דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

כל מה שרציתם לדעת על בחינות מועצת רואי החשבון

כיצד יתנהלו בחינות מועצת רואי החשבון במתכונתן החדשה, החל מינואר 2024, ואיך מסייעת המכללה למינהל לסטודנטיות ולסטודנטים שלה להגיע אליהן מוכנים

בחינות מועצת רואי החשבון הן כבר שנים רבות אימת הסטודנטים והסטודנטיות לחשבונאות. מבחני רואי החשבון, שמי שלא עובר אותם לא יכול לעסוק במקצוע באופן טבעי, הם בעלי אחוזי מעבר לא גבוהים - כ-60% -50% בממוצע.

ב-2019 הודיעה מועצת רואי החשבון על רפורמה כוללת בלימודי המקצוע. השינויים, שאושרו על ידי המל"ג ב-2020, קובעים בין השאר כי הלימודים האקדמיים לתואר ראשון בחשבונאות יוארכו בסמסטר נוסף ויעמדו על 3.5 שנים (שבעה סמסטרים), אך במקביל שנת ההשלמה שהייתה נהוגה עד כה תבוטל.

רו"ח ועו"ד אלי אור, דיקן בית הספר לחשבונאות של המכללה למינהל, מציין כי הרפורמה הופכת את הבחינות לידידותיות יותר ובעיקר - לעכשוויות. "במסגרת הרפורמה בלימודי חשבונאות תכנית הלימודים שונתה והותאמה לתקופה הנוכחית", מציין אור, "כך, הלימודים קוצרו מ-4 שנים ל-3.5, ולאחר שמסיימים את התואר ניתן לגשת לבחינות ההסמכה של מועצת רואי החשבון במשרד המשפטים. לאחר שעוברים אותן ניתן להתחיל בהתמחות הנדרשת".

לדבריו, היתרון של המכללה למינהל על פני מוסדות לימוד אחרים, הוא שתכנית הלימודים בה נפרסת על פני 3 שנים קלנדריות הכוללות סמסטר קיץ. מכיוון שבחינות המועצה נערכות מדי שנה בינואר, בוגרי ובוגרות המכללה יכולים לגשת לבחינות מיד לאחר השלמת התואר, ולא להמתין שנה נוספת.

ללא מחברות וכלי כתיבה

בחינות מועצת רואי החשבון החדשות הן על שני נושאים - הבחינה הראשונה הינה בחשבונאות פיננסית והשנייה בביקורת. "הבחינות הפכו לממוחשבות לחלוטין, והן נערכות על גבי מחשב. אין יותר מחברות וכלי כתיבה", אומר אור, "זה חלק מהחידושים המשמעותיים של הרפורמה".
כמו כן, הבחינות החדשות קצרות יותר מבעבר, כאשר אורכה של כל בחינה הוא 4 שעות. סטודנטיות וסטודנטים הזקוקים להארכת זמן מקבלים אותה בכפוף לתקנון משרד המשפטים. הבחינות נערכות בבנייני האומה בירושלים, ויש הפרש של שבועיים בין בחינה לבחינה. הבחינות הראשונות במתכונת החדשה ייערכו בינואר 2024.

לדברי אור, המכללה למינהל פועלת על מנת לסייע לסטודנטים ולסטודנטיות שלה לעבור את המבחנים בהצלחה. "בשנים קודמות אחוזי המעבר של בוגרי ובוגרות המכללה, בבחינות במתכונתן הישנה, היו מעל הממוצע הארצי, והציונים של הסטודנטים והסטודנטיות שלנו היו בין הגבוהים מקרב כלל המוסדות האקדמיים בישראל", הוא אומר.

בעקבות הרפורמה בבחינות, ההתמקדות במהלך שנת הלימודים האחרונה לתואר במכללה היא בנושאי הבחינות - חשבונאות פיננסית וביקורת. "למעשה, לאורך כל שנה ג' הסטודנטיות והסטודנטים עוברים הכנה לבחינות מועצה. כל שאר התחומים הנדרשים בתואר נלמדים בשנתיים הראשונות", הוא אומר. ההכנה הזו, מייתרת לדבריו את הצורך בהכנה לבחינות באמצעות מכונים ו/או קורסים פרטיים.

שינון, והיכרות עם מערכות מידע ויישומי מחשב

על מנת לצלוח את הבחינות יש כמובן צורך בהיכרות מעמיקה עם החומר הנלמד, אומר אור.
בנוסף, לדבריו חשוב להכיר מערכות מידע ויישומי מחשב בצורה טובה ביותר. "לכן המכללה מלמדת קורסי מערכות מידע בהיקף רחב, יותר מכל המוסדות האקדמיים האחרים בישראל. לימודים אלו נובעים מההבנה שלנו כי רואי החשבון העתידיים נזקקים לכלים אלו. תכנית הלימודים כוללת היכרות עם שפות תכנות דוגמת פייתון - SQL כמו גם קורס אקסל למתקדמים". בנוסף, כוללת התכנית התמחות בטכנולוגיות עסקיות, שנבנתה בשיתוף עם פירמות ראיית החשבון המובילות. ההתמחות כוללת קורסים העוסקים במסדי נתונים ו- BIG DATA, במערכות ERP, בניתוח מערכות לחשבונאים, ובכלי בינה עסקית (Business Intelligence & Data Mining) – והסטודנטים מקבלים במסגרתה כלים מתקדמים לתחקור וכריית מידע
ו-ANALYTICS BIG DATA.

"בנוסף, הסגל האקדמי של בית הספר לחשבונאות נמצא בקשר מתמיד עם מועצת רואי החשבון ומקבל הכוונה מתאימה ומיקוד לבחינות,
המסייעים לו להכין את הסטודנטים בצורה מיטבית", מסכם אור.