דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

מה זה נטוורקינג ולמה הוא כל כך חשוב לפיתוח הקריירה?

איך מייצרים רשת קשרים חברתית-עסקית שתעזור לנו במציאת העבודה הראשונה ואלו שאחריה? ראיון עם ליאור כהן, מנהלת התקשורת במכללה ומייסדת ארגון הבוגרים והבוגרות של המכללה

רשת קשרים חברתית חיונית בחיי היום-יום, מכיוון שהיא מאפשרת תמיכה נפשית, אבל גם תמיכה פרקטית – בעת חיפוש דירה, המלצות על מסעדות, חיפוש אנשי מקצוע אמינים ועוד.

כשמתייחסים לרשת קשרים חברתית-עסקית נוהגים להשתמש במילה נטוורקינג, או נטוורקינג עסקי. בעידן בו אנו חיים, נטוורקינג זה לא רק אסטרטגיה חשובה, אלא הכרח.

מדוע נטוורקינג כל כך חשוב לפיתוח הקריירה ואיך נכון לבנות אותו? שאלנו את ליאור כהן, מנהלת התקשורת במכללה, ומי שהקימה ומנהלת את ארגון הבוגרים והבוגרות של המכללה ואחראית על מאות חיבורים בין הבוגרים והבוגרות של המכללה.

מה זה נטוורקינג? איך את תופסת את המושג הזה?

"נטוורקינג זה המיומנות ליצור קשרים עם אנשים חדשים. זו יכולת המסייעת לנו להשיג מטרות ולהתקדם בקריירה. אבל לא רק – זו יכולת שמסייעת לנו להרחיב את הידע שלנו, להכיר ולגלות עולמות חדשים ולהיחשף להזדמנויות חדשות.

אני רואה ביכולת להתחבר לאנשים חדשים ולשמור איתם על קשר מיומנות קריטית ומשמעותית בפיתוח קריירה - ובכלל בחיים. היכולת שלנו להכיר ולהתחבר לאנשים חדשים מסייעת לנו בפתיחת דלתות ובחשיפה לתפקידים חדשים, היא גם מאפשרת לנו להיחשף לתפיסות שלעיתים עוזרות לנו 'לפתוח את הראש'. כשמכירים אנשים חדשים, נחשפים לרעיונות ולמחשבות שייתכן שפחות חשופים להם דרך המעגל החברתי המוכר. מעבר להזדמנויות תעסוקתיות ועסקיות שחשיפה כזו מאפשרת, היכרות עם אנשים חדשים עוזרת לנו להתפתח גם ברמה האישית. שיתוף ידע מייצר הפריה הדדית וזו בעצם מהות הנטוורקינג - הדדיות והפריה".

איך עושים שימוש בנטוורקינג בעת חיפוש עבודה ראשונה וגם בהמשך – בחיפוש התפקידים הבאים?

"רשת הקשרים של רוב האנשים שמתחילים בחיפוש עבודה ראשונה עדיין לא מפותחת מספיק. יחד עם זאת, לרובנו יש אפשרות להשתמש בקשרים של קשרים, זאת אומרת - להפעיל את ההורים, האחים, הדודות, השכנים וכל מי שכבר נמצא בשוק העבודה.

צריך לדעת להשתמש בקשרים הללו בחוכמה ולא לירות לכל עבר. לכן, לפני שפונים לאנשים שיסייעו לנו במציאת משרה, עלינו לדעת בדיוק מה אנחנו מחפשים והאם אותו קשר אכן יכול לסייע לנו. השלב הראשון הוא להבין אילו תפקידים מתאימים לנו ומעניינים אותנו. כשאין ניסיון תעסוקתי קודם, עלינו לחקור ולהבין מה יש לשוק התעסוקה להציע: מה התפקידים שאנחנו יכולים למלא בהתאם ליכולות ולניסיון שלנו, וגם, ולא פחות חשוב - מה מעניין אותנו.

בזמן חיפוש המשרה הבאה, מומלץ לייצר טבלה ובה לרשום לפחות 20 אנשים שאנחנו מכירים שיכולים להכיר בעלי תפקידים שמעניינים אותנו. מומלץ לפנות אליהם אחד אחד ולהסביר להם מה אנחנו מחפשים ולבקש מהם לחבר אותנו לבעלי התפקידים במטרה לתאם עימם פגישה או שיחה טלפונית. ברגע שהצלחנו לקבוע שיחה, חשוב לבוא עם שאלות מוכנות ולהתכונן לקראת השיחה. טיפ שלי - בעלי תפקידים מאוד אוהבים להיפגש - אל תחששו לפנות".

איך עושים נטוורקינג נכון? מה זה אומר "לעשות נטוורקינג"?

"נטוורקינג הינו חיבורים, זו המיומנות המסייעת לנו להכיר אנשים חדשים, להתחבר, למצוא מכנה משותף ומתוך החיבור לסייע אחד לשני, מתוך מחשבה אמיתית שביחד אפשר להשיג יותר. נטוורקינג אפשר לעשות בכל מקום: בתור בבנק, בכנסים, באירועים חברתיים ובכל מקום מפגש.

כנסים ומיט-אפים הם דרך מעולה להכיר אנשים שעוסקים ומתעניינים בתחום שאנו נמצאים בו. מהות כנסים אלו (מעבר לשיתוף בידע) הוא החיבורים. חשוב להבין את זה: אנשים מגיעים לכנסים כדי להיפגש ולהכיר. משמע - ללכת לכנס או מיטאפ זה גם כדי להכיר".

מה הטיפים שלך ליצירת נטוורקינג מוצלח?

1. הדדיות: אל תתמקדו רק באופן שבו אתם יכולים להיעזר בצד השני, תחשבו גם כיצד אתם יכולים לתרום לו.

2. אותנטיות: אל תנסו לפאר את עצמכם. להיות אותנטי תמיד 'עובר' טוב יותר.

3. הקשבה פעילה: תקשיבו, אל תדברו רק על עצמכם.

4. חיבורים לחיים: חישבו על נטוורקינג כמשהו לטווח הארוך ולא כפעולה נקודתית. תשקיעו במערכת היחסים הזו, למשל על ידי שיחת טלפון אחת לכמה זמן המתעניינת בצד השני.

5. תשקיעו במפגשים: צאו מאזור הנוחות - תגיעו לכנסים ולמיט-אפים בתחום שלכם. חפשו אירועים שמעניינים אתכם ותגיעו במטרה להכיר לפחות 2-3 אנשים חדשים. בהתחלה זה אולי יהיה לא נוח, אבל ברגע שתתחילו זה כבר ירוץ, ואתם אפילו תגלו שאתם נהנים מזה.

6. תתחברו: תיזמו חיבורים ברשתות החברתיות עם אנשים חדשים, תתחברו לקבוצות נטוורקינג. יש קבוצות בלינקדאין ובפייסבוק להן יש מכנה משותף, ויוצאים מהן חיבורים נפלאים.

7. תהיו פרואקטיביים: תיזמו - תקימו קהילה, תארגנו אירועים ותנסו לקדם מפגשים חברתיים. בנוסף, תייצרו רשימה של אנשים שאתם יכולים להיפגש איתם ואולי דרכם להיחשף לתפקידים חדשים. נסו לתזמן ביומן מפגשי קפה עם אנשים חדשים.

מה החשיבות בבניית מערך שמסייע ביצירת נטוורקינג דוגמת ארגון הבוגרים והבוגרות?

"הבוגרים והבוגרות שלנו הם מקור לגאווה עצומה. ארגון הבוגרים והבוגרות הוקם על בסיס הרצון לשמור על קשר עם הבוגרים, ולתרום לתחושת החיבור והשייכות שלהם למכללה.

שלושה ערכים מלווים אותנו בפעילותינו:

1.
קידום ידע: אנחנו מקיימים באופן שוטף הרצאות, סדנאות וכנסים מתוך אג'נדה של למידה לאורך החיים (Lifelong learning). אנחנו מאמינים שכדי לשמור על יתרון יחסי בשוק העבודה חשוב ללמוד כל הזמן.

2. נותנים במה: חשוב לנו לתת במה לבוגרים שלנו אם זה בתקשורת, ברשתות החברתיות ובאירועים שאנחנו יוזמים.

3. חיבורים: בכל פעילות שלנו אנו שמים דגש גם על קידום החיבורים בין הבוגרים והבוגרות - זו המהות של פעילותנו. כך למשל, יש לנו תוכנית מנטורינג מוצלחת במסגרתה בוגרים בתפקידי מפתח מלווים סטודנטים לקראת סיום התואר או מיד לאחריו, כאשר במקביל למפגשים האישיים אנחנו מקימים בכל מחזור קבוצה המיועדת למנטורים ולמנטיז שבמסגרתה צומחות חברויות ושיתופי פעולה עסקיים.

הקשר שלנו עם הבוגרים מאפשר לנו בנוסף לגייס מרצים איכותיים ולייצר שפע של יוזמות חברתיות שיש להן משמעות ביצירת גאווה, שייכות וחיבור.
כך, לדוגמה ארגון הבוגרים, באמצעות בוגר המכללה רימון בן טובים, חבר לפורום מיכל סלה, והקים חממה יזמית במסגרתה פותחו רעיונות שונים המקדמים את מטרת הפורום, לחממה זו חיברנו עשרות בוגרים שלקחו חלק וליוו את היזמים. עוד קידמנו את האקוטיזם - האקתון שמטרתו למצוא פתרונות טכנולוגיים להקלה על חייהם של אנשים עם אוטיזם ובני משפחותיהם. יוזמה נוספת שמקדם ארגון הבוגרים היא 'בגובה הכסף' – פעילות לקידום השכלה פיננסית בקרב בני נוער וצעירים". יש משמעות רבה לחיבורים הללו בין הבוגרים ובינם לבין המכללה, ובזכותם נוצרים שיתופי פעולה מדהימים".

ליאור כהן, מנהלת תקשורת במסלול האקדמי המכללה למינהל.