למדינות המפותחות.

"תחום המיסוי הוא אחד התחומים הדינמיים שיש", מזכיר פרופ' גילבאי, "גם בישראל נעשים שינויים תכופים בתחום זה. זה תחום בו נעשים בארץ כל כמה שנים רפורמות ושינויים, חלקם משמעותיים ביותר המשפיעים על הכיס של כל אחד ואחת, וכמובן - משפיעים על עסקים באשר הם".

פרקטיקה ברמה הגבוהה ביותר

כדי לספק מענה לעולם העסקי בתחום המיסוי, נוצרה התכנית תואר שני במיסים .M.B.T, הנלמדת במסגרת המסלול האקדמי המכללה למינהל.
מי שיזם את התכנית הייחודית למכללה הוא פרופ' גילבאי, וזו התכנית היחידה מסוגה בארץ. התכנית, הדומה לתכניות דומות הנלמדות במוסדות מובילים בעולם ביניהם אוניברסיטאות הרווארד ו-NYU, מיועדת לעורכי דין ורואי חשבון.

מדובר בתכנית של 4 סמסטרים, הנפרסת על פני שנתיים. "בתכנית נחשפים הסטודנטים והסטודנטיות לפרקטיקה של עולם המס ברמה הגבוהה ביותר, ברמה הרבה יותר גבוהה מהתואר הראשון בחשבונאות". אומר פרופ' גילבאי. כך, הוא מציין, ישנם תחומים שכלל אינם נלמדים בתואר הראשון הנלמדים בתכנית התואר השני במיסים, או נושאים שנלמדים בצורה בסיסית בתואר הראשון והמקבלים העמקה בתכנית. כך לדוגמה, בתואר הראשון בחשבונאות לומדים 2 ש"ס של מיסוי בינלאומי, בתואר השני לומדים 6 ש"ס של מיסוי בינלאומי. "מדובר בתכנית פרקטית. כל הנושאים נלמדים דרך מקרי בוחן, הסטודנטים והסטודנטיות לומדים כיצד ליישם את הדברים בפועל. לראייה - שביעות הרצון מהתכנית גבוהה ביותר".

לדברי פרופ' גילבאי, ההבדל המשמעותי בין תכניות תואר שני בחשבונאות לתכנית התואר השני במיסים, הוא בערך המוסף שהיא מייצרת. "הערך המוסף של תואר שני בחשבונאות נמוך יותר. חשבונאות ברמה הגבוהה רלוונטית למעט מאוד חברות - בעיקר עבור חברות ענק. בחשבונאות לומדים כיצד להציג דברים, בתכנית שלנו מעמיקים את ההבנה בתחום תכנון המס".

מכיוון שהתכנית מיועדת גם למי שמגיעים מתחום עריכת הדין, בסמסטר הראשון מתקיים קורס שמעניק את הבסיס בתחום המיסוי, על מנת לייצר הומוגניות. "אנחנו מתחילים מהתחלה - מיסוי בינלאומי, מיסוי חברות, מיסוי נדל"ן - כל תחומי המס", מסביר פרופ' גילבאי, "אבל ברמה מאוד מעמיקה".

בהמשך התואר כבר נכנסים לעומק של תכנוני מס מורכבים ונוגעים במגוון רחב של תחומים, ביניהם - מיסוי ישויות עסקיות, מיסוי רווח הון, מיסוי שוק ההון, מיסוי שינוי מבנה, מע"מ מתקדם, מיסוי מקרקעין מתקדם, מיסוי פנסיוני, הלבנת הון, חוק עידוד השקעות הון ומיסוי בינלאומי מתקדם.

הבוגרים והבוגרות הופכים למומחים בתחום המס

בוגרי התכנית הופכים בסיומה למומחים בתחום המס - התמקצעות לה קיים ביקוש רב בשוק התעסוקה. "העובדה שהבוגרים והבוגרות הופכים למומחים בתחום המס מאפשרת להם להיכנס לנישה לה יש ביקוש אדיר בשוק כיום", אומר פרופ' גילבאי, "הבוגרים והבוגרות יכולים לעבוד במגוון תחומים - אם כעורכי דין בתחום המיסוי, כיועצי מס, כסמנכ"לי כספים ועוד. בנוסף, ההכשרה בתכנית מאפשרת לרואי חשבון העובדים במקצוע לשדרג את מעמדם. לדוגמה, רואה חשבון העובד באחת מהפירמות הגדולות המסיים את התכנית, יכול להשתדרג למחלקות היותר אטרקטיביות בפירמה בזכות הכלים והידע שהוא רוכש בתואר".

גם אם הבוגרים והבוגרות בוחרים שלא להפוך למומחי מיסוי, הידע שהם רכשו בתכנית מסייע להם לשאול את השאלות הנכונות, מציין פרופ' גילבאי: "מה שהם למדו בתכנית עוזר להם לדעת מתי ואם מי להתייעץ על מנת למנוע תקלות מס שונות. לידע הזה יש ערך רב בעולם העסקי".