דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

לעבוד בכיוון הנכון

כך תבנו קריירה בזמן הלימודים

78% מהסטודנטים עובדים במהלך הלימודים, אבל רק מעטים מועסקים בתחום הקשור למסלול שבו בחרו. למה כדאי, למרות הקשיים, להתחיל "לחשוב קריירה" כבר בשנה א' ואיך עושים את זה?

בין מכלול השיקולים המשפיעים על הבחירה במסלול לימוד נמצא במקום בולט השיקול התעסוקתי. מעבר לשיקולים של עניין, יוקרה ואפילו הרחבת המעגל החברתי, למחשבות על העתיד התעסוקתי יש השפעה רבה על שיקולי המועמדים, ופעמים רבות אפילו השפעה מכרעת. אחת השאלות החשובות ששואל עצמו כל מועמד ללימודים, היא: "האם תהיה לי עבודה כשאסיים את הלימודים בתחום שאותו בחרתי ללמוד?" ואכן, עם סיום הלימודים מגלים סטודנטים רבים כי הם מתקשים במציאת עבודה במסלול אותו בחרו.

מדוע זה קורה ואיך ניתן להגדיל את הסיכויים להשתלבות מוצלחת בשוק העבודה?

הבעיה: מתמקדים בפרנסה ולא בקריירה

רוב הסטודנטים היו מעדיפים לפנות את כל זמנם ללימודים ולמטלות השונות הנלוות להם, אך יוקר המחייה לא מאפשר להם לעשות זאת ורובם חייבים לעבוד במהלך הלימודים כדי לממן את הוצאותיהם. מסקר שערכה התאחדות הסטודנטים ב-2013 בקרב למעלה מ-9,000 סטודנטים, עלה כי 78% מהם עובדים במהלך הלימודים על מנת לממן את הוצאותיהם, 64% עובדים כל השנה, ו-14% עובדים רק בחופשות. רק 22% מהסטודנטים הצהירו כי הם לא עובדים בכלל. על פי הערכות רק מעטים, כ-30%, משתלבים בעבודות הקשורות לתחום הלימודים שלהם.

דקלה בר אילן, מנהלת המרכז לפיתוח קריירה של המסלול האקדמי המכללה למינהל, מציינת כי סטודנטים רבים מעדיפים להשתלב בעבודות כמו מלצרות, או עבודות מכירה בחו"ל במהלך החופשות, המספקות להם גמישות, הכנסה גבוהה יחסית וראש שקט. "מעטים מדי משתלבים כבר במהלך הלימודים בתחום הקשור לתחום אותו הם למדו, וחבל" היא אומרת.

"בהרבה ענפים, אם לא צוברים ניסיון מתאים עוד במהלך התואר, בסיומו, במקרה הטוב, מצליחים להשתלב רק בתפקידים התחלתיים המיועדים לסטודנטים, מבזבזים זמן יקר בצבירת ניסיון ומרגישים מתוסכלים"
דקלה בר אילן, מנהלת המרכז לפיתוח קריירה, המסלול האקדמי המכללה למינהל

למה להתעקש על עבודה בתחום עוד בתקופת הלימודים?

כאמור, עם סיום התואר מגלים סטודנטים רבים כי ההשתלבות בשוק העבודה אינה פשוטה. מרבית המעסיקים דורשים ניסיון רלבנטי, ומי שבמהלך לימודיהם עבדו בעבודות זמניות מתקשים להציג ניסיון כזה.
בר אילן מדגישה כי הדרישה הזו,לניסיון רלבנטי, מקיפה כמעט את כל התחומים. "בהרבה ענפים, אם לא צוברים ניסיון מתאים עוד במהלך התואר, בסיומו, במקרה הטוב, מצליחים להשתלב רק בתפקידים התחלתיים המיועדים לסטודנטים, מבזבזים זמן יקר בצבירת ניסיון ומרגישים מתוסכלים", היא אומרת.

ניב ברבו, מנהל משאבי אנוש של אדידס, מוסמך בתכנית ייעוץ ופיתוח ארגוני של המכללה למינהל, נותן את הזווית של המעסיק שמעדיף בוגרים עם ניסיון: "מי שבמהלך הלימודים לא משתפשף בפרקטיקה עלול לגלות, כשהוא יוצא לשוק העבודה, שקיים פער גדול מאוד בין מה שהוא למד למציאות בשטח. הפער הזה נובע משוק העבודה הדינמי והטכנולוגיות שמתפתחות במהירות. לכן, מבחינתנו, יש יתרון למי שכבר צבר ניסיון, כי הוא מגיע 'מבושל' ומוכן יחסית לתפקידים מקצועיים, יותר ממי שעבד בתחומים שאין להם קשר לעשייה שלנו" הוא אומר.

גם בפסגות בית השקעות מאמינים שצבירת ניסיון תעסוקתי עוד בשלב הלימודים מהווה יתרון. ענת תבור, משנה למנכ"ל, משאבי אנוש, מציינת כי השתלבות כסטודנט באחת מ-100 המשרות שמציעה החברה מאפשרת תוך כדי לימודים לרכוש ניסיון פרקטי ולצבור ידע וכלים לקראת התמחויות בשיווק פנסיוני, שיווק השקעות וניהול השקעות. "כגוף שמאמין בפיתוח ההון האנושי, ניתן יתרון משמעותי למועמדים פנימיים שכבר רכשו ידע וניסיון בארגון", היא אומרת.

בר אילן מוסיפה עוד כי השתלבות בעבודה רלבנטית במהלך הלימודים מספקת אינדיקציה לסטודנט האם הוא בכיוון הנכון. "ההתנסות הזו עוד במהלך הלימודים יכולה לתת לסטודנט את ההרגשה אם הוא בחר נכון, אם הוא לומד משהו שמתאים לו, שמעניין אותו, שהוא מתחבר אליו. נפגשתי עם סטודנטים שתוך כדי הלימודים עבדו בתחומים אותם הם למדו וגילו שזה לא מה שהם מחפשים", היא אומרת.


הפתרון: לנהל את הקריירה כבר משנה א'

1. גם עבודה חלקית וסטודנטיאלית יכולה להיות קשורה לתחום הלימודים: כדי להשתלב ביתר קלות בתחום הרלבנטי למסלול הלימודים ניתן להיעזר במרכזי הכוונה לפיתוח קריירה הקיימים בחלק מהמוסדות האקדמיים. מרכזים אלו מסייעים כבר מתחילת הלימודים במציאת עבודה ובבניית נתיב הקריירה המתאים לכל סטודנט. בר אילן, המנהלת את המרכז לפיתוח קריירה של המסלול האקדמי המכללה למינהל, מאמינה כי סטודנטים חייבים כבר מהשנה הראשונה ללימודיהם לנהל את הקריירה שלהם. "בשוק ההון, למשל, יש דרישה של חברות לסטודנטים במשרות שונות כמו שירות לקוחות, או משרות בק אופיס. זו דרך מצוינת להשתלב בעולם הזה. מי שלומד תחומים המשיקים לשוק ההון עדיף שישתלב בעבודות אלו במקום במוקדי שירות הלקוחות של חברות הסלולר, למשל", היא מציינת. 


2. העדיפו מוסד אקדמי לו יש שיתופי פעולה עם התעשייה:
קשר רציף בין התעשייה למוסדות אקדמיים מגביר את החשיפה של הסטודנטים לתחום שבו הם רוצים להשתלב, את סיכוייהם ליצור קשרים רלבנטיים ואת ההבנה שלהם לגבי מה יידרש מהם בסיום התואר. כך למשל הקליניקות המשפטיות, הקיימות כמעט בכל מוסד אקדמי שבו יש מסלול ללימודי משפטים, מאפשרות לסטודנטים להיחשף לעשייה משפטית באופן מפוקח. דוגמא נוספת היא שיתוף הפעולה בין בית הספר למינהל עסקים במסלול האקדמי המכללה למנהל לחברת Muller. במסגרת שת"פ זה סטודנטים מהחוג קיימו מחקרי שוק עבור מוצריה החדשים של החברה. שיתוף פעולה נוסף של המכללה הוא בין בית הספר לעיצוב במכללה למינהל והזכיינית "קשת". במסגרת זו, הציעו הסטודנטים רעיונות לעיצוב מחדש של האולפנים של תוכניות מובילות, ביניהן "ארץ נהדרת","עובדה", "הכוכב הבא" ועוד.


3. חפשו לימודים שמשלבים מסלולי התמחות:
באקדמיה מבינים את הצורך של סטודנטים להשתלב בעבודה הקשורה לתחום לימודיהם ומסייעים להם במגוון דרכים. אחת הדרכים היא מסלולי internship שמציעים חלק ממוסדות ההשכלה הגבוהה, במסגרתם הסטודנטים יכולים לחוות עבודה בחברות הקשורות לתחום שאותו למדו, ליצור קשרים שיסייעו בידיהם לאחר התואר בעת שיחפשו עבודה, ואם מתמזל מזלם – להישאר בחברה שבה התמחו למשך כל תקופת הלימודים ואף לאחריה.

כזה הוא למשל פרויקט האינטרנשיפ של המסלול האקדמי המכללה למנהל המאפשר לסטודנטים במכללה להתמחות בחברות מובילות במשק ביניהן אדידס; אדלר חומסקי; משרדי ראיית החשבון E&Y, דלויט בריטמן אלמגור, KPMG; סודה סטרים; AIG; ישראכרט; בתי ההשקעות מיטב דש, פסגות, אקסלנס ועוד. השנה 30 סטודנטים מכלל בתי הספר של המכללה ייקחו חלק בהתנסות מעשית, במקביל ללימודים. בשנה שעברה נטלו חלק בפרויקט 20 סטודנטים מהם 5 נשארו לעבוד בחברות בהן התמחות.


4. שקלו מסלול ערב שיאפשר לכם לפתח קריירה:
דרך נוספת שיכולה להקל על סטודנטים הרוצים לשלב בין לימודים ועבודה בתחום הרלבנטי למסלול אותו הם בחרו היא לימודים במסלול ערב. ניתן למצוא מגוון מסלולי ערב במוסדות האקדמיים השונים. כך לדוגמא במסלול האקדמי המכללה למינהל ניתן ללמוד במסלול ערב מנהל עסקים חשבונאות, כלכלה וניהול, מדעי ההתנהגות, מדעי המחשב ועוד. במרבית מסלולי הערב הלימודים מתפרסים על פני 3.5 שנים במתכונת של 3 סמסטרים בשנה, כולל סמסטר קיץ. העובדה שהלימודים נערכים בשעות אחר הצהריים בימות השבוע ובימי ו' בבוקר, מאפשרת לסטודנט לפנות את היום לעבודה, ואפילו להשתלב בעבודה הדורשת משרה מלאה.

אחרי שתשקלו את כלל השיקולים, זכרו - בסופו של יום, לא משנה איזה תחום תבחרו ללמוד, ובאיזה מוסד אקדמי תעדיפו לעשות זאת – הקריירה שלכם מתחילה מיום הלימודים הראשון.


בהצלחה!