דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

היום שאחרי מחר: בסוף התואר נגמר

איך להיערך עוד בתקופת הלימודים להשתלבות מוצלחת בשוק התעסוקה? טובית גל, ראשת תחום פיננסים במרכז לפיתוח קריירה, נותנת לכן ולכם עצות חשובות

לעיתים נדמה שלימודי התואר לעולם לא יסתיימו. שנה א' ושנה ב' נמתחות, קשות ועמוסות במבחנים ועבודות, ופתאום מגיע סמסטר ב' של שנה ג' ותיכף נגמרים הלימודים. אז מתחיל הלחץ - האם חשבנו מה אנחנו רוצים לעשות? נערכנו, בדקנו, חקרנו?

תכנון הקריירה הוא שלב מהותי וחשוב בעתיד המקצועי שלכם ומחייב מחשבה, כי בקריירה אי אפשר לזרום, קריירה צריך לנהל.
עליכם להיות מסוגלים לדעת לזהות מגמות, להבין מה הכלים שאתם צריכים לרכוש ואילו מיומנויות יש לפתח על מנת להישאר רלוונטיים ולהתקדם בשוק התעסוקה.

בשנים האחרונות שוק התעסוקה עובר תהפוכות ושינויים מהירים מאוד. מהפכת ה- AI מורגשת מכל עבר ומשפיעה גם על תחום הקריירה.
נוסיף לכך את המלחמה הארוכה שאנחנו חווים בימים אלו. לכן, במיוחד עכשיו, חשוב לנהל את מסלול הקריירה באופן חכם. מסלול קריירה כזה חייב להתבסס על יכולת להגיב למצבי אי ודאות ושינויים תכופים, גמישות, ועל ידע וכישורים מתחדשים. לכן היכולת להגיב לשינוי -"הזמישות" (זריזות גמישות) - היא מיומנות משמעותית וחיונית לתרגול.

פרק הזמן הנכון ביותר לתכנן את מסע הקריירה הוא כבר במהלך התואר. חשוב לזכור: המעסיקים הפוטנציאליים שלכם אינם מצפים שבעת הלימודים או כבר עם סיומם תהיו בעלי ניסיון מקצועי עשיר. פעמים רבות הם מחפשים לא רק ניסיון אלא גם מיומנויות, זיקה לתחום, עבודה "מסודרת" בארגון כלשהו. הם מחפשים כישורים רלוונטיים שאותם ניתן לרכוש בכל מיני דרכים, למשל במהלך השירות הצבאי, במסגרת התנדבותית ועוד.
בנוסף, הרבה מעסיקים רוצים לדעת שהמועמד לא "רק" למד את התואר, אלא גם בקיא ומתעניין בו.

איך מתכננים את היום שאחרי?

1. תעשירו את עצמכם: כסטודנטים במכללה יש לכם המון דרכים להעשיר את הידע ואת קורות החיים שלכם: קורסי העשרה שונים, הצטרפות לאגודת הסטודנטים, הצטרפות למועדוני הסטודנטים המגוונים וגם השתתפות בפעילויות של מעורבות חברתית. לפעילויות אלו יש תרומה משמעותית לקורות החיים שלכם – הן מציגות בפני המעסיקים לעתיד חלק מהיכולות והשאיפות שלכם. במקרים מסוימים, הניסיון שנצבר (למשל באגודת הסטודנטים), או הידע שצברתם בערוצים השונים – יכול לחפות על חוסר בניסיון תעסוקתי, ולהציג את היכולות שלכם מכיוונים אחרים.

2. תחקיר, תחקיר, תחקיר: חשוב מאוד למפות את השוק אליו אתם עומדים להיכנס ואת התפקידים השונים בו, ועדיף כמובן לעשות זאת עוד בתקופת הלימודים. המרכז לפיתוח קריירה יוזם ומעביר הרצאות שונות על שוק התעסוקה, בחלוקה לפי תחומי הלימוד: שוק התעסוקה בעולם הפיננסי, שוק התעסוקה בעולמות השיווק והפרסום, שוק התעסוקה בעולם הייטק ועוד. בנוסף, ניתן ומומלץ להיעזר בפגישות ייעוץ פרטניות עם יועצות המרכז שיעזרו לכם למפות את שוק התעסוקה בתחום שמעניין אתכם, להציג בפניכם את התפקידים האפשריים בו ולעזור לכם לבצע חקר עצמי – בחינה של היכולת והעוצמות שלכם, וההתאמה שלכם לאופציות השונות הפתוחות בפניכם.

3. תרתמו את לינקדאין: הרשת החברתית העסקית היא כלי חשוב בחיפוש עבודה. מומלץ להכיר אותה לעומק עוד במהלך הלימודים, ולדעת כיצד לעשות בה שימוש בתהליך חיפוש העבודה וגם ככלי למיתוג עצמי. לא מספיק לפתוח פרופיל – חשוב לדעת איך לתפעל ואיך לתחזק אותו.
המרכז לפיתוח קריירה עורך סדנאות המסייעות לסטודנטים ולסטודנטיות להכיר את הרשת לעומקה ולעשות בה שימוש מיטבי.

4. מי החברים שלכם? לנטוורקינג יש חשיבות רבה בתהליך חיפוש העבודה, לאורך הקריירה כולה. החברים והחברות שלכם לספסל הלימודים הם הנטוורקינג העתידי שלכם – וחשוב לזכור זאת. האנשים שלומדים איתכם יכולים להיות אלו שיפתחו בפניכם דלתות חשובות בעתיד, ואתם תהיו אלו שפותחים דלתות עבורם. בנוסף, רבים מהמרצים בהם תתקלו במהלך הלימודים במכללה מגיעים מהתעשייה עצמה, ולכן גם הם יכולים להוות קשרים חשובים. כמו כן, למכללה יש ארגון בוגרים ובוגרות פעיל, שהאירועים הרבים שהוא יוזם מסייעים ביצירת קשרים ושמירה עליהם. כך, למשל, מפעיל הארגון את תוכנית המנטורינג Forward, במסגרתה בוגרים ובוגרות של המכללה מלווים סטודנטים וסטודנטיות לקראת סיום התואר בחשיבה על מסלולי קריירה, קבלת החלטות מקצועיות, הרחבת אפשרויות ועוד. מסגרת זו מאפשרת יצירת רשת קשרים חשובה לעתיד המקצועי שלכם.

5. תבואו מוכנים: קורות החיים שלכם הם נקודת המפגש הראשונית של מעסיקים פוטנציאליים איתכם, ולכן חשוב לכתוב אותם נכון. במרכז לפיתוח קריירה אנחנו מעבירים הדרכות, כמו גם פגישות ייעוץ אישיות, ובהם אנחנו עוזרים לסטודנטים ולסטודנטיות לדייק את קורות החיים שלהם.
בנוסף, מתוך הבנה כי ראיונות עבודה הם נקודה קריטית בתהליך חיפוש העבודה, אנחנו מסייעים בהכנה לראיונות עבודה דרך הרצאות או בפגישות אישיות בהן ניתן לערוך סימולציה לראיון עבודה, להכיר את סוגי הראיונות השונים, להתנסות במענה על שאלות שכיחות ובכך להפחית את הלחץ ואי הוודאות.

6. צברו ניסיון: הלימודים במכללה מאפשרים לכם לצבור ניסיון תעסוקתי בדרכים מגוונות, אם זה במסגרת שיתופי הפעולה המגוונים שיש לנו עם התעשייה, ואם זה באמצעות תוכנית ה- Internship, אותה מוביל המרכז לפיתוח קריירה בשיתוף פעולה עם מעל 100 חברות מובילות במשק.
במסגרת תוכנית זו משתלבים סטודנטים וסטודנטיות כמתמחים בחברות השונות וצוברים ניסיון מעשי, מרוויחים קשרים מקצועיים ומשדרגים משמעותית את קורות החיים. חלקם אף ממשיכים לעבוד בחברות גם לאחר תום ההתמחות.

7. תתחילו: לצבירת ניסיון מקצועי עוד במהלך הלימודים אין תחליף. לא צריך למהר ולחפש עבודה במהלך שנה א', אבל מומלץ במהלך שנה ב' ובוודאי שבשנה ג' כבר להיות אקטיביים ולהתחיל להתכוונן. כניסה לתחום שבו אתם רוצים לעבוד עוד בהיותכם סטודנטים מאפשרת לכם לייצר לעצמכם יתרון תחרותי ולהתחיל לבנות לעצמכם קריירה כבר בשלב מוקדם. לדוגמא, אם אתם מתעניינים בשוק ההון, מן הסתם לא תוכלו למצוא בשנה ג' תפקיד כיועץ השקעות, אבל כן תוכלו למצוא תפקידים התחלתיים שונים בבתי השקעות, שמהם תוכלו בהמשך להתקדם הלאה.
לכן חשוב מאוד כשמחפשים עבודה בשלבים אלו לשאוף לעולמות התוכן שמעניינים אתכם, גם אם אלו תפקידים התחלתיים. בנוסף, השתלבות בעבודה בתחום בו אתם מתעניינים כבר בתקופת הלימודים מאפשרת לכם לבחון את הענף והתפקידים שבהם תרצו להשתלב. חלמתם כל החיים להיות תקציבאים? אולי משרת סטודנט כעוזר תקציבאי תחשוף אתכם דווקא לצדדים פחות אטרקטיביים של התפקיד.


טובית גל, יועצת קריירה, ראשת תחום פיננסים ומערכות מידע
המרכז לפיתוח קריירה