דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

מונופוליזציה בצבעי הסוואה

דפנה רבן ואיריס סורוקר

העולם הדיגיטלי מזמן אפשרויות מתוחכמות ומוסוות מן העין ליצירת מונופולים גדולים ועוצמתיים, עשרות מונים מהמונופולים שהכרנו בעידן התעשייתי. מה שמכונה "מהפכת המידע" מתואר בהתרגשות המלווה צמיחה כלכלית ומרחב חדש של עשייה. ואולם ייחודיות המידע המרושת משמנת מנוע אנטי-תחרותי, ומזמינה השתלטות מעטים על המרחב בו אנו פועלים. בשווקים דיגיטליים, נתונים ומידע מהווים כר פורה להיווצרות מהירה של מונופולים ולביצורם, באופן המקשה על הרגולטור לנטרם ולפקח עליהם. במאמר זה נטען, כי בסביבה המרושתת, ככל שמרכיב המידע בארגון גדל, כך תהליך המונופוליזציה הוא מהיר ועוצמתי יותר. בעוד שבעולם הפיזי, מונופולים הם בדרך כלל גלויים לעין ונחשפים בעזרת קריטריונים מדידים, הרי שבעולם הדיגיטלי, מונופולים מסוגלים לעטות צבעי הסוואה: אלה הם צבעים מייפים של חדשנות, העלולים לטשטש התנהלות כוחנית לחיסול תחרות. בין צבעי ההסוואה ניתן למנות את השירותים החינמיים המוצעים למשתמשים ברשת, העלולים להסוות פגיעה בפרטיות ולהגביה חסמי כניסה. שירותים חינמיים, לצד הילת החדשנות העוטפת את הטכנולוגיה המתקדמת, מרפדים פרקטיקות מונופוליסטיות באיפור כבד, המעכב את האפשרות לאבחן אותן נכוחה. על מנת לעמוד על הזיקה שבין מידע לבין פעילות אנטי-תחרותית, נלבן גורמים כלליים להיווצרות כשל שוק בעולם המרושת. נבחן גורמים המגבירים את כשל השוק במרשתת, המשתקפים באפקט הרשת ובבעיית המידע האסימטרי. לאחר מכן נפתח טיעון אודות השפעת המידע על יצירת מונופולים עוצמתיים שאינם מתיישבים עם רווחת הציבור. נסיים בהצעות להתמודדות עם הבעיה ולמיתון צד העלויות.

למעבר לקובץ PDF עם המאמר המלא, לחצו >

 

Daphne Raban & Iris Soroker, Monopolization in Camouflage

The digital world provides sophisticated and camouflaged opportunities to establish powerful monopolies. The Big Data era is usually described with enthusiasm as an accelerant for economic growth. Yet the uniqueness of the digital data facilitates anti-competitive behavior and monopolization. In digital markets, data control strengthens monopolies in a way that hardens regulators’ ability to monitor and supervise them. In this article we argue that in the digital environment, data control entrenches monopolization, contrary to the public welfare. In the physical market, we usually use measurable criteria to assess market power; In the digital world, monopolies may use camouflage to hide predatory behavior and exclude rivals. Practices such as the offer of free products and services, alongside the attractiveness of advanced technology, may cover monopolistic behavior and inhibit regulatory supervision. We discuss the relationship between data control and anti-competitive practices; examine factors that intensify market failures in the network, namely, the network effect and the asymmetric data problem; and develop an argument regarding the linkage between data control, entry barriers to the digital markets and monopolization. Finally, we put forward suggestions for contending with the problem and mitigating its costs.

למעבר לקובץ PDF עם המאמר המלא, לחצו >