דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מהאישי לקבוצתי: שיטות הטיפול בטראומה

טראומה והטיפול בה: מהמחקר לפרקטיקה

לתגובה פוסט טראומטית (PTSD) יש השלכות שליליות רבות על חיי הסובלים ממנה.
בתכנית התואר השני בפסיכולוגיה קלינית הסטודנטיות והסטודנטים נחשפים למגוון שיטות הטיפול בהפרעה ולמחקרים המתקדמים בתחום

 

אירועים קשים רבים בחיים - כגון תאונה, אירוע ביטחוני, תקיפה, או פגיעה מינית - יכולים לייצר טראומה ולפגוע משמעותית בחיי מי שחוו אותם.

ד"ר יעקב שטיין, מרצה בכיר בחוג לפסיכולוגיה במכללה למינהל, מציין כי טראומה היא מעין פציעה של הנפש המתרחשת בעקבות אירוע דחק קיצוני. "לעיתים, אחרי חשיפה לאירוע טראומתי האדם עלול לפתח תגובה פוסט טראומתית - PTSD", אומר ד"ר שטיין. תגובה זו עלולה לבוא לידי ביטוי בכמה אופנים: טריגרים שונים גורמים לאדם לחוות את הטראומה שוב ושוב; התפתחות התנהגויות של הימנעות ממחשבות וגירויים שיכולים להזכיר את הטראומה; מופעים של שינויים שליליים במצב הרוח או רגשות שליליים כגון תחושות קשות של בושה, אשמה, ניכור חברתי ועוד; PTSD יכולה לבוא לידי ביטוי בעוררות יתר של הגוף, בהלה מוגברת, חשש מוגבר.

בשל המצוקה הרבה שההפרעה גורמת, יש לה השלכות רבות על כל תחומי החיים, והסובלים ממנה מתקשים לעיתים לתפקד באופן סביר בעבודתם ובחייהם האישיים.



ישראל כמעבדה
על פי הנתונים, שכיחות ההפרעה באוכלוסייה הכללית הוא 8%, אך כ- 15%-5% נוספים מכלל האוכלוסייה עשויים לחוות צורות תת-קליניות שלה.

ד"ר שטיין מציין כי על אף שהעיסוק בטראומה עתיק יומין, המחקר בכל הנוגע ל-PTSD צעיר יחסית, שכן ההפרעה נכנסה למגדיר ההפרעות הנפשיות (DSM - Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) רק ב-1980.

המציאות בישראל, לצערנו, מייצרת חשיפה לאירועים טראומתיים רבים, בין אם מדובר במלחמות או אירועים ביטחוניים נקודתיים או מתמשכים. המציאות הזו הפכה את ישראל למובילה בתחום הטיפול בטראומה, וד"ר שטיין מוסיף כי בשל כך המחקר בתחום בארץ הוא מהמובילים בעולם.

מגוון שיטות טיפול
כיום ישנן מגוון של שיטות טיפול עבור אנשים המתמודדים עם פוסט טראומה. אחת מהן היא שיטת טיפול בחשיפה ממושכת (Prolonged exposure therapy), השייכת לתחום הקוגניטיבי-התנהגותי. זהו טיפול המבוסס על חשיפה חזרתית אל האירוע הטראומטי בדמיון המטופל, באופן מבוקר ומוגן, בכדי להפחית את הסימפטומים של PTSD, ובעיקר להפחית את המחשבות הטורדניות ולצמצם את תגובת ההימנעות.

שיטת טיפול נוספת מתבססת על עיבוד קוגניטיבי, בו בוחנים את המחשבות שמקבעים את הטראומה ומשמרים את תחושת הפחד ומאתגרים את אותן מחשבות. טיפול נוסף שרווח הוא EMDR- זהו טיפול המתמקד באופן הקלט של הטראומה והיכולת באמצעות גירויי נכון של מערכת הקלט לעבד את הטראומה ולהפחית את הסימפטומים.

לצד הטיפולים הפרטניים, עושים שימוש גם בטיפולים קבוצתיים המסייעים בהתמודדות עם ההפרעה הפוסט טראומתית, כך למשל ניתן למצוא טיפולים דינמיים קבוצתיים לקבוצות של מטופלים הסובלים מאותה הטראומה. (למשל חיילים לשעבר) המבצעים פעילויות שונות יחד כמו מסעות משותפים, יצירה קולנועית משותפת ועוד.

תכנית התואר השני בפסיכולוגיה קלינית של המכללה למינהל כוללת קורס מבוא המציג את תחום "טראומה ופוסט טראומה - צמיחה וחוסן על ציר החיים", המועבר על ידי ד"ר שטיין. כמו כן, כוללת התכנית קורס נוסף אותו מעביר ד"ר שטיין -"טיפולים מונחי ראיות בטיפול בטראומה: ילדים, מתבגרים ומבוגרים". בקורס זה נעשית סקירה מעמיקה של מגוון גישות הטיפול, והאופנים שמתרגמים את התיאוריות השונות לפרקטיקה קלינית.