מבקר המדינה התמודדות המדינה עם הריכוזיות והמונופולין בענף המזון ומוצרי הצריכה (נובמבר 2024)
במהלך החודשים אוגוסט 2023 עד למרץ 2024 בדק משרד מבקר המדינה את צעדי הממשלה והרגולטורים בעקבות דו"ח קודם, בנוגע לעליית מחירי המזון ומוצרי הצריכה ובאשר לחסמי יבוא. הביקורת בחנה את יוקר המחיה, השפעות רגולטוריות, והשוואות בינלאומיות. הבדיקה נערכה מול גופים ממשלתיים, רגולטורים, שחקני שוק ומכוני מחקר.
ת"צ (מרכז) 62701-07-17 פ.מ.א ממירי מתח 1991 בע"מ נ' PANASONI CORPORATION (1.2.2024)
בית המשפט העליון אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית בה נטען כי חברתVishay Polytech co., ltd תיאמה עם תאגידים זרים את מחירי השוק והכמויות של מכירת קבלים (רכיב חשמלי לאגירת מטען חשמלי ופריקתו). בפעולות אלה, חברת Vishay polytech co., ltdגרמה להגדלת רווחיה וביטלה את התחרות בשוק תוך יצירת קרטל בינלאומי. בית המשפט פסק כי בשל חלוף הזמן הרב מאז הסתיימו המעשים, סביר להניח כי אין בידי רוב חברי הקבוצה בתובענה קבלות או מסמכי רכישה או תיעוד אחר של רכישת מוצרים המכילים קבלים. לפיכך, הסדר פשרה מהווה בנסיבות העניין דרך יעילה וההוגנת להכרעה בסכסוך.
ע"א 8387-20 חברת נמל אשדוד בע"מ נ' הממונה על התחרות (8.1.2024)
בית המשפט העליון קבע כי נמל אשדוד ניצל לרעה את כוחו המונופוליסטי ופגע בתחרות במתן הנחות ליבואנים עבור פריקת כלי רכב ואחסונם. ההנחות ניתנו רק לאחר עמידה מצד היבואנים ביעד שנתי של כמות רכבים שעליהם לפרוק בנמל אשדוד. יבואן שלא עמד ביעד, היה צפוי לאבד את כל ההנחות, גם על הרכבים שפרק בנמל אשדוד. נפסק כי במתן הנחות אלו, נמל אשדוד הותיר לנמל חיפה נתח שוק קטן מאוד להתחרות עליו, ויצר לעצמו בלעדיות דה פקטו בפריקה ואחסון רכבים. בית המשפט העליון פסק באופן תקדימי כי מתן הנחות על ידי מונופול עשוי להפר את סעיף 29א לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988. באותו מקרה, הוטל על התאגיד עיצום כספי בסכום של 3.46 מיליון ש״ח ועל כל אחד מנושאי המשרה- מנכ״ל נמל אשדוד לשעבר והמנכ״ל בפועל- עיצום כספי בסכום של 20,000 ש״ח.
הצעת חוק התחרות הכלכלית (תיקון – הכרזה על קיום מונופולין ואיסור על מחיר מופרז וטורפני), התשפ"ד– 2024, הכנסת, מאגר החקיקה הלאומי
הצעת חוק פרטית המציעה לצמצם את סמכויות ושיקול דעת הממונה על התחרות בשני תחומים מרכזיים: הכרזה על קיום מונופולין בעקבות בדיקות לגבי רמת התחרות בענפי המשק, ואכיפת איסור על קביעת מחירים מופרזים או טורפניים על ידי מונופולין. ההצעה שואפת לעגן בחוק את החובה לבצע בדיקות אלו ולאכוף את האיסורים, כחלק מהמאבק ביוקר המחיה ובריכוזיות במשק.
אחריות בעל מונופולין בניצול מעמדו לרעה באמצעות הטעייה מכוונת של רשם הפטנטים
בפס"ד זה, דן בית המשפט העליון בסוגיית אחריותו של בעל מונופולין לניצול לרעה של מעמדו באמצעות הטעיה מכוונת של רשם הפטנטים. נקבע, כי הטעיה כזו עשויה להקים למתחרים עילה להשבה לפי דיני עשיית עושר ולא במשפט. עוד נפסק כי יש לפרש את סעיף 29א' לחוק התחרות באופן מרחיב, כך שניצול מעמד מונופוליסטי אינו מוגבל רק לפעולות הנובעות ישירות מהמונופולין, אלא כולל גם פעולות שמטרתן לחזק או לשמר את הכוח המונופוליסטי באמצעים בלתי הוגנים.
דנ"א 5679/21 SANOFI S.A נ' אוניפארם בע"מ (פורסם בנבו 26.12.2023).
החלטת הממונה על התחרות בדבר הכרזה על תה ויסוצקי (ישראל) בע"מ כבעלת מונופולין בתה ירוק ובחליטות צמחים לפי סעיף 26 לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988 (26.6.2023) רשות התחרות
הממונה על התחרות הכריזה על חברת תה ויסוצקי (ישראל) בע"מ כבעלת מונופולין בשוק התה הירוק ובשוק חליטות הצמחים, לאחר שבדיקת רשות התחרות העלתה כי חלקה במכירות בשוק אלו גבוה מ-70%. ההכרזה מתבססת גם על כוח השוק של החברה המאפשר לה לגבות מחירים גבוהים יותר מאשר המתחרים. בעקבות ההכרזה, החברה כפופה לחובות המוטלות על "ספקים גדולים" לפי חוק קידום התחרות בענף המזון, התשע"ד–2014.
מיכל גל והילה נבו "דוקטרינת המשאב החיוני: מתי מונופול נדרש לספק גישה למתחריו?", ספר מרים נאור, 697 (נבו, 2023)
המאמר בוחן את דוקטרינת המשאב החיוני, המגבילה את היכולת של מונופול לסרב להעניק גישה למשאב חיוני לתחרות. הוא מציג את הרציונל הכלכלי לדוקטרינה, בוחן את תחולתה בארה"ב, באירופה ובישראל, ומתייחס במיוחד לאתגרי יישומה בשווקים דיגיטליים ובעלי זכויות קניין רוחני. המאמר מציע גישה מאוזנת ליישום הדוקטרינה, השומרת על תמריצי חדשנות מחד, ומונעת חסימות מלאכותיות לתחרות מאידך.
דו"ח רשות התחרות לשנת 2022
דו״ח רשות התחרות לשנת 2022 מתמקד בפעילות הרשות בתחום קידום התחרות והגברת השקיפות של הרגולציה בשוק הישראלי. הדו"ח מתאר פעולות שביצעה הרשות במהלך השנה לקידום תחרות תקינה: חקיקת חוקים ותקנות שישמרו על התחרות כגון: חוק קידום התחרות בענף המזון, חוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, הנגשת מידע לשוק כולל מידע כלכלי, פיננסי ומסחרי ועידוד ליווי מקצועי והשתלמויות לעסקים קטנים ובינוניים במטרה לחזק את יכולתם לפעול בשוק.
ע"א 4120/20 אופיר נאור עו"ד נ' תנובה מרכז שיתופי לשיווק תוצרת חקלאית בישראל
בית המשפט העליון קיבל ערעור על פסק דין שניתן בתובענה ייצוגית כנגד תנובה ופסק כי לא הוכח שהחברה גבתה מחיר מופרז עבור גבינת קוטג', בתקופה נשוא התובענה. בפן המשפטי, נפסק כי ההכרעה אם מדובר במחיר מונופוליסטי גבוה במיוחד ובלתי הוגן מותנית בקביעות מצטברות, לפיהן בעל המונופול קבע מחיר גבוה באופן משמעותי מזה שהיה נקבע בשוק תחרותי וכי בנוסף מדובר במחיר שאינו הוגן. בפן העובדתי, על בית המשפט לנקוט בגישה מרוסנת בהחלת עילת המחיר המופרז, ובמיוחד בהליכים של תובענות ייצוגיות, שכן אלה אינם מנוהלים על ידי הרגולטור המופקד על התחום.
הצעת חוק החברות (פרסום דוחות כספיים של מונופול), התשפ"ב-2022
בהצעת החוק מוצע להסדיר את חובת פרסום הדוחות הכספיים של חברות מונופוליסטיות כחלק משמירה על האינטרס הציבורי. פרסום כזה יאפשר לציבור ולתקשורת לבקר את התנהלותו הפיננסית ואת התנהגותו העסקית של המונופול, ובכך יקשה על קיום התנהלות הפוגעת באינטרס הצרכני והציבורי.
דפנה רבן ואיריס סורקר "מונופולים דיגיטליים" טכנולוגיות מתפרצות: אתגרים בדין הישראלי (2022), ע' 95
המאמר מנתח את תהליך המונופוליזציה של מונופולים דיגיטליים, המבוסס על מודל של הספקת מוצרים ושירותים בחינם, כריית מידע אישי על אודות משתמשים, ומיסחור המידע הפרטי, בין השאר לצורך פרסום פרסונלי. הכותבות מציעות דרכים רגולטוריות שונות למנוע פרקטיקות להגבלת תחרות מצד מונופולים דיגיטליים.
צעת חוק לתיקון חוק התחרות הכלכלית (תיקון – איסור פטור סוג להסדרת בלעדיות), התשפ"ב-2022
מטרתה של הצעת החוק לעגן את הצורך לצמצם את פטורי הסוג הניתנים על ידי הממונה על התחרות להסדרי בלעדיות ליבואנים הרשמיים, על מנת למנוע הדרה של יבואנים מקבילים, לשמור על התחרות במשק ולהיאבק ביוקר המחיה בישראל. הצעת החוק מציעה שככלל הממונה לא יעניק פטור להסדרי בלעדיות, תוך קביעת חריגים והבניית שיקול הדעת.
ביהמ"ש מחק בקשה לתביעה ייצוגית נגד בזק בה נטען כי ניצלה את כוחה המונופוליסטי להפלות בין לקוחות בגביית מחירים מופרזים
בית המשפט קבע כי המבקשים לא הציגו מספיק ראיות שיתמכו בטענותיהם. בית המשפט החליט למחוק את הבקשה, ולא לדחות אותה, זאת כדי לא לפגוע בזכויות חברי הקבוצה ולמנוע מהם להגיש תביעה דומה בעתיד, אם היו להם ראיות חדשות שיכולות לתמוך בטענותיהם.
ת"צ 15-08-35356 מנירב ואח' נ' בזק החברה הישראלית לתקשורת בע"מ (20.1.21)
ת"צ (מרכז) 16723-02-18 שלומי אידה נ' הוט - מערכות תקשורת בע"מ (6.8.2020)
בית המשפט העליון נדרש לשתי בקשות דיוניות, במסגרת בקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה נגד הוט, בעילה של ניצול לרעה בכוח מונופוליסטי לגביית מחיר מופרז עבור ערוץ הספורט HD 5. בית המשפט העליון פסק כי החברה מחויבת בגילוי מסמכים לרבות תחשיבים ונתונים ששימשו לחישוב דמי המעבר הרבעוניים ששילמה הוט להוט טלקום בשנים 2010-2017 ותכתובות של הוט עם רשות התחרות הכלכלית, העוסקות בערוצי הספורט. נפסק כי בכוחם של המסמכים להשפיע על גיבוש העילה של מחיר בלתי הוגן על ידי בחינת הפער בין מחיר המוצר לבין עלות הייצור.
ת"א (תל אביב-יפו) 1921-12-09 פרופ' יונה תדיר נ' אסותא מרכזים רפואיים בע"מ (6.1.2015):
בית המשפט המחוזי דחה תביעה נזיקית מכוח חוק ההגבלים העסקיים שהוגשה על ידי פרופ׳ תדיר כנגד מרכז רפואי אסותא בעניין סירובו לבקשתו של פרופ׳ יונה תדיר לקבל הרשאה לשמש בתפקיד "רופא עוזר" בפרוצדורות כירורגיות המבוצעות במתקניה. נטען ע״י פרופ׳ תדיר כי אסותא היא מונופול לפי ס׳ 26(א) לחוק וכי מדובר בסירוב בלתי סביר מצד מונופול לספק שירות לפי ס׳ 29 לחוק. בית המשפט המחוזי פסק כי חוק ההגבלים העסקיים קובע מגבלות להתנהגות מונופול במטרה למנוע ניצול לרעה של מעמדו בדרך שעלולה להפחית את התחרות או לפגוע בציבור, אך לא אוסר על קיומו של מונופול. נקבע שגם אם אסותא היא מונופול היא לא הפרה את החובות המוטלות עליה. זאת ועוד נקבע שמדובר בהחלטה שבמדיניות רפואית, שיש לה פן מקצועי והיא מהווה חלק מן הפררוגטיבה הניהולית של אסותא ועל כן סבירה.
רע"א 1248-19 החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ נ' רונן גפניאל
בית המשפט העליון קבע בפסק דין תקדימי, כי סעיף 29א(ב)(1) לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988, האוסר על בעל מונופולין לקבוע מחיר בלתי הוגן עבור נכס או שירות, כולל גם איסור על קביעת מחיר מופרז וגבוה משמעותית. נפסק כי ניתן לאכוף איסור זה בדרך של ניהול תובענה ייצוגית.