דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

הדרך למשרה המושלמת עוברת במרכז הערכה

מרכזי הערכה הם כלי מצוין לארגונים לאיתור ולגיוס של עובדים חדשים. כדי לצלוח את המיון הזה, יש ללמוד היטב את כללי המשחק ולשכלל את המיומנויות

מרכז הערכה הוא כלי אבחון למעסיק המסייע לו בדרכים שונות לבדוק את התאמת המועמד לפרופיל המשרה הנדרש. מטרת מרכז ההערכה לאבחן את התנהלות המועמדים בקבוצה ולבד מתוך דימוי מצבים שצפויים להתרחש במקום העבודה העתידי. 

זמן זה כסף

מרכז הערכה מקצר את זמן הגיוס. במרכז הערכה מתמודדים לאותה משרה מועמדים רבים (עד 15 מועמדים) ובהתאמה אפשר לבחור את המועמד המתאים ביותר לפרופיל המשרה. לעתים די במרכז הערכה אחד כדי לאתר מועמד מתאים. ברוב המקרים מרכזי הערכה מונחים על ידי נציג ממשאבי אנוש בארגון ולפעמים מצטרף המנהל המגייס. 

אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני

לא אחת, בשל התהליך האינטנסיבי, ישנה החמצה של מועמדים ראויים. כדי לצמצם את הסיכון לכך, הכינו עצמכם מראש למרכז ההערכה: קִראו על פעילות החברה המגייסת, לִמדו את פרופיל התפקיד (תיאור ודרישות) וחִשבו כיצד להציג את עצמכם, את ניסיונכם התעסוקתי ואת היכולות והכישורים שניחנתם בהם על פי דרישות התפקיד הרלוונטי.

הצגה עצמית "Hello, My Name Is Indigo Montoya"

בשלב זה המעריך/המנחה יבקש מכל משתתף לספר על עצמו, לרוב בזמן מוגבל (תלוי במספר המשתתפים). המנחה עשוי לבקש מהמשתתפים להציג עצמם לפי סדר הישיבה או לחלופין לפי בחירה חופשית של המועמד. בשלב הזה לרושם הראשוני חשיבות רבה להמשך ההשתתפות בתהליך, זו ההזדמנות לשיווק עצמי. חשוב להציג הצגה עניינית וממוקדת: גיל, מצב משפחתי, מקום מגורים, ניסיון תעסוקתי בדגש על הניסיון והכישורים שישרתו אותך במשרה שעל הפרק.
*טיפ: השתדלו לא להיות אלו שמדברים ראשונים או אחרונים.

דינמיקה קבוצתית: האם אתם זאבים בודדים או חיות חברתיות?

הדינמיקה בנויה משני שלבים:
שלב 1 - עבודה עצמית: בדרך כלל המועמד מקבל מסמך ובו כמה משימות המדמות את אופי העבודה שאליה הוא מועמד או סוגי הלקוחות והמנהלים. על המועמד לדרג את הסעיפים עצמאית ובזמן מוגבל לפי פרמטרים שנקבעו מראש. לאחר מכן המנחה שואל שאלות על הסעיפים ועל דירוגם. כאן אין למעשה תשובה נכונה או שגויה, כל עוד אתם יודעים להסביר את הרציונל שעמד מאחורי הדירוג. חשוב לקרוא את הסעיפים בתשומת לב ולחשוב על המשמעות של כל סעיף שאתם מדרגים.

שלב 2 - עבודה קבוצתית: דיון קבוצתי בזמן מוגבל על נושא מסוים. לרוב, הנושא והמשימות יותאמו לפרופיל התפקיד. על המשתתפים לנהל את הדיון יחד ולהגיע להחלטה קבוצתית משותפת בדרך של משא ומתן, דיון ושכנוע ולא בדרך של הצבעה או דעת הרוב. בשלב זה אין נכון או לא נכון. המאבחן בודק את ההתנהלות של כל אחד לעצמו ובקבוצה.

ההשתתפות והמעורבות בדיון הם הגורמים הראשונים בדרך להצלחה, לצד אחריות, עמידה בלוח זמנים ונועם הליכות. זו כל התורה על רגל אחת

הקשבה ותשומת לב להוראות המנחה חשובות ליצירת הרושם המבוקש. המנחה בודק את התנהלותכם בדיון, משום כך חשוב להביע דעה בדרך נעימה, עניינית ואסרטיבית, אך לא אגרסיבית, ולהתמודד עם התנגדויות - כל זאת מתוך הקשבה וגילוי סבלנות לשאר המשתתפים. שיניתם את דעתכם? נמקו והסבירו הסבר הגיוני מדוע השתכנעתם. המהלך מוגבל בזמן ולכן חשוב לשים לב לזמן העומד לרשותכם. קבלו על עצמכם תפקידים שיכולים לקדם את הדיון (ניהול זמן, רישום הערות, כתיבת המסקנות וכו'). בסיום הדיון יפנה המנחה למשתתפים בשאלות הנוגעות להתנהלותם האישית והקבוצתית במהלכו. הקפידו לענות בצורה עניינית, ממוקדת ומשכנעת.

כל העולם במה: הדמיות ומשחק תפקידים

במשחקי תפקידים עולים מצבי התמודדות עם לקוח או עמית לעבודה. המועמד יחבוש פעם כובע של בעל התפקיד ופעם כובע של הלקוח או העמית לעבודה. בשלב זה חשוב לקרוא את ההנחיות הכתובות על גבי הכרטיסייה ולהתנהל על פיהן, וכמובן להקפיד על שפה רהוטה וברורה. יש לגלות סבלנות ואמפתיה ולהפגין מתן שירות, עם זאת בשעת הצורך אפשר להביע אסרטיביות והחלטיות ולהפגין יכולת שכנוע. אלו המפתחות להצלחה בשלב הזה. אל תהססו לקבל אחריות. טפלו בבעיה בעצמכם ואל תנסו להעביר את הטיפול לגורמים אחרים.

המרכז לניהול קריירה הוא מרכז ייחודי של המסלול האקדמי המכללה למינהל. המרכז מכשיר ומלווה את הסטודנטים והבוגרים לאורך כל הקריירה המקצועית, על ידי מתן כלים למימוש הפוטנציאל האישי והתעסוקתי וחיבור לתעשייה מובילה.