דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

איך לשלב עבודה ולימודים – המדריך המלא

המרכז לפיתוח קריירה

מה היתרונות והחסרונות של שילוב עבודה עם לימודים אקדמיים, איך לעשות את זה נכון, וטיפים של אנשי מקצוע ושל מי שעשו את זה בעצמם

סטודנטיות וסטודנטים רבים מתמודדים עם הדילמה האם לשלב עבודה עם לימודים, ואם כן - כיצד לעשות זאת.
מצד אחד, שילוב עבודה עוד בזמן הלימודים, בעיקר כשמדובר בעבודה בתחום המשיק לתחום הלימודים, מאפשרת לצבור מקצוע תעסוקתי.
מהצד השני עבודה במהלך הלימודים עלולה להיות אינטנסיבית מדי.

"אין תשובה אחת נכונה", אומרת דקלה בר אילן, מנהלת המרכז לפיתוח קריירה של המכללה למינהל, "עבור כל אחד ואחת יש את מה שמתאים ונכון עבורם. כל אחד ואחת צריכים לשאול את עצמם האם הם מסוגלים לעשות את השילוב בלי לשלם מחיר אישי, רגשי ומקצועי גבוה מידי, ומתי נכון עבורם לעשות זאת".

מה היתרונות העיקריים של שילוב עבודה בזמן הלימודים?

  1. פרנסה: שכר הלימוד לצד יוקר המחייה ההולך ומחמיר מחייבים את הרוב המכריע של הסטודנטים והסטודנטיות לעבוד במקביל ללימודים, לפחות באופן חלקי, גם כאשר יש עזרה מההורים. "לא פעם מה שמנחה את הסטודנטים זה ההכרח למצוא פרנסה. לחפש עבודה שתאפשר להם לשלב לימודים ועבודה בשעות נוחות, במשמרות ובסופי שבוע. הניסיון התעסוקתי לא בהכרח רלוונטי, לפחות לא בתחילת הלימודים, אך הדברים משתנים לאורך התואר", אומרת בר אילן.

  2. התנסות מקצועית חשובה: כאשר הסטודנט או הסטודנטית עובדים במהלך הלימודים בעבודה בעולם התוכן אותו הם לומדים, יש לכך יתרון משמעותי. הם צוברים ידע וניסיון מקצועי בעל ערך רב, ויוצאים עם יתרון משמעותי לשוק העבודה. עבודה במקביל ללימודים אף מאפשרת לסטודנטים לפתח גם את הנטוורקינג שלהם ולהכיר אנשים מהעולם המקצועי אותו הם לומדים. "בנוסף, מעסיקים מעריכים מועמדים שעשו גם וגם. לא פעם הם מוכנים לוותר על רף ציונים מסוים כאשר למועמד/ת יש ניסיון מקצועי", אומרת בר אילן.

  3. האם זה באמת מה שאתם רוצים? עבודה במהלך הלימודים בתחומים הקשורים לתחום הלימודים מאפשרת לסטודנטים לבחון האם התחום אותו בחרו והעיסוקים הקשורים אליו- מתאימים להם. ההתנסות הזו מאפשרת להם להכיר ארגונים שונים, תפקידים שונים ולדייק לעצמם מה הם אוהבים יותר ופחות. "בנוסף, כשהעבודה קשורה לתחום הלימודים היא הופכת את הלימודים למעניינים יותר, יישומיים יותר ומאפשרת להפיק מהם את המרב", אומרת בר אילן.

 

מה החסרונות העיקריים של שילוב עבודה בזמן הלימודים?

  1. תחת לחץ: האינטנסיביות של הלימודים, ודאי כאשר מדובר בתואר ראשון, לכשלעצמה היא גדולה. כאשר משלבים לצד הלימודים גם עבודה - הלחץ והאינטנסיביות יכולים להיות קצת יותר מדי, ועלולים לפגוע בתפקוד בלימודים, בעבודה או בחיים האישיים.

  2. מפספסים את החוויה הסטודנטיאלית: עבודה במקביל ללימודים לא פעם גורמת לפספוס של החוויה הסטודנטיאלית. במקום להישאר בקמפוס, לספוג את האווירה, לפטפט עם חברים על הדשא - הסטודנט צריך ללמוד ולרוץ לעבוד.

 

למרכז לניהול קריירה יש כמה טיפים חשובים עבור מי שמעוניינים לשלב לימודים ועבודה:

  1. שנה ראשונה - הקדישו ללמידה: את השנה הראשונה ללימודים, וודאי שאת הסמסטר הראשון, תקדישו ללמידה ולחוויה הסטודנטיאלית על כל המשתמע מכך. בשנה השנייה ניתן כבר לחשוב כיצד לשלב לימודים ועבודה, ולמצוא את האיזון האישי והקצב האישי.

  2. תתנסו: תתנסו בכל מה שיש למסגרת האקדמית להציע לכם. תהיו סקרנים, תשאלו, תקראו, תתעניינו מה התואר מאפשר לכם ותפגשו עם בוגרים שעשו דרך דומה לשלכם. תהליכים אלו יעזרו לכם להבין מה מתאים לכם ומה פחות, מה החוזקות שלכם ומה הייתם רוצים לשפר.

  3. תאמצו כל התנסות מעשית בשתי ידיים: למכללה למינהל יש מגוון רחב של פעילויות שמאפשרות צבירת ניסיון מקצועי: משלחות, האקתונים, סדנאות, וכמובן Internship - תכנית ההתמחות המאפשרת חווית למידה אמיתית בארגונים לתקופה של סמסטר שלם.

 

איך מחפשים?

  1. נטוורקינג, כבר אמרנו? תפעילו את כל רשת הקשרים שלכם. תגידו לכולם שאתם מחפשים להשתלב במשרה שתאפשר להם לימודים ועבודה, וכזו הקשורה לתחום הלימודים - למרצים, לחברים שיושבים על ידכם, לכל מי שסביבכם. אתם אף פעם לא יודעים מאיפה תגיע ההזדמנות.

  2. תבנו פרופיל מנצח בלינקדאין: תקדישו זמן לבניית פרופיל לינקדאין איכותי וכזה המשקף את היכולות והידע שלכם. בנוסף תהיו נוכחים בפורומים מקצועיים (תגיבו, תביעו את דעתכם, תשאלו שאלות מקצועיות) - מישהו עשוי לראות אתכם ולפנות אליכם עם הצעות מעניינות.

  3. תפגשו עם יועצת הקריירה האישית שלכם: מרכז ניהול הקריירה מאפשר לכם להיפגש עם יועצות קריירה מקצועיות. נצלו את זה. הן מכירות את שוק התעסוקה, מכירות ארגונים וחברות, ויכולות לעזור לכם לדייק את תהליך החיפוש כולו.

 

שילוב עבודה ולימודים: כך הם עשו את זה

לא מעט סטודנטים במכללה למינהל משלבים לימודים ועבודה. כזה הוא דניאל אוחיון, סטודנט שנה שלישית לתואר ראשון במדעי המחשב.
דניאל עובד משנה ב' בחברת הסטארט אפ Carteav הפועלת בתחום הרכבים האוטונומיים. דניאל מספר כי הוא וחבר ללימודים החלו כבר מסוף שנת הלימודים הראשונה לחפש עבודה בתחום. "עבדתי מתחילת התואר בעבודות סטודנטיאליות שונות, אבל היה לי ברור שחשוב להתמקצע - ועדיף כמה שיותר מוקדם", הוא אומר, "בעיקר בענף ההייטק יש משמעות גדולה לניסיון. קשה מאוד להתקבל לעבודה כג'וניור".

בחופשת הקיץ בתום שנת הלימודים הראשונה, דניאל וחברו לקחו קורס חיצוני, שאפשר להם להתמקצע עוד בתחום. במקביל, החלו להתראיין למשרות שפורסמו באמצעות המרכז לניהול קריירה של המכללה. "חבר שלי התראיין למשרה אחרת ב- Carteav ואז הבין שהם מחפשים אדם נוסף למשרה אותה אני ממלא כיום, והוא המליץ עלי". אחרי סדרה של ראיונות התקבל דניאל לעבודה בחברה. בשנה ב' עבד בהיקף משרה של 60%, והשנה הוא עובד בהיקף של 80%. "זה לא פשוט, אבל זה עניין של סדרי עדיפויות", הוא אומר, "מאוד מתחשבים בנו בעבודה, וזה עוזר".

הטיפים שלו לסטודנטים לא לחשוש מחוסר הניסיון. "הרבה סטודנטים מרגישים לא באמת מוכנים, וחוששים לנסות להשתלב בעבודה מקצועית כבר בלימודים, אבל חשוב להיכנס לתחום הזה כמה שיותר מוקדם. בנוסף, חשוב להתנסות עד כמה שאפשר. גם אם לא מצאת עבודה - תעשה פרויקטים, שיהיה לך על מה לדבר בהמשך, משהו שיכול להראות למעסיקים פוטנציאלים את היכולות המקצועיות וגם מראה שמדובר באדם עם תשוקה לתחום".

עוד הוא ממליץ לאמץ בחום את מה שיש למכללה להציע. "בקורס ניהול אישי למשל, נפגשנו עם בוגרים בתחום ואנשים עם ניסיון בתעשייה שהסבירו לנו על תפקידים ואיך דברים עובדים. זה נותן איזשהו מבט על איך העולם הזה עובד ואיך הוא נראה מבפנים".

מי שעשתה שימוש בהזדמנויות הרבות שהמכללה מציעה היא שלומית טסמה ויינגרטן, בוגרת תואר ראשון ושני במנהל עסקים, כשבתואר השני עשתה התמחות במערכות מידע. במהלך הלימודים השתלבה שלומית בשתי התמחויות במסגרת תכנית ה- Internship - הראשונה במהלך התואר הראשון במחלקה הכלכלית של חברת אסם, ובמהלך התואר השני בחברת אינפינטי, כי רצתה לצבור ניסיון בעולם מערכות המידע. בסיום ההתמחות הציעו לה אינפינטי להישאר במשרה מלאה בחברה. במקביל ללימודים ולהשתלבות בהתמחויות השונות גם עבדה שלומית בתחום, בין השאר כאנליסטית מכירות בגלידות פלדמן, ובהמשך כאנליסטית בחברת בת של גונסון אנד ג'ונסון. "אין ספק שההתמחויות וגם עבודה לצד לימודים, הופכות את הכל לעמוס בטירוף", היא אומרת, "אבל כשמסיימים את הלימודים יכולים להיות מאוד מבולבלים מכמות התפקידים שניתן לעשות. רק שנכנסים לעולם המקצועי יודעים לזקק מה רוצים באמת. בנוסף, לניסיון אין תחליף. יש לי ערך מוסף משמעותי בשוק העבודה כמי שעבדה והתנסתה".