דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

קוגניטיבי או פסיכודינמי? הסוגים השונים של טיפול פסיכולוגי

להציף את הכוחות הפועלים בתת המודע או חשיפה מבוקרת לגורמים היוצרים מצוקה? איך מתמודדות הגישות הדינמית והקוגניטיבית-התנהגותית עם מצוקות נפשיות


כשמדברים על טיפול פסיכולוגי התמונה האוטומטית שעולה לרבים היא חדר בו יושבים שני אנשים: המטפל/ת והמטופל/ת. אבל מה קורה בחדר הזה? זה שונה מאוד ממטופל למטופל, וכמובן - ממטפל למטפל ולגישה בה אותו מטפל מעדיף לעבוד.

טיפול פסיכולוגי הוא טיפול שנעשה על ידי פסיכולוג מוסמך, והוא יכול להיות פרטני, קבוצתי, משפחתי, זוגי, ועוד. המגוון הרחב של הטיפולים האלו מתבססים על גישות טיפוליות שונות.

ד"ר רפאל יונתן לאוס, מרצה בכיר ללימודי פסיכולוגיה, בתכנית התואר השני בפסיכולוגיה קלינית של המכללה למינהל, מציין כי אין יתרון לגישה טיפולית אחת על פני אחרת. "מחקרים מראים כי לגישות טיפוליות שונות יש את אותה יעילות בהפחתת הסימפטומים", הוא אומר, "לכן, כשמדברים על הבדלים בין גישות חשוב לדבר על האופן בו כל גישה מגדירה מה היא מצוקה נפשית ומה בריאות נפשית, וכפועל יוצא - מה המטרות של כל גישה וגישה".

ישנן, כאמור, גישות שונות בטיפול פסיכולוגי אך שתי המרכזיות שבהן הן הגישה קוגניטיבית-התנהגותית והגישה הדינמית.

הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית: מטרתה של הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית היא הפחתת הסימפטומים מהם סובל המטופל. זו גישה הכוללת כמה שיטות טיפול, המנסות להבין את התפיסות וההטיות הגורמות למצוקה של המטופל, ממה הן נוצרות, ולהתערב בדרכים שונות על מנת להפחיתן.

הגישה ההתנהגותית מניחה שהפרעות נפשיות הן דפוסי התנהגות או הרגלים, ומטרת הטיפול לשנותם. כך, יכול טיפול התנהגותי לכלול עבודה של חשיפה מבוקרת והדרגתית לגורמים המעוררים חרדה (במקרה של פוביות למשל).

הגישה הקוגניטיבית מתמקדת בזיהוי דפוסי חשיבה לקויים והקניית דפוסים אחרים במקומם, על ידי זיהוי ובחינת מחשבות אוטומטיות, זיהוי הנחות ובחינת תקפותן ועוד.

הגישה הדינמית: ד"ר יונתן לאוס, המטפל וחוקר בעיקר בגישה זו, מציין כי היא כוללת מספר תתי גישות וזרמים שהתפתחו כולן מהפסיכואנליזה הפרוידיאנית, ביניהן פסיכולוגיית האגו, פסיכולוגיית העצמי, גישת יחסי האובייקט והגישה ההתייחסותית. "הבסיס של הגישה, הוא התפיסה כי טיפול נועד להגדיל את חופש הבחירה של המטופל", הוא אומר, "זו גישה המאמינה כי בני אדם נוטים לחזור על אותם דפוסים, ומשהו בתוכנו מגביל אותנו לאותן אפשרויות".

הגישות הדינמיות מתייחסות לכוחות שונים, להם אנו לא מודעים, המפעילים אותנו ויכולים לפעול בכיוונים שונים ואף מנוגדים. לכן הטיפול מטרתו להציף את הכוחות האלו על פני השטח, להפוך את המטופל למודע להם, ולסתירות שהם יוצרים. עוד דבר המאפיין את הגישות הדינמיות הוא התמקדות בקשר בין המטפל למטופל. "ההנחה הבסיסית של הגישות הדינמיות היא שאם יש דפוס פנימי שיוצא החוצה - הוא יחזור וישתחזר גם בקשר עם המטפל/ת, ולכן חשוב לתת לקשר הייחודי הזה מקום", אומר ד"ר יונתן לאוס, "בטיפול פסיכולוגי דינמי כאשר אותן הבעיות או הקשיים שמתרחשים עם אנשים בחוץ מתרחשים גם בחדר הטיפולים, זהו הישג משמעותי שמאפשר לעבוד על הדברים באופן חי בזמן אמת. רגשות חזקים וגם קשים מאוד, כמו עלבון, דחיה או אכזבה, הם במובן הזה לאו דווקא אינדיקציה לכך שמשהו לא בסדר בטיפול. ההיפך הוא פעמים רבות הנכון".