דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מה עושה פסיכולוג חינוכי, ואיך התפתח התחום בזמן משבר הקורונה?

ההשלכות הרבות של מגפת הקורונה על מצבם הרגשי של ילדים ובני נוער, הופכת את תפקיד הפסיכולוג החינוכי לחשוב מאי פעם

השנתיים האחרונות זימנו אתגרים לא פשוטים לכל מי שעובדים עם ילדים ובני נוער. לסגרים ולהגבלות התנועה שיצרה מגפת הקורונה, לצד חוסר הוודאות באופן כללי, היתה השפעה רגשית על על כולם, אך נראה כי צעירים רגישים להשפעות אלו בצורה רבה יותר.

אחד הגורמים שפוגשים ילדים ובני נוער במצבים של דחק וקושי רגשי-נפשי באופן שוטף הוא הפסיכולוג החינוכי. תפקידו של הפסיכולוג החינוכי הוא קידום הרווחה הנפשית של ילדים במסגרות החינוכיות השונות, אומרת ד"ר ג'וי בנטוב, פסיכולוגית קלינית מומחית ומרצה בתכנית התואר הראשון בלימודי פסיכולוגיה של המכללה למינהל. על מנת להיות מוכשר כפסיכולוגי חינוכי יש להשלים תואר שני והתמחות בתחום החינוכי. כחלק מתפקידו, עובד הפסיכולוג החינוכי באופן ישיר עם ילדים ובני נוער, אבל עיקר תפקידו הוא עבודה אל מול הצוות החינוכי כולו, הכולל מורים ומורות, מנהל/ת בית הספר והיועצים החינוכיים. "לפסיכולוגי החינוכי יש שני כובעים", אומרת ד"ר בנטוב, "בכובעו המערכתי הוא תומך ומלווה את הצוות החינוכי בהקשרים של שיפור הרווחה הנפשית בבית ספר. בכובע של העבודה הפרטנית והאיבחונית הוא נפגש עם ילדים ובני נוער ישירות, ומטפל בהם. במידת הצורך, הוא גם עובד מול ההורים".

עלייה במצוקה הנפשית של ילדים בני נוער

מתחילת מגפת הקורונה מדווחים השירות הפסיכולוגי החינוכי ומשרד החינוך על עלייה במצוקה הנפשית של ילדים ובני נוער. בגיל הצעיר מדובר על התנהגויות רגרסיביות, בגיל המבוגר יותר על עלייה בתחושת הבדידות, קשיים חברתיים, התנהגויות אלימות, יותר מופעים של דיכאון ואובדנות. "בתקופה כזו, העבודה של הפסיכולוגים החינוכיים היא מאוד משמעותית" אומרת ד"ר בנטוב, "עליהם לסייע לילדים להתאקלם חזרה לתוך חיי שגרה במסגרות החינוכיות, ולרתום את הצוות החינוכי כולו לתהליך הזה".

בוגרי תכנית התואר הראשון בפסיכולוגיה של המכללה למינהל, יכולים להמשיך לתואר שני בפסיכולוגיה ובהמשך להשתלב בעבודה כפסיכולוגים חינוכיים. מגוון הכלים התיאורטיים והמעשיים שהם מקבלים בתואר מסייעים להם להשתלב בתחום זה, אם יבחרו לעשות זאת. כך, לדוגמה הקורס בפסיכולוגיה התפתחותית, המספק הבנה מעמיקה בהתפתחות ילדים, והקורס פסיכולוגיה אבנורמלית, דרכו הם נחשפים לפתולוגיות שונות. בנוסף כולל התואר סמינרים שונים שאף הם רלוונטיים להתפתחות המקצועית של מי שרוצה לעבוד בתחום, כמו הסמינר של ד"ר בנטוב שעוסק בהתנהגויות סיכון בעידן הדיגיטלי, והוא מהווה מצע שמאפשר לסטודנטים לחקור התנהגויות סיכון של צעירים, מסייע לזהות התנהגויות סיכון, ולהבין גורמי סיכון. כמו כן, חלק בלתי נפרד מהתואר כולל התנסות מעשית, במסגרתה יכולים הסטודנטים לעבוד במסגרות שונות המסייעות לילדים ונוער במצבי סיכון ומשבר.