דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

למצוא את האיזון

לשלב בין לימודים, קריירה ומשפחה

כשתואר שני הופך להכרחי בשוק העבודה, לא פלא שמספר הסטודנטים נמצא בעלייה. כיצד מאזנים בין לימודים, קריירה וחיי משפחה וגם שומרים על השפיות?

בשנים האחרונות מתרחבת הדרישה של מעסיקים לעובדים בעלי תואר שני, והמשפט "תואר שני מהווה יתרון" הופך לנפוץ יותר ויותר במודעות הדרושים. בנוסף, סקרים שונים מראים כי ככול שהשכלתו של אדם גבוהה יותר כך הוא "מוגן" יותר מפני אבטלה, ותנאי העסקתו משתפרים. כך לדוגמה עלה מסקר שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עבור המועצה להשכלה גבוהה ב-2012. הסקר בחן בוגרי אוניברסיטאות ומכללות חמש שנים לאחר סיום לימודיהם. כשליש מבעלי התואר השני דיווחו על שיפור בשכרם, תנאי עבודתם ועל קידום בתפקיד בעקבות קבלת התואר השני.

כתוצאה משינויים אלו חלה עלייה של כ-4% במספר הסטודנטים לתואר שני במכללות ובאוניברסיטאות השונות בעשור שבין 2009-1999 (על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה). עלייה משמעותית באה לידי ביטוי במספר הנרשמים לתואר שני במכללות השונות –36% - כתוצאה מהתפתחותן המהירה בשנים אלו, וממגוון התוכניות שהן מספקות המאפשרות לסטודנטים גמישות.
מרבית הסטודנטים בתוכניות לתואר השני הם אנשים בעלי משפחות, וגם כאלו שעובדים במשרות מלאות. הקושי לשלב בין שלושת התחומים – לימודים, קריירה ומשפחה – הוא רב. כיצד ניתן למצוא את האיזון?

ריכזנו עבורכם מספר טיפים:

1. נהלו נכון את משאב הזמן שלכם: בין אם אתם לומדים ועובדים, או לומדים, עובדים ומגדלים ילדים קטנים, או אפילו "רק" לומדים ומטפחים תחביב תובעני – נהלו נכון את הזמן שלכם, כך ממליץ ד"ר אילן פרידריך, המלמד בתוכנית לייעוץ ופיתוח ארגוני ובתוכנית ללימודי משפחה במסלול האקדמי – המכללה למנהל. "נכון שמדובר בתקופה מאתגרת אבל אם הסטודנט יודע לנהל נכון את משאב הזמן שלו – זה בהחלט אפשרי", הוא אומר. לדבריו יש לחשוב מראש כמה זמן להעניק לכל תחום, ולנסות לעמוד בהחלטות אלו.
בהקשר זה מזכירה מלי אלקובי, מנכ"לית "דינמיקס - איזון בין עבודה לחיים פרטיים", העוסקת בייעוץ לארגונים ואנשים פרטיים בסוגיה של איזון בין חיים פרטיים לעבודה, את עקרון פארטו. לפי עקרון זה 20% מהדברים שאנו עושים הם שיקבעו את ההצלחה שלנו. "אתרו את 20% הנושאים החשובים להצלחה שלכם בלימודים. למשל, האם תצליחו אם תגיעו לכל ההרצאות אבל אין צורך שתקראו את המאמרים? התמקדו בדברים שיסייעו לכם להצליח וכך יתפנה לכם זמן לדברים אחרים".

2. בחרו מסלול שאורכו והאינטנסיביות שלו יתאים לאופי וליכולות שלכם: על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הזמן הממוצע להשלמת תואר שני הוא 2.9 שנים. קיימות תוכניות שונות המאפשרות לסטודנטים לצמצם את משך הלימודים לפחות מכך. אור מזרחי, בן 34 ואב לשניים, משלים בימים אלו את התואר השני שלו במנהל עסקים עם אוריינטציה במימון במסלול האקדמי – המכללה למנהל. מזרחי בחר מסלול שמאפשר לו להשלים את התואר תוך 3 סמסטרים, כדי שיוכל להמשיך לעבוד בעבודתו הנוכחית בבנק. "בגלל שיש לי עבודה תובענית וחיי משפחה, רציתי מסלול שיגזול ממני כמה שפחות זמן לטווח הארוך". מזרחי לומד בימי חמישי אחרי הצהרים ובימי שישי. "אלו ימים ארוכים מאוד, ויש לי גם לא מעט לילות לבנים שבהם אני יושב ולומד, אבל זו תקופה דחוסה שמטרתה לסיים את התואר בכמה שפחות זמן", הוא מסכם.

לא לכל אחד יכול להתאים מסלול כזה. לדברי אלקובי ייתכן כי לאנשים מסוימים יתאים דווקא לפרוס את התואר השני על פני זמן ארוך יותר. "לפני שמחליטים איזו תוכנית בוחרים, צריך לבחון את כל ההיבטים – בני כמה הילדים שלי, עד כמה העבודה שלי תובענית. לאנשים מסוימים, בסיטואציות מסוימות, תוכנית ארוכה יותר מתאימה".

3. אל תתפתו לעבודות סטודנטיאליות: דקלה בר-אילן, מנהלת המרכז לניהול קריירה במסלול האקדמי - המכללה למנהל, ממליצה לנרשמים לתואר שני שכבר עובדים בתחום אותו למדו - לא לוותר על עבודה הזו למרות תובענותה. לאלו שעדיין עובדים בעבודות סטודנטיאליות היא ממליצה לחפש עבודה בתחום אותו הם לומדים. "יש נטייה לחשוב שאולי עדיף לחזור לעבודות הסטודנטיאליות, הגמישות יותר. זו טעות. לצד הביקוש למועמדים בעלי תואר שני המעסיקים רוצים שלאותם מועמדים יהיה גם ניסיון. התואר השני הוא נדבך נוסף, ומשלים לניסיון התעסוקתי שנצבר" היא אומרת.

4. עשו שיחה עם המשפחה שלכם, המנהלים שלכם והעובדים שלכם: אלקובי ממליצה כי לקראת תחילת הלימודים דברו עם המשפחה שלכם, הסבירו להם על התקופה האינטנסיבית הצפויה לכם ובקשו את תמיכתם. במקביל, דברו גם עם הבוסים שלכם בעבודה ועם העובדים הכפופים לכם – אם יש כאלו. "בדקו אם יש אפשרות לרדת בהיקף המשרה, מבחינת הארגון ומבחינתכם – בהיבט הכלכלי. אם לא, דברו על הפחתת היקף העבודה בסופי שבוע ובערבים - במיוחד בתקופות מבחנים" היא מציינת.

5. לפעמים צריך ללמוד לוותר: אלקובי מציינת כי ייתכן שלמשך תקופת הלימודים תיאלצו לוותר על תחביבים אותם אתם מטפחים. "אם אתם מגלים שאתם מאוד עמוסים ושחוקים – אולי כדאי לשקול לוותר על תחביבים שגוזלים מזמנכם, רק למשך תקופת הלימודים, כדי לא להיכנס לסחרור מיותר" היא אומרת.

במטרה להקל על סטודנטים המעוניינים להמשיך ללימודי תואר שני מציעה המכללה למנהל מסלולים המותאמים לאנשים העובדים ולומדים. באותם מסלולים הקורסים מרוכזים בימי חמישי בשעות אחרי הצהרים והערב ובימי שישי, כך שהסטודנטים כמעט ולא מפספסים ימי עבודה. בנוסף, יש מספר תכניות שנלמדות בשנה קלנדרית אחת.