דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מה עושה ראש צוות פיתוח וכמה הוא יכול להרוויח?

צוותי הפיתוח הם לב ליבו של פיתוח המוצר בחברות הטכנולוגיות ובראש כל צוות פיתוח עומד ראש הצוות. מה כולל התפקיד, איך מוכשרים אליו וכמה מרוויחים? ד"ר יהודה אלמליח, מרצה בכיר בפקולטה למדעי המחשב ומייסד משותף ומנכ"ל קוגניטים, עונה על הכול

צוותי הפיתוח מהווים חלק משמעותי מחברות הטכנולוגיה השונות. בראש כל צוות עומדים ראש או ראשת צוות. מהו תפקידם של ראשי הצוותים? לאיזה הכשרה הם נדרשים על מנת למלא את תפקידם ומי מתאים בכלל לעמוד בראש צוות פיתוח? כדי להבין מהו התפקיד הכה משמעותי בתעשיית ההייטק בעיקר, ביקשנו מד"ר יהודה אלמליח, מרצה בכיר בתואר ראשון במדעי המחשב וגם מייסד משותף ומנכ"ל קוגניטים – חברה בתחום הרובוטיקה המפתחת פלטפורמת ענן לפיתוח ניהול ושליטה ברובוטים וציי רובוטים, לעשות עבורנו סדר.

מה תפקידו של ראש צוות פיתוח?

"ראש צוות פיתוח מנהל צוות של מפתחים. הוא יכול להיות גם אחד שכותב קוד ומנהל את הצוות במקביל או 'רק' כזה המנהל צוות של מפתחים", מסביר ד"ר אלמליח ומציע שנשרטט את התמונה הרחבה כדי להבין היכן נמצאים צוותי הפיתוח בארגון.

"כשחברה עובדת על פתרון בכל תחום, היא צריכה להגדיר את הבעיה, את הפתרון לבעיה ואת העלויות הנגזרות מכך. מכאן נגזרת תכנית עסקית, שתעריך כמה יעלה הפתרון, כמה לקוחות יהיו לפתרון לאחר הפיתוח ולאורך איזו תקופה וכמה כסף ייכנס מהלקוחות. מכאן ייגזר ויפותח איפיון הפתרון לבעיה", הוא אומר וממשיך לפתח את העניין: "מתוך ההבנה של מהות הפתרון המסתמן, את הבעיה מחלקים לתתי פתרונות וכל תת פתרון מחולק למשימות, עליהן אחראים אנשי המוצר בחברה. כל תת משימה כזו מפותחת עם מנהל צוות פיתוח מול אנשי המוצר, שיחד חושבים על הבעיות, על הפתרונות ועל משך הזמן שפתרון זה ייקח. זה השלב בו ראש הצוות מחלק את המשימות שקיבל בין אנשי הצוות שלו".

מי מרכיב את הצוות?

"הצוות מורכב מראש הצוות, כאמור, ומסוגי מפתחים: יש מפתחים פחות מנוסים – הג'וניורים – הזקוקים ליותר הנחיה והדרכה של ראש הצוות ויש מפתחים ותיקים – הסניורים - שיכולים 'לרוץ' עם המשימה קדימה ובעצמאות.

"באופן כללי, חברות מתחלקות לצוותי FRONT HAND – שאחראים על מה שרואה הלקוח הסופי אצלו, ויש צוותי BACK HAND – האחראים על מה שנעשה במערכות, בחלק שהצרכן הסופי אינו רואה בעין. יש חברות שבצוותים שלהן יש תפקידים מגוונים ויש חברות שבכל צוות יש אנשים רק מסוג אחד.

"בדרך כלל, מפתח ג'וניור יתלבט כיצד לבצע את המשימה לעומת מפתחים ותיקים, שצריכים לבחור את הדרך הנכונה להתקדמות במשימות ולהרחבתן", אומר ד"ר אלמליח, "ראש הצוות יהיה, בדרך כלל, מפתח מנוסה ותיק, שהתקדם ושניחן כנראה ביכולות ניהול. לרשותו, במילוי התפקיד, יעמדו תמיד גם צוותי ההדרכה בארגון".

מה עושה ראש צוות בפועל?

ראש הצוות אחראי לעשות אינטגרציה ומעקב אחרי השילוב של תוצרי הצוות שלו, העבודה שלהם עם צוותים ומשימות אחרות בארגון. בנוסף, הוא עושה גם CODE REVIEW שמשמעותו כי אותו ראש צוות בודק שהקוד כתוב כראוי, ומטפל גם במקרי קצה. "זה חלק בתהליך שמועיל מאד למפתחים עצמם כי כך הם לומדים וגם מודעים לכך שעוד עין רואה את הקוד שכתבו", אומר ד"ר אלמליח ומדגיש שראש הצוות הוא המקשר בין הצוות לארגון, שומר על עמידה ביעדי זמנים, גם מול צוותי ה-QA, שבודקים את איכות התוכנה. בשלב בו חברה נמצאת בבניית המוצר, צוותי המפתחים הם המרכיב הגדול ביותר של כוח האדם.

האם AI יוריד את מספר המפתחים בעתיד?

"לדעתי זה לא יוריד את כוח האדם אלא יגביר את קצב הפיתוח. מה שקרה עד היום בשנה נניח, יקרה בחודשים, ולכן קצב הפיתוח יגבר ולא מספר האנשים הוא שיקטן. חברות יעשו בפחות זמן יותר פיתוחים למוצרים", מסכם ד"ר אלמליח.

מה ההכשרה שצריך ראש צוות?

אין לימודים ספציפיים כדי להיות ראש צוות פיתוח אבל הניסיון הכרחי. "כפי שאמרנו גם קודם, ראש צוות מגיע בדרך כלל מהפיתוח. לרוב אלה אנשים שלמדו מדעי המחשב או אנשים שלמדו לבד. אלה אנשים שיודעים את העבודה ומכירים את הפרקטיקה על בוריה. אם הם באו מלימודים אקדמיים, קל להם יותר בהבנה של אלגוריתמים וזה מקל עליהם מאד את העבודה לעומת מי שכותב את הקוד מבלי ללמוד. ללומדים יש את היכולות, בדרך כלל, לתת פתרונות מורכבים יותר".

ד"ר אלמליח מודה שכשהוא מראיין אנשים לתפקידי ראש צוות, לא מספיקה לו רק העובדה שהמועמדים הם מפתחים סניורים מנוסים. "הוא חייב להיות איש של אנשים, עם יכולות ניהול בסיסיות, מקצועי ברקע התכנותי, מסודר ואדיב. זה תקף גם לנשים כמובן, והיינו שמחים שיגיעו עוד נשים לתחום. למען האמת, אצלי בחברה יש ראשת צוות, בוגרת הפקולטה למדעי המחשב במכללה".

כמה מרוויח ראש צוות פיתוח?

צריך לזכור, שראש צוות כבר היה מפתח אז הוא אינו ג'וניור ולכן השכר שלו מתחיל מרמה גבוהה יחסית. "טווח המשכורות לתפקיד זה הוא בין 30-45 אלף שקלים כסטנדרט. בנוסף, גם יכולת ההתקדמות וההשתכרות שלהם עולה עם הזמן", אומר ד"ר אלמליח ומוסיף: "חשוב לציין שהשכר של ראש צוות לאו דווקא גבוה מזה של המפתח הוותיק, כי בצוותים שלו עשויים להיות מפתחים ותיקים שלא רוצים להתקדם לתפקידי ראשי צוותים ולנהל, והם מרוויחים כמו מנהלי הצוותים עצמם".

ומה האופק המקצועי של ראש צוות? "ראש צוות זו הזדמנות להתקדם ולנהל את הפיתוח והמחקר של החברה (R&D). ראש צוות יכול גם להפוך לאוטוריטה טכנולוגית או להתקדם לתפקיד סמנכ"ל CTO בסטארט-אפים או כראש צוות בחברות ענק גלובליות".