דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

מחפשים קריירה ב-AI? כך ייראה שוק העבודה בשנים הקרובות

בעקבות מהפכת הבינה המלאכותית - איזה כישורים נדרשים כיום ממועמדים ומועמדות היוצאים לשוק התעסוקה ואיך ניתן לתרגל חלק מהמיומנויות הנדרשות עוד במהלך הלימודים? דקלה בר אילן, ראשת המרכז לפיתוח קריירה, עושה לנו סדר

האם קרוב היום בו נראה מודעות "דרושים ב-AI"? תחום הבינה המלאכותית (AI) אינו חדש, אבל בשנים האחרונות חלה בו התפתחות מדהימה, והוא משפיע על עולמות תוכן רבים: רפואה, תעשייה, הייטק, חינוך, קמעונאות ועוד. אין ספק, כי השימוש ההולך וגובר בכלי ה-AI השונים פה כדי להישאר. כתוצאה, תעשיות רבות עוברות כעת שינויים מרחיקי לכת ונמצאות בעיצומם של תהליכי הטמעה של כלי AI שונים, הדורשים כישורים שונים מהעובדים והעובדות שלהם.

מחקרים לא מעטים מראים שאלפי משרות יהפכו למיותרות כתוצאה ממהפכת ה-AI, ואחרות יעברו טרנספורמציה. שינויים אלו הופכים את השאלה "כיצד מפתחים קריירה ב-AI?" לרלוונטית מתמיד. מה הן התכונות הנדרשות ממועמדים ומועמדות למשרות שונות, במגוון תחומי עשייה, על רקע השינויים שיוצרים כלי ה-AI השונים?

לדבריה של דקלה בר-אילן, ראשת המרכז לפיתוח קריירה, השימוש ההולך וגובר בכלי AI שונים, מחייב מהמועמדים והמועמדות כיום להציג סל שונה של כישורים ומיומנויות:
• גמישות והסתגלות לשינויים: "מהפכת ה-AI מדגימה באופן קיצוני עד כמה גמישות היא חיונית", אומרת בר אילן, "כלים קיימים משתדרגים כל הזמן וכלים חדשים מתווספים, ועל העובדים להיות מסוגלים להשתמש בהם בצורה המיטבית".
• יכולת גבוהה של למידה עצמית: כפועל יוצא של קצב השינויים הגבוה, נדרשת ממועמדים ומועמדות כיום יכולת גבוהה של למידה עצמית.
"מה שרלוונטי היום - לא בטוח שיהיה רלוונטי מחר, ולכן אחד הכישורים החיוניים הוא יכולת למידה עצמית. אנשים בעלי יכולת למידה עצמית היו מאז ומעולם נכס לכל ארגון, אבל כעת זה מתחדד", אומרת בר אילן.
• יכולות אנליטיות גבוהות: כלי ה-AI השונים מספקים לנו כמויות אדירות של מידע ויש צורך ביכולות אנליטיות המאפשרות עיבוד הנתונים הכמותיים והסקת מסקנות מאותם הנתונים.
• הבנה עסקית: כיצד לרתום את הבינה המלאכותית לטובת קידום האסטרטגיה העסקית - זו שאלה שעסקים רבים מתמודדים איתה.
מועמדים שיכולים לשלב היכרות עמוקה עם כלי AI לצד הבנה עסקית - הם בעלי יתרון בשוק התעסוקה הנוכחי.
• יצירתיות וחדשנות: על מנת למקסם את העבודה עם בינה מלאכותית נדרשת יצירתיות וחשיבה חדשנית. "כדי לדעת איך לשאול את השאלות הנכונות (פרומפטים), לתת את ההנחיות המדויקות כך שנקבל את התשובות הטובות ביותר לצרכים שלנו - צריך פעמים רבות לחשוב אחרת, יצירתי יותר, ולכן מועמדים ומועמדות בעלי יכולות אלו יכולים לתרום רבות לארגונים בהם יעבדו", אומרת בר אילן.
• חשיבה ביקורתית: "עומס המידע והנתונים יחייב את העובדים להיות מסוגלים לחשוב מה נכון ומה לא נכון, מה מניפולציה ומה אמת", אומרת בר אילן, "בתוך עומס המידע שכלי AI זורקים לפתחנו לא נוכל לקבל כלום כמובן מאליו".
• ידיעת שפות, ובעיקר אנגלית: אנגלית ברמה גבוהה תמיד היוותה יתרון בשוק התעסוקה, אבל כעת זה מתחדד, בעיקר לאור העובדה כי לפחות כעת מרבית כלי ה-AI עובדים טוב משמעותית באנגלית.

באלו תחומים אנו רואים יותר ויותר דרישה לעובדים המכירים את כלי ה-AI השונים?

עולם השיווק והפרסום: בתחומים של יצירת תוכן, שיווק, זיהוי מגמות וטרנדים אנחנו רואים ביקוש הולך וגובר לעובדים המכירים את כלי ה-AI השונים, אומרת בר אילן. "כלים אלו מקצרים את התהליכים בעולמות אלו בצורה משמעותית, אם כי עדיין נדרשת יכולת לנהל את כל המידע".

אנליזה: אם בעבר אנליסטים היו צריכים לעבור על מאות קבצי אקסל ולנתח אותם במשך שעות, היום בלחיצת כפתור אפשר לקבל את ניתוח הנתונים. אך גם בתחומים אלו מציינת בר אילן נדרש מהאנליסט/ית לא רק היכולת לתפעל את הכלים, אלא גם להיות מסוגלים לבקר את המסקנות שהמערכות מעבירות ומייצרות.

מעצבים וגרפיקאים: כלי AI מקצרים תהליכים ועוזרים ביצירה של ויז'ואל מסוגים שונים, גרפים, אייקונים ועוד, ולכן שליטה בהם מקילה מאוד על עבודת המעצב/ת והגרפיקאי/ת. גם בתחום זה עדיין נדרשת עין אנושית שתעקוב אחרי התוצר הסופי וגם תדע לייצר דרישות מדויקות על מנת לקבל תוצר ראוי לשימוש.

מתכנתים: תחום מדעי המחשב הוא אולי התחום בו AI מחוללת את השינוי המהותי ביותר, אומרת בר אילן. "כלי AI מקצרים את זמן כתיבת הקוד, מסייעים בפתרון בעיות ואלגוריתמים ועוד. גם כאן עדיין נדרשת בקרה אנושית, ולכן שליטה בכלי AI הולכת והופכת לדרישה בסיסית בעולם ההיי-טק".

עולם ה-HR: גם עולם ה-HR עושה שימוש רב בטכנולוגיות AI, ולא רק לניתוח נתונים. "כלי AI מקצרים תהליכים והופכים ל'שותפים' בתהליכי גיוס וקליטה של עובדים לחברה", אומרת בר אילן, "הבינה המלאכותית עובדת על כמות גדולה של דאטה של מועמדים ועובדים. ולכן, למשל בתהליכי גיוס ניתן לעשות בה שימוש כדי לבדוק רקע של מועמדים, לאתר מועמדים שיעזרו לחברה להגדיל את הגיוון התעסוקתי ועוד".

מה צריכים לעשות מי שרוצים להגיע מוכנים לשוק התעסוקה?

"קודם כל - לא לפחד להשתמש בכלי AI, להתנסות בהם, וממש לשחק איתם", אומרת בר אילן, "בנוסף, חשוב להיות עם יד על דופק, מכיוון שכל הזמן צצים כלים חדשים. אין ספק שמועמדים שיציגו בקורות החיים שלהם ידע וניסיון בעבודה על כלי AI יהיו בעלי יתרון תחרותי משמעותי. היכולת לעבוד עם כלי AI הופכת להיות אחת מדרישות הסף בחלק מהמשרות", אומרת בר אילן.

המכללה משלבת כלי AI שונים בתוכניות הלימוד שלה, ומקנה לסטודנטיות ולסטודנטים היכרות עם כלים רבים ורלוונטיים, על מנת להכין אותם באופן המיטבי לקראת יציאתם לשוק התעסוקה. כלים אלו משולבים בכל תוכניות הלימוד, באופנים מגוונים.


דקלה בר אילן, ראשת המרכז לפיתוח קריירה