דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

כל מה שרצית לדעת על מבחן אמינות בתהליך קבלה לעבודה

מה בודק מבחן אמינות, כיצד הוא בנוי ואיזה שאלות הוא כולל? דקלה בר אילן, מנהלת המרכז לפיתוח קריירה, מסבירה וגם נותנת טיפים כיצד לעבור אותו בהצלחה

תהליך קבלה לעבודה הוא תהליך שיכול להיות ארוך, ולעיתים גם מלחיץ. בארגונים רבים תהליך הקבלה לעבודה כולל לא רק ראיונות אישיים אלא גם מבחנים שונים, כמו מבחני מיון במרכזי הערכה ומבחני אמינות.

בעוד תפקידם של ראיונות ומבחני מיון במרכזי ההערכה הוא לבדוק יכולות מקצועיות ולהתרשם מהאופי של המועמד/ת, מבדק אמינות מטרתו כשמו – לבדוק את האמינות והיושרה של המועמד.

דקלה בר אילן, מנהלת המרכז לפיתוח קריירה, עוזרת לנו להבין יותר לעומק מה הוא מבחן אמינות, כיצד הוא בנוי, מי עושים בו שימוש והכי חשוב – האם ניתן להתכונן אליו. "מעסיקים משתמשים במבחן אמינות על מנת לבדוק את היושרה וההגינות של המועמד", אומרת בר אילן, "וזו הסיבה שמועמדים רבים נלחצים ממבחן האמינות אפילו יותר ממבחני מיון כי כישלון במבחן זה, כך חווים זאת מועמדים, משליך על רמת האמינות שלהם".

אז מה באמת המבחן בודק?

"המבחן בודק את סט הערכים של המועמד", אומרת בר אילן, "למשל, איך המועמד תופס יחסים בין אישיים, מה מידת המחויבות שלו לארגון, ובכלל - האם המועמד הוא בן אדם מחויב ונאמן? עוד בוחן המבחן איך המועמד מגדיר ומבין מוסר עבודה, מה היחסים של המועמד לגבי נושאים כספיים וכספי ארגון בפרט".

האם מבחני האמינות אמינים והאם אכן יש להם כושר ניבוי?

לדברי בר אילן מחקרים רבים מראים שיכולת התיקוף והניבוי של מבחני האמינות, בהשוואה לתהליכי מיון אחרים, גבוהה וכי באמצעות מבחן אמינות אפשר לראות את מידת המחויבות של עובד לארגון, האם לעובד יש פוטנציאל נשירה, האם העובד יכול לגרום נזק לארגון ועוד.

"ארגונים לא מעטים בתחום הפיננסים נוטים להשתמש במבחן אמינות, בעיקר חברות ביטוח, בתי השקעות, בנקים כמו גם חברות ביטחוניות.
בנוסף, נוהגים לעשות בו שימוש עבור תפקידים ספציפיים בחברות שאינן בתחומים אלו, בעיקר במיון לתפקידים בתחום הרכש", אומרת בר אילן.

כיצד בנוי מבחן אמינות?

המבחן בנוי ממאות שאלות שהתשובות עליהן סגורות והוא מוגבל בזמן. התשובות לשאלות יהיו כן/לא או מסכים/לא מסכים/אולי/לא יודע.
"המבחן כולל שאלות ישירות, שברור מהניסוח שלהן מה המעסיק רוצה לבדוק. אלו שאלות ישירות או היגדים כמו 'מעולם לא נהגתי שיכור'.
הסוג השני הוא שאלות סמויות, שאלות עקיפות, שקשה להבין מה הן בוחנות, למשל, 'רוב האנשים יגנבו אם ידעו שהסיכוי שיתפסו קטן מאוד'".

בר אילן מציינת כי במבחן אמינות שאלות רבות חוזרות על עצמן בווריאציות שונות במטרה לבחון את מידת העקביות של המועמד בנושא מסוים.

מבחן אמינות לדוגמא יכול לכלול שאלות כמו: האם השתמשת בסמים? האם לקחת בעבר עט מהעבודה? האם עובד שלוקח ציוד משרדי מהעבודה הוא גנב? רוב בני האדם פועלים בהתאם לחוקים/נהלים – מסכים או לא מסכים?

"בכל מבחן יש כ-300 שאלות, שחלקן חוזרות על עצמן, כאמור, בניסוחים שונים", אומרת בר אילן, "מטרתן של השאלות לבדוק את הערכים של המועמד ולבחון את רצף החשיבה, לכן אין טעם לחשוב 'מה המעסיק היה רוצה שאענה על השאלה הזו?' אלא לענות בכנות".

לאחר שהמועמד מסיים את המבחן, הנתונים נבחנים והמעסיק מקבל חוות דעת על המועמד תוך התייחסות לסתירות שעולות מהמבחן, אם יש כאלו, וכפועל יוצא נבחנת התאמתו לארגון.

עומד לקראת מבחן אמינות? עשה ואל תעשה

עקביות זה שם המשחק: המבחן בנוי מעשרות רבות של שאלות שחלקן חוזרות על עצמן בווריאציות שונות, והמטרה לבדוק את מידת העקביות,
את סט הערכים האמיתי המניע את המועמד. לכן חשוב שהתשובות יהיו אמיתיות עד כמה שניתן, ולא ממקום של רצייה וחשיבה מה נכון לענות.
לצמצם התלבטויות: עבור חלק מהשאלות ניתן לענות בתשובות של "אולי" ו"לא יודע", למרות שאפשרות זו קיימת, העדיפו להיות ברורים להיצמד לתשובות מוחלטות כמו "כן", "לא", או "מסכים/לא מסכים".
שימו לב לזמן: רוב התשובות אמורות להיות אינטואיטיביות ואמיתיות. חשיבה והתלבטות יכולות לגרום לבלבול, לעיכובים ולחוסר תשומת לב לזמן. שימו לב לשעון.
תהיו מרוכזים: לעיתים אותה שאלה יכולה להישאל על לשון החיוב ולעיתים על לשון השלילה, וזאת במטרה לבדוק עקביות. לכן, קראו טוב את השאלות ונסו להבין אותן לפני שאתם עונים.

"והכי חשוב – אל תלחצו!" מסכמת בר אילן, "ותזכרו - אין נכון או לא נכון במבחן אמינות".