דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

איך מחברים את הנוער לעולם הטכנולוגי?

בפקולטה למדעי המחשב מיישמים תוכניות שונות המאפשרות לבני ובנות נוער לרכוש השכלה אקדמית-טכנולוגית רחבה הפותחת בפניהם הזדמנויות רבות

העולם הטכנולוגי הוא חלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו, ולא משנה באיזה גיל אנחנו. בעוד שאנשים מבוגרים נתקלים לעיתים באתגרים כשהם באים לאמץ טכנולוגיות חדשות, מי שנולדו למציאות הזו מקבלים בטבעיות פיתוחים חדשים ומאמצים טכנולוגיות חדשות ביתר קלות.

העובדה שבני נוער, ולפעמים אף ילדים צעירים, שולטים ביכולות המחשב והטלפון הנייד הרבה יותר טוב מהוריהם ויודעים איך לקצר תהליכים באמצעות ChatGPT וכלים דומים, עדיין לא הופכת אותם למי ששולטים ברזי הטכנולוגיה או לכאלו שמבינים אותה לעומקה.

"כאקדמיה יש לנו את היכולת להכין בני נוער להשתלבות בעולם הטכנולוגי בצורה מיטבית", אומרת ד"ר גלית חיים, סגנית דיקן הפקולטה למדעי המחשב, "העובדה שנער או נערה יודעים להשתמש בכלים טכנולוגיים עדיין לא אומרת שהם מבינים כיצד הם עובדים בפועל, כלומר, מה יש 'מאחורי הקלעים'. אנחנו, כפקולטה מובילה בתחום מדעי המחשב, מלמדים אותם להבין את האלגוריתמיקה מאחורי הקלעים ועוד. זו השכלה המרחיבה אופקים ומספקת מענה לבני נוער סקרנים, והיא מסייעת למי שירצה אחר כך להשתלב ביחידות טכנולוגיות מובילות בצה"ל, למשל, ו/או לעבוד בתחום ההייטק".

במסגרת זו, מפעילה המכללה 2 תוכניות המיועדות לבני ובנות נוער, המאפשרות להם העמקת הידע הטכנולוגי:


תוכנית אל"צ (אקדמיה לפני צבא)

תוכנית אל"צ היא תוכנית ייעודית במסגרתה תלמידים ותלמידות בכיתה ט' לומדים מסלול לימודים מלא לתואר ראשון במדעי המחשב .B.Sc, על פי תוכנית הלימודים האקדמית של הפקולטה, במקביל ללימודיהם בתיכון. "התוכנית קיימת כבר כ-20 שנה ורבים מבוגריה השתלבו ביחידות יוקרתיות בצה"ל ובהמשך בתעשיית ההייטק", אומרת ד"ר חיים.

במסגרת תוכנית אל"צ, הנפרסת על פני 5 שנים, לומדים התלמידים בדרך כלל בכיתה ייעודית. התוכנית מקנה להם תואר מלא במדעי המחשב ובמסגרתה הם נחשפים למרצים מהתעשייה, לומדים בהתמחויות שונות כגון: Cyber Security, למידה עמוקה, Data Science,
Full Stack Development ועוד, ובונים תיק עבודות הכולל פרויקטים המתבצעים בקורסים השונים ואת פרויקט הגמר.

בנוסף, הפקולטה שותפה לתוכנית של משרד החינוך הנקראת "אקדמיה בתיכון". במסגרת תוכנית זו, התלמידים של אל"צ מקבלים פטור מבגרות ב-5 יחידות במדעי המחשב, בגין 4 קורסים אותם הם לומדים באל"צ: מבוא למדעי המחשב, מבני נתונים, תכנות מונחה עצמים ופיתוח אפליקציות אינטרנטיות. בנוסף, התוכנית אקדמיה בתיכון כוללת מלגות של משרד החינוך הניתנות לתלמידים מצטיינים באל"צ.

תוכנית אל"ן (אקדמיה לנוער)

במקביל לאל"צ תתחיל המכללה להפעיל בחודש פברואר 2024 את תוכנית אל"ן. "התוכנית הזו הייתה קיימת בעבר והשנה הוחלט לפתוח אותה מחדש", מסבירה ד"ר חיים.

במסגרת תוכנית אל"ן מאפשרים לנערים ולנערות בכיתות ז' ו-ח' לקבל "טעימה" מקורסים אקדמיים-טכנולוגיים. התוכנית תימשך כ- 5 חודשים, בהם ילמדו בני הנוער פעמיים בשבוע במסגרת הפקולטה, בכל פעם למשך שעתיים אקדמיות. "בתוכנית הם ייחשפו לתוכן אקדמי מעשי", אומרת ד"ר חיים, "הם יחשפו לתחומים כמו אפליקציות אינטרנטיות, מדפסות תלת ממד, IoT (האינטרנט של הדברים) ועוד".

את הקורסים ילמדו מרצים של הפקולטה, והם יילמדו בכיתה ייעודית הכוללת את תלמידי התוכנית בלבד. כמו כן במסגרת אל"ן יבנו התלמידים פרויקט מעשי. תלמיד אשר יסיים את התוכנית בהצלחה יוכל להתקבל באופן אוטומטי, אם ירצה בכך, לתוכנית אל"צ. "מי שיסיימו את תוכנית אל"ן וימשיכו לאל"צ יקבלו 6 נקודות זכות אקדמיות, אשר מקנות פטור משני קורסי בחירה. בנוסף הם יקבלו גם קיזוז כספי של קורס אל"ן שיבוא לידי ביטוי בשכר הלימוד שלהם של השנה הראשונה בתוכנית אל"צ", מציינת ד"ר חיים, "אבל גם אם בוגרי אל"ן לא ימשיכו ללימודי אל"צ – תוכנית זו תספק להם תוכן אקדמי ברמה גבוהה ביותר והיכרות עם תחומים מעניינים".