דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מגדלים את דור העתיד: כשהטכנולוגיה מגויסת לטובת החקלאות

בהאקתון פרי שיתוף בין הפקולטה למדעי המחשב של המכללה, חברת אורקל והסטארט-אפ YieldApp פיתחו הסטודנטים והסטודנטיות פתרונות מבוססי דאטה לתחום החקלאות

תחום מדע הנתונים (Data Science), הצובר תאוצה משמעותית בשנים האחרונות, מאפשר לשפר תהליכי עבודה בעולמות מגוונים – רפואה, תחבורה, שירותים מוניציפליים וגם חקלאות. היכולת לאתר מגמות ודפוסים במאגרי מידע עצומים, מאפשרת לספק כלים לקבלת החלטות באופן יעיל ומהיר יותר מבעבר.

בהאקתון שנערך לאחרונה במסגרת שיתוף פעולה בין המכללה למינהל וחברת אורקל, פיתחו הסטודנטים והסטודנטיות פתרונות שונים בתחום החקלאות. במסגרת ההאקתון, שנערך במשרדי אורקל, התמודדו הסטודנטים והסטודנטיות עם אתגרים שונים בהם נתקלת חברת הסטארט-אפ YieldApp, שהיא לקוח של  אורקל.

90 סטודנטים וסטודנטיות, 20 צוותי עבודה, יממה שלמה

ד"ר איגור רוכלין, דיקן הפקולטה למדעי המחשב, מציין כי הקשר עם אורקל נוצר במסגרת עסקית, ומשם התפתח הרעיון לעשות גם האקתון יחד.

לדבריו, בהאתקון התבקשו הסטודנטים והסטודנטיות בתואר ראשון במדעי המחשב ובתואר ראשון במדע הנתונים לפתח פתרונות שונים המספקים מענה לאתגרים בתחום החקלאות, כמו - כיצד נכון לגדל סוגים שונים של צמחיה, איך לזהות מחלות בצמחיה לפי פרמטרים שונים, מתי כדאי להשקות סוגים שונים של צמחים, מתי ואיך לעשות שימוש ברחפנים כאמצעי ניטור ועוד.

מאי דודאי, מנהלת מכירות בחטיבת הענן של אורקל, מצינת כי החברה עושה אירועים רבים ושונים במטרה לפתח את דור העתיד של אנשי הפיתוח וגם מתוך מטרות עסקיות שונות, ביניהם האקתונים במסגרות שונות, כנסים ועוד. "חשבנו שיהיה נכון לרתום את הסטודנטים והסטודנטיות של המכללה להאקתון שמטרתו לסייע לחברת YieldApp, שהיא לקוח של חטיבת הענן שלנו – להתמודד עם אתגרים שונים שהם רצו לפתור".

הקול הקורא שהוציאה המכללה פנה לסטודנטים ולסטודנטיות מכל שנות הלימוד, שנדרשו לעמוד בדרישות סף שנקבעו מראש. את המיון עברו כ-90 סטודנטים וסטודנטיות שהתחלקו ל-20 קבוצות. ההאקתון נמשך יממה שלמה, במסגרתה לוו הסטודנטים על ידי צוות מהמכללה ונציגים מאורקל. בסיום ההאקתון, הקבוצות ששרדו הציגו את התוצרים שלהן בפני צוות של שופטים שהורכב ממרצים במכללה ונציגי אורקל. לזוכים והזוכות במקומות הראשון, השני והשלישי ניתן פרס כספי.

מודל לניבוי רמות פחמן דו חמצני בקרקע

ירין רביבו, סטודנט בשנה ב' במסלול תואר ראשון במדע הנתונים, היה בצוות שהגיע למקום הראשון. "אני וחברי לצוות, רוי זוהר ושון לביא, בחרנו להתמודד עם האתגר של כיצד ניתן לחזות פחמן דו חמצני בקרקע, שהוא אתגר מרכזי בתחום החקלאות כיום", הוא אומר. הצוות פיתח מודל מבוסס בינה מלאכותית שבהינתן פרמטרים שונים יוכל לנבא רמות של פחמן דו חמצני בקרקע, תוך שימוש במידע המתקבל מלוויינים. "בנוסף, פיתחנו פלטפורמת מסחר בין חקלאים המאפשרת לסחור בקרדיטים של פחמן".

רביבו מציין כי הזכייה בהאקתון היתה מאוד מרגשת. "זו חוויה מאוד מעשירה ומקצועית, קודם כל. אבל בנוסף זה היה מאוד מרגש שהצוות הזוכה היה מהמחזור הראשון של המכללה בתואר במדע הנתונים. זו גאוות יחידה".

לדבריו, אחת המסקנות המרכזיות שלו מההשתתפות היא שחשוב "לזרוק את עצמך למים". "ההשתתפות בהאקתון גרמה לנו להבין כמה חשוב לקחת על עצמנו אתגרים. האירוע הזה פתח בפנינו דלתות ברמה האישית והמקצועית - יצרנו קשר עם אנשים בחברות, קיבלנו טלפונים ואולי אפילו יחליטו לפתח את הפתרון שלנו. זה חידד אצלנו את ההבנה כמה חשוב להיות רעבים, לאמץ הזדמנויות".

ד"ר רוכלין מוסיף כי העובדה שההאקתון התקיים בחברת אורקל עצמה היתה משמעותית. "הסטודנטים הרגישו שהם בשטח, שהם נמצאים בתעשייה. הם היו במשך כל ההאקתון במשרדים של אורקל ולוו על ידי אנשים מהחברה לאורך האירוע כולו. זה נתן להם אפשרות להתנסות בעבודה מאומצת בעולם האמיתי. מבחינת החברות – אני מאמין שעזרנו להם לחשוב קצת אחרת על חלק מהבעיות עמן הן מתמודדות, ובנוסף זו הזדמנות עבורן להכיר חלק מהסטודנטים והסטודנטיות שלנו לעומק ואולי לגייס אותם בהמשך".

דודאי מציינת כי התוצרים של ההאקתון היו מעניינים וטובים מאוד. "מבחינתנו, מלבד הפתרונות שהוצגו בסיום האירוע, עצם קיום ההאקתון מאפשר לנו להיחשף לאנשים צעירים, שעשויים להיות חלק מדור העתיד של החברה".