דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

האם ישנו "חיסון" מפני השלכות

מגפת הקורונה על בריאות הנפש

מאמר דעה מאת פרופ' שמואל שולמן, ד"ר עידו זיו וד"ר קובי שטיין
תמונה עם כיתוב resilience | המסלול האקדמי המכללה למינהל

עם פרוץ המגפה כולנו עסקנו בהשלכות של הקורונה על הבריאות ועל האפשרות של סיבוכים שיכולים להוביל למוות. בעקבות כך מדינות וחברות רבות פעלו ופועלים למציאת חיסון שהחל להינתן לאוכלוסייה בימים אלה. יש לציין כי למרות הסיכונים הקשורים לקורונה רק אחוז מסוים יידבק וגם רק חלק מאלה שנדבקו יחלו באופן קשה. עם זאת הושקע רבות במציאת חיסון.

ככל שעובר הזמן מתברר כי למגפה ישנן השלכות וכנראה נרחבות יותר על הבריאות הנפשית של האוכלוסייה - ובין השאר עליה בדיכאון וחרדה. יש לציין כי למרות ההשלכות הרבות, ההיקף של המגפה על הבריאות הנפשית, שברור הוא שבדומה להשלכות הבריאותיות שאינן פוגעות בכולם,
גם הבריאות הנפשית רק של חלק מהאוכלוסייה ייפגע. המטרה של המחקר שנערך היא לנסות לברר מהם גורמי הסיכון והחוסן שישפיעו על הסיכוי בה הבריאות הנפשית של היחיד תפגע ובהמשך לאור ממצאים אלה לבנות תכניות התערבות.

המחקר הנוכחי הוא חלק ממחקר אורך על צעירים שנמשך כבר 18 שנים. במחקר זה (שמומן על ידי הקרן הישראלית למדע – ISF) בדקנו את גורמי הסיכון והחוסן היכולים לנבא מעבר חלק יותר לבגרות - גיבוש קרירה, הקמת משפחה ובריאות נפשית טובה יותר. עם פרוץ הקורונה יצאנו לבדוק את הגורמים האישיותיים שיכולים להסביר התמודדות טובה יותר או לחילופין קשיים גוברים והולכים.

מן ההיכרות שיש לנו כבר עם הקורונה ניתן לראות שהיא מגבירה את חוסר הוודאות לגבי עצמנו, לגבי הבריאות שלנו וליכולת שלנו לעבור את המגפה מבלי להיפגע קשות. בנוסף לכך, הקורונה משבשת לא רק את החיים העשויים אלא גם את התכניות לעתיד (ויותר אצל צעירים) ועם השאלה מה יהיה רלוונטי ביום שלאחר הקורונה.

במחקר שלנו התמקדנו בשתי תכונות אישיות - ביקורת עצמית ורמת מוטיבציה פנימית גבוהה.
ביקורת עצמית קשורה ומביאה לקשיים - האדם אינו בטוח ביכולותיו, חושש מכישלונות וביקורת עליו. לעומת זאת מוטיבציה פנימית היא מעין "מנוע פנימי" הדוחף להתמודדות ולהצלחה.

תכונת הביקורת העצמית נבדקה בגיל 23 ושוב בגיל 29. נמצא שביקורת עצמית גבוהה יותר בעבר מסבירה סיכוי גבוה יותר בגיל מבוגר יותר לראות את מגפת הקורונה כטראומה קשה, לחוות חרדה ברמה גבוהה יותר, לחוש שביעות רצון נמוכה יותר מהחיים ואף לחשוש יותר מן המצב הכלכלי. בנוסף, מצאנו כי מוטיבציה פנימית גבוהה יותר בגיל 29 הסבירה תחושה פנימית שניתן להתמודד עם הקורונה, ללמוד מהמצב ולפתח כוחות לעתיד בגיל מבוגר יותר.

ממצאים אלה מראים כי משתני אישיות יכולים לתרום לאופן בו היחיד יתמודד עם הקורונה. ביקורת עצמית תגרום לקשיים רבים יותר מבחינה נפשית ולעומת זאת מוטיבציה פנימית יכולה דווקא לעודד ולהוביל להתמודדות מוצלחות ואף לצמיחה מתוך המשבר. ההצעה שלנו שיש מקום לבנות תכניות התערבות שיוכלו לשמש כ"חיסון" מפני ההשלכות של מגפת הקורונה על בריאות הנפש. מצד אחד ניתן להתמקד בתכניות להפחתת הביקורת העצמית ובנוסף, ניתן לחשוב על תכניות לעידוד והגברת המוטיבציה הפנימית שיוכלו לסייע בדרך היציאה מן הקורונה.