דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מהי פסיכולוגיה חיובית ואיך היא קשורה לאושר שלכם?

הקורס "פסיכולוגי חיובית ושאלת האושר" שנלמד בתואר לפסיכולוגיה במכללה למינהל, בוחן את סוגיית האושר ממגוון רחב של היבטים, ומעמיק בכלים לחיזוק החוסן הנפשי

המרדף אחרי האושר הוא חלק בלתי נפרד מהחיים האנושיים במאה ה-20: כולם רוצים להיות מאושרים, ומשקיעים זמן, מחשבה ומשאבים רבים בכך.

פסיכולוגיה חיובית הוא ענף העוסק בדיוק בזה - חקר האושר. ד"ר אמיר שפר, פסיכולוג קליני בכיר ומרצה במכללה למינהל, מסביר כי מדובר בגישה חדשה יחסית, שהתפתחה ב-20 שנים האחרונות.

"פסיכולוגיה חיובית משלימה למעשה גישות אחרות בפסיכולוגיה, ומנחילה הסתכלות שונה על נפש האדם", הוא אומר, "לצד הפסיכולוגיה הקלאסית שבוחנת את שורשי הבעיה/פתולוגיה, הפסיכולוגיה החיובית בוחנת מה מחזק את המטופל, מה מפתח אותו. זה שילוב של טיפול בבעיה תוך חיזוק והעצמה".

פסיכולוגיה חיובית חוקרת את הגורמים המסייעים לפיתוח וחיזוק חוסן נפשי ורווחה נפשית טובה, ועושה שימוש בכלים המסייעים לפיתוח חשיבה חיובית ואופטימיות, איזון גוף-נפש, מיינדפולנס ועוד.

"זה תחום שהולך ותופס תאוצה בעולם ומשתלב בתחומים נוספים כמו חינוך, אימון אישי ועוד" אומר שפר, "מחקרים תיאורטיים ויישומיים מוכיחים כי שימוש בגישה הזו תורמים באופן מובהק לתחושת האושר האישית של אנשים".

למידה תוך עבודה אישית מעמיקה

על עצמו מעיד ד"ר שפר כי התחנך על ברכי הפסיכולוגיה הקונסרבטיבית העוסקת בעיקר בהבנת הבעיה והקושי. "לאט לאט נחשפתי לגישה של פסיכולוגיה חיובית ולאופן העבודה בכלים שהיא מספקת".

במסגרת הקורס בלימודי פסיכולוגיה אותו הוא מעביר במכללה, "פסיכולוגיה חיובית ושאלת האושר", עוסקים במגוון רחב של נושאים: מה זה אושר תוך התייחסות לאושר בתרבות הפופולרית כמו קולנוע, ספרות ועוד; מה גורם לנו להיות מאושרים; איך מאפיינים אושר; מיינדפולנס; רווחה נפשית; חוסן נפשי חיבור בין גוף ונפש, איתור חוזקות וביסוסן ועוד.

הקורס, כמו קורסים רבים נוספים במסגרת תכנית התואר הראשון בפסיכולוגיה, כולל עבודה עצמית מעמיקה, ובחינה פנימית. "זה קורס חוויתי שמחייב הסתכלות פנימית" מציין ד"ר שפר, "התחום כולו הופך יותר ויותר רלוונטי, לאור סוגיות שמגפת הקורונה העלתה. הטלטלה שהמגפה יצרה ממשיכה ותמשיך להשפיע על כולנו. הפסיכולוגיה החיובית מביאה פן שמאזן ומחזק ובכך מסייעת ביצירת חוסן אישי".