דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

ההבדלים בין מדעי המחשב להנדסת תוכנה

ההתמקדות בפיתוח לעומת ההתמקדות בניהול תהליכים, ופחות שנת לימוד: בוגרי מדעי המחשב והנדסת תוכנה מתמודדים על אותם תפקידים בשוק התעסוקה, למרות ההבדלים בין מסלולי הלימוד ואורכם

שוק ההייטק הבינלאומי והישראלי מייצר אפשרויות תעסוקה רבות, וכבר שנים נחשב לענף בו הביקוש לעובדים גבוה מאוד. הביקוש הזה לעובדים בתעשיית ההייטק מאפשר לרבים להשתלב בו ישר מיד עם סיום הלימודים ולעיתים עוד במהלכם, וליהנות מתנאי העסקה משופרים.
לכן אין זה פלא כי הביקוש ללימודים שמאפשרים התברגות בתחום זה - מצוי במגמת עלייה מתמשכת. על פי נתוני המועצה להשכלה גבוהה, בעשור האחרון נרשמה עלייה של 80% במספר הסטודנטים הפונים ללימודי מדעי המחשב (כולל מתמטיקה וסטטיסטיקה) - בתשע"ט מספר הסטודנטים עמד על 16,780 לעומת כ-9,100 בתש"ע.

התרומה האדירה של תחום ההייטק למשק הישראלי, לצד הביקוש הגובר ללימודים, הובילה את הממשלה לקדם תכנית רב שנתית, באמצעות הוועדה לתכנון ותקצוב, במסגרתה היא מקצה תמריצים בהיקף של מאות מיליוני שקלים למוסדות האקדמיים לטובת קליטה של סטודנטים, חברי סגל אקדמי ובנייה ושדרוג של תשתיות מחקר והוראה.

באקדמיה ישנם מסלולי לימוד שונים המקנים ידע בתחום והמאפשרים להשתלב בעולמות ההייטק, כשהמרכזיים ביניהם הם התכניות השונות לתואר ראשון במדעי המחשב ותואר ראשון בהנדסת תוכנה.


מה ההבדלים בין מדעי המחשב להנדסת תוכנה? הנה מדריך קצר למתלבטים.

ד"ר איגור רוכלין, דיקן הפקולטה למדעי המחשב במסלול האקדמי המכללה למינהל, מציין כי ההבדל המרכזי הראשון בין שתי התכניות הוא באורכן. תואר במדעי המחשב נמשך 3 שנים ותואר בהנדסת תוכנה - 4 שנים.

"בהכללה, במרבית התכניות ללימודי הנדסת התוכנה לומדים לאורך כל לימודי התואר קורסים שאינם קשורים ישירות למקצוע מדעי המחשב, כמו פיזיקה למשל. לכן, לתפיסתי, בוגר שמסיים לימודי הנדסת תוכנה ובוגר שמסיים לימודי מדעי המחשב הינם בעליי סיכויים שווים למצוא עבודה בתחום."

עוד מוסיף ד"ר רוכלין כי "בשורה התחתונה הידע המקצועי בתחום של בוגר תואר ראשון במדעי המחשב אל מול הידע המקצועי של בוגר הנדסת תוכנה הינם זהים " .

הבדל נוסף הוא על הדגשים בכל תכנית. במדעי המחשב שמים דגש על פיתוח יעיל של מוצר, ואילו בלימודי הנדסת תוכנה מתמקדים בניהול תהליך הפיתוח. מאחר וכל בוגר טרי בתחום על פי רוב, נקלט למשרות פיתוח ורק לאחר שצבר וותק והכשרה בפיתוח, מתקדם לניהול המוצר, הרי שתהליך הלימודים במדעי המחשב הינו סולל את הדרך הנכונה עבור הבוגר.

"בסופו של דבר, בוגרי מדעי המחשב והנדסת תוכנה מתמודדים על אותם התפקידים. היתרון של בוגרי מדעי המחשב הוא שהם מתחילים את התהליך שנה לפני, בגלל שהלימודים שלהם קצרים יותר", אומר ד"ר רוכלין.

תכנית התואר ראשון במדעי המחשב במכללה למינהל כוללת התמחויות מבוקשות בשוק התעסוקה - התמחות במדעי הנתונים Data Science; התמחות באבטחת מידע ותשתיות; התמחות בלמידה עמוקה (Deep Learning); התמחות בפיתוח תוכנה מתקדם Full Stack Development; התמחות בעיבוד שפה טבעית והתמחות ב Fintech. בנוסף, מבצעים הסטודנטים פרויקט גמר במהלך השנה האחרונה ללימודיהם. במסגרת פרויקט זה, הסטודנטים נחשפים לטכנולוגיות עדכניות ולבעיות מעשיות, שהן בחזית הידע הטכנולוגי וגם צוברים ניסיון בתקני עבודה תעשייתיים. הסטודנטים מציגים את הפרויקטים במסגרת אירוע מיוחד אליו מוזמנים משקיעים ואנשי מפתח בתעשיית ההייטק. כמו כן, במהלך הלימודים יכולים הסטודנטים להשתלב במחקרים של הפקולטה הנעשים עבור תעשיית ההייטק בארץ ובחו"ל.

ההתמקדות של המכללה למינהל בהענקת כלים פרקטיים לסטודנטים באה לידי ביטוי לא רק בקורסים המקצועיים, אלא גם בעובדה כי רבים מהמרצים הם בכירים בתעשייה, באפשרות לבצע התמחות בחברות מובילות במהלך הלימודים, ובשיתופי פעולה שונים המאפשרים לסטודנטים להתנסות בעבודה מעשית עוד במהלך הלימודים. בנוסף, מתקיימות במסגרת התכנית הרצאות העשרה שונות עם יזמים וממנהלים בכירים בתעשייה.

כמו כן כוללים הלימודים קורסי העשרה שונים דוגמת קורס פייתון, אז'ור, וקורסים שונים אותם מוביל המרכז לפיתוח קריירה של המכללה שמסייעים לבוגרים בתהליך חיפוש העבודה.

המעטפת הכוללת שמעניק התואר, תוך התמקדות בתחומים המבוקשים בתעשייה ועדכון מתאים של תכניות הלימוד בהתאם לצרכים העולים מהשטח - הופכים את התואר הראשון במדעי המחשב של המכללה למינהל ככזה המספק נקודת פתיחה מצוינת לבוגריו.