דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

עולם פרוץ: החשיבות ההולכת וגוברת של אבטחת סייבר (cyber security)

העלייה המתמשכת בהתקפות סייבר הפוגעות בארגונים מכל הסוגים ובאנשים פרטיים, מדגישה את הצורך בהכשרה של מומחי אבטחה המחוברת לתעשייה ולצרכיה

 

התקפות סייבר הפכו בשנים האחרונות לתופעה נפוצה, המאיימת פעמים רבות על לא רק על האזרח הפשוט אלא גם על ארגונים ציבוריים ועסקיים ואף מדינות. להתקפות אלו עלולה להיות השפעה מסכנת חיים, והן יכולות להוביל לפגיעה כלכלית משמעותית. כך, בין התקפות הסייבר הזכורות ב-2021 ניתן להצביע על ההתקפה על בית החולים הלל יפה, אתר ההיכרויות אטרף, אתר הביטוח הלאומי - וזה רק על קצה המזלג.

מסקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שכלל 2,500 עסקים, עלה כי בין יולי 2020 לאפריל 2021 חוו כ-18% מהעסקים התקפת סייבר.
לפי נתוני הלמ"ס, אחד מכל 30 עסקים דיווח על נזק כספי כתוצאה מהתקיפה.


תשומת לב לנושא האבטחה - משלבי הפיתוח הראשוניים

העובדה כי החיים של כולנו הופכים לכאלו המתנהלים יותר ויותר במרחב הדיגיטלי היא זו ההופכת את ההתקפות האלו ליותר ויותר נפוצות. כשאנשים מפרסמים את נתוניהם האישיים ברשת, בין אם במודע ובין אם לאו - יותר קל לפרוץ למידע האישי שלהם. במקביל, העובדה כי יותר ויותר מכשירים הופכים לחכמים - כאלו המתקשרים עם מכשירים אחרים - הופכת אותם גם ליותר רגישים למתקפות של גורמים חיצוניים.

כתוצאה, תחום אבטחת הסייבר הולך וצובר תאוצה. כיום, חברות מכל תחום, בין אם הן מפתחות מוצר או מספקות שירות, חייבות לשים דגש רב על נושא אבטחת הסייבר - והחל מהשלבים הראשוניים של פיתוח המוצר/שירות.

ד"ר חמי לייבוביץ', מרצה לתואר במדעי המחשב של המכללה למינהל, מציין כי מדובר בתחום מאתגר. "גם כאשר חברות מבינות את חשיבות תחום אבטחת הסייבר, ומקדישות לו את מלוא תשומת הלב כבר משלבי הפיתוח הראשוניים - לא ניתן לייצר מערכת אבטחה חסינה לחלוטין", הוא אומר. "הרבה פעמים גם כשיודעים מה צריך לעשות, יש כשל בין שלב הידיעה לשלב הביצוע. בנוסף, מדובר בתחום שמתחדש כל הזמן: סוגי ההתקפות מתחדשים כל הזמן, סוגי הפרצות משתנים".

 

ישראל - מעצמת סייבר

ישראל נחשבת למובילה עולמית בתחום הסייבר, ונתון זה אף קיבל חיזוק במחקר שביצע מכון "IISS" - מכון בינלאומי ללימודים אסטרטגיים, שדרג את ישראל בין המעצמות המובילות בתחום. אחד הביטויים של היותה מובילה בתחום הוא הכמות הרבה יחסית של חברות אבטחת סייבר הפעילות בארץ. לכן, אין זה פלא כי הביקוש לעובדים בתחום זה מצוי במגמת עלייה.

הביקוש הגובר לאנשי מקצוע בתחום מחייב התאמה מתמדת של תכניות הלימוד. במסלול האקדמי המכללה למינהל, שומרים על קשר הדוק עם התעשייה ומתאימים את תכני התואר בהתאם לצרכים העולים מהשטח. במסגרת התכנית כל הסטודנטיות והסטודנטים לתואר הראשון במדעי המחשב עוברים קורס מבוא לאבטחת סייבר. מטרת הקורס היא לספק להם הבנה בסיסית בתחום, החיונית לכל תחומי הפיתוח בתעשיית ההייטק.

בנוסף, כוללת התכנית התמחות באבטחת סייבר. בהתמחות הסטודנטיות והסטודנטים זוכים להעמיק את ההבנה והמיומנויות שלהם בעולם אבטחת הסייבר. "לצד היסודות התיאורטיים, אנחנו שמים דגש רב על התנסות בכלים מעשיים, תוך התמודדות עם התקפות אמיתיות, ותרגול של יישומי אבטחה על אתרים אמיתיים", מסכם ד"ר לייבוביץ'.