דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

כיצד AI משנה את עולם ההייטק?

באיזה אופן כלי AI שונים משנים את תהליכי העבודה בתחומי התכנות, UX/UI ואבטחת המידע, והאם בקרוב לא יזדקקו לעובדים אנושיים בתחומים אלו? דקלה בר-אילן, ראשת המרכז לפיתוח קריירה נותנת סקירה מקיפה

מהפכת ה-AI חיה ובועטת ומשפיעה באופן מהותי על תחומים רבים - אם כי על חלקם יש לה השפעה רבה ומוחשית יותר. כך לדוגמה, תחום האבחון הרפואי - כבר כיום נעשה שימוש בכלי AI באופן שמאפשר לקצר משמעותית תהליכי אבחון שונים, מה שמסייע בעבודת הרופאים, וגם מקל על המטופלים באופן טבעי. תחום נוסף בו כלי ה-AI השונים יצרו שינוי מהותי הוא ענף ההייטק. "ההשפעה של מהפכת ה-AI על ענף ההייטק היא עצומה, ואין ספק כי היא תלך ותעמיק בשנים הקרובות", מציינת דקלה בר-אילן, ראשת המרכז לפיתוח קריירה.

כיצד ההשפעה הזו באה לידי ביטוי? בחרנו 3 תחומים עיקריים:

1. תכנות- "בינה מלאכותית משפיעה על תחום התכנות באופן כללי, ועל כתיבת קוד בפרט, בצורה משמעותית", אומרת בר אילן. השפעה זו באה לידי ביטוי בכמה אופנים:
• כלי AI עושים שימוש בטכנולוגיות של למידת מכונה כדי להציע השלמות קוד, תיקוני באגים אוטומטיים, ואף מספקים המלצות לפתרונות לבעיות קוד נפוצות.
• כלי AI יכולים לבדוק קוד באופן אוטומטי כדי לזהות שגיאות פוטנציאליות.
• כלי AI יכולים כבר היום לנתח קוד מקור כדי לזהות דפוסים, סגירות קוד, או בעיות אבטחה, ולסייע למפתחים לשפר את הביצועים והאבטחה של הקוד.
• AI יכולה לאפשר אוטומציה של תהליכי פיתוח כגון בדיקות יחידה, טסטים אוטומטיים, ופרסום אוטומטי של קוד.
• בחלק מהמקרים, AI יכולה לייצר קוד באופן אוטומטי לפי תבניות והוראות שניתנו לה, אולם ברוב המקרים הגישה היא לייצור קוד אוטומטי עבור תחומים מוגבלים יותר, כגון תחום הנגישות או הגרפיקה.

2. UX/UI
• לכלי AI יכולת לזהות אוטומטית תמונות ולבצע עליהן פעולות כמו חיתוך, התאמת גודל, ועוד. יכולת זו מאפשרת יצירת חוויה חזותית טובה יותר ומהירות פיתוח מהירה יותר.
• AI יכולה לבדוק באופן אוטומטי את רמת הנגישות של ממשק המשתמש, ולהמליץ על שיפורים על מנת לשפר את חוויית המשתמש לאנשים עם צרכים מיוחדים.
• כלי AI יכולים ללמוד את ההתנהגות והציפיות של המשתמשים ולהתאים את חוויית המשתמש בהתאם, לדוגמה בהמלצת תוכן, באופן הצגת המידע ועוד.
• כלי AI שונים יכולים לייצר אנימציות ותנועה באופן אוטומטי, המשפרים את חוויית המשתמש.
• AI יכולה לנתח את הנתונים הנצברים משימוש המשתמשים ולהציע שיפורים בממשק ובשימושים בו.

3. אבטחת מידע- "AI יכולה להשפיע בנושא אבטחת האיכות במספר דרכים", אומרת בר אילן:
בדיקת קוד: כלי AI יכולים לבצע בדיקות חכמות על קוד מקור כדי לזהות באופן אוטומטי בעיות פוטנציאליות כמו תקלות בקוד, בעיות אבטחה ותקלות תואמות. זה יכול לעזור למפתחים לתקן בעיות לפני שהן יגיעו לסביבת הפעולה.
בקרת איכות: AI יכולה לעזור בבקרת איכות על מנת לוודא שמוצרים ושירותים עומדים בסטנדרטים מקצועיים. השימוש במודלים של AI יכול לזהות אירועים חריגים או בעיות ולספק התרעות.
אוטומציה של תהליכי בדיקה: AI עשויה להקל על תהליכי בדיקת האיכות בזכות היכולת לבדוק תרחישים רבים מאוד בקוד ולזהות בעיות אפשריות באופן מהיר ויעיל.
חיזוי ומניעת תקלות: על ידי ניתוח נתונים, AI יכולה לחזות בעיות אפשריות או תקלות באמצעות למידת מכונה ולסייע במניעתן לפני שהן מתרחשות.

האם קרוב היום כי לא יהיה צורך בעובדים אנושיים בתחומים אלו? בר אילן מאמינה כי הצורך בבני אדם בענפים אלו לא יתייתר. "כלי AI, מתוחכמים ככול שיהיו עדיין זקוקים לבקרה אנושית על פעולותיהם. בנוסף, את היכולת האנושית להמציא וליזום - הבינה המלאכותית אינה יכולה להחליף, וליכולת זו יש חשיבות רבה בעיקר בענף הייטק".

עבור מי שרוצים להשתלב בענף ההייטק, אומרת בר אילן כי ההבנה הנדרשת בתחום ה-AI שונה כמובן בין תפקיד לתפקיד. "יש הבדל, כמובן, בין ההבנה הנדרשת בין מי שעובדים עם כלי AI למי שמפתחים את הטכנולוגיה עצמה. מי שמפתחים את הטכנולוגיה נדרשים להיות מומחים בתחום ולהבין את התאוריה לעומקה. מי שרוצים להעמיק את הידע שלהם בכלי AI על מנת לייצר לעצמם יתרון תחרותי, מומלץ כי יתחילו להתנסות בכלים השונים באופן עצמאי ויחדדו את המיומנויות שלהם בתחום ניתוח הנתונים".


דקלה בר-אילן, ראשת המרכז לפיתוח קריירה