דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

איך ללמוד שפת תכנות חדשה מאפס? כלים, משאבים ותרגולים שיכולים לעזור

רוצים ללמוד שפת תכנות חדשה? אם יש לכם את הרקע המתאים זה לא חייב להיות תהליך ארוך. ד"ר איגור רוכלין, דיקן הפקולטה למדעי המחשב של המסלול האקדמי המכללה למינהל, נותן דגשים והמלצות

האם ניתן ללמוד שפת תכנות חדשה מאפס בעצמכם? התשובה הפשוטה לכך היא כן, אך התשובה המורכבת יותר תתחיל (כמובן) במילה "אבל..".

יש אנשים, ללא רקע בעולמות הפיתוח, הרוצים ללמוד שפת תכנות חדשה מתוך עניין טהור, פשוט מפני שזה מעניין אותם. אחרים רוצים ללמוד שפות תכנות כי הם רואים את הביקוש הגבוה לעובדים בענף ההייטק, ואת המשכורות הגבוהות הנלוות לביקוש זה, ורוצים להשתלב בו על ידי רכישת הכלים הנכונים.

אנשים ללא רקע בתכנות שרוצים ללמוד שפות תכנות מאפס, יכולים לבחור בכמה מסלולים. המסלול הארוך של לימודים אקדמיים, או המסלולים הקצרים יותר: קורסים נקודתיים או לימוד עצמי. ישנם מכונים שונים המכשירים אנשים לעולמות הפיתוח בהכשרות נקודתיות, אבל כאמור לא כולם חייבים ליווי, ויש אנשים הנהנים ללמוד בעצמם תחומים חדשים, ועושים זאת לא רע. הם עושים זאת באמצעות המון קריאה, התנסות עצמית, וצפייה בסרטוני הדרכה רבים שקיימים באינטרנט. אז כן – לימוד תכנות ולמידת שפות תכנות באופן עצמאי אפשריים – אם כי עשויים להיות קשים יותר כאשר אין את הרקע המתאים.

שפה חדשה - הזדמנויות חדשות

הצורך ללמוד שפת תכנות חדשה הוא גם מנת חלקם של מתכנתים מנוסים. בעולם הפיתוח ישנם שינויים תדירים בטכנולוגיה ובשפות התכנות.
לעיתים פרויקטים מסוימים מצריכים התמקצעות בשפות חדשות, לעיתים זה מעבר לתפקיד חדש או מקום עבודה חדש, ולפעמים הרצון ללמוד
שפת תכנות חדשה נובע לא מצורך מידי אלא מתוך רצון להרחיב אופקים ולהכיר שפה חדשה שיכולה לפתוח דלתות מקצועיות בעתיד.

ד"ר איגור רוכלין, דיקן הפקולטה למדעי המחשב, מסביר כי יש הבדל בין מי שהם אוטודידקטים או אנשים שבחרו ללמוד תכנות בקורסים שונים לבין בוגרי תואר אקדמי. "יש הבדל מאוד משמעותי בין אדם שהוא בוגר תואר במדעי המחשב, בין אם זה תואר ראשון או תואר הנדסאי, לבין מי שלומד קורסים בתכנות", הוא אומר. "בלימודים אקדמאיים לא מלמדים את הסטודנטים והסטודנטיות רק שפות תכנות - אלו לימודים רחבים יותר המעניקים פרספקטיבה ומצע רחב ממנו ניתן להתפתח".

ניתן ללמוד שפת תכנות חדשה תוך 3-4 שבועות

את שפות התכנות הקיימות ניתן לדבריו לחלק ל-3 קבוצות מרכזיות: קבוצה ראשונה- תכנות פרוצדוראלי, קבוצה שניה- תכנות מונחה עצמים,
קבוצה שלישית- תכנות א-סנכרוני. "כך, למשל, ++C היא שפה הנכללת תחת תכנות מונחה עצמים, C היא שפה הנכללת תחת תכנות פרוצדוראלי
ו-java script היא שפה הנכללת תחת תכנות א-סנכרוני. מי שלומד תואר במדעי המחשב או הנדסאי מחשב, לומד את היסודות, את הבסיס, ואחרי שהוא מכיר את היסודות של כל הקבוצות האלו – קל לו יותר ללמוד שפה חדשה".

לדברי ד"ר רוכלין, לאדם בעל רקע בלימודי מדעי המחשב ייקח בממוצע בין 3 ל-4 שבועות ללמוד שפת תכנות חדשה ברמה הבסיסית.
"רוב השפות בתוך הסיווגים חוזרות על עצמן, כאשר יש הבדלים קטנים ב - Syntax. ברגע שלאדם יש את היסודות, תהליך הלמידה אינו ארוך.
אבל על מנת להפוך למומחה בשפת תכנות, נדרש זמן ממושך הרבה יותר, וזה כבר יכול לקחת מספר שנים".

אז מה הטיפים העיקריים למי שרוצה ללמוד שפת תכנות חדשה?

  1. תתפקסו: לפני שמתחילים ללמוד שפת תכנות חדשה חשוב לשאול את עצמכם - מה המטרה? האם זה צורך שעולה מהעבודה? האם זה לצרכי מחקר או האם זה רצון אישי? ברגע שמתמקדים על המטרה קל יותר לבחור את שפת התוכנה המתאימה, זו שתענה באופן הטוב ביותר על הצרכים הספציפיים שהוגדרו.

  2. בחזרה ליסודות: ד"ר רוכלין אומר כי ההמלצה העיקרית למי שרוצה להבין איך ללמוד לתכנת בשפה חדשה היא להתמקד ביסודות.
    "הדבר הבסיסי הוא להבין את המתודולוגיה של השפה, את ה- Syntax - איך השפה בנויה. ברב שפות התכנות המודרניות ה- Syntax דומה, וההבדלים הם מינוריים. ההבדלים הגדולים יותר, כאמור, הם בגישה. עבור כל שפת תכנות אפשר למצוא בגוגל טבלה שמשווה את ההבדלים בין ה- Syntax של השפות. כך, אם יש שפה שמכירים, אפשר להשוות אותה לשפה החדשה שרוצים ללמוד, מה שהופך את תהליך הלמידה לקל יותר".

  3. כוחה של הרשת: אחרי שמבינים את היסודות ניתן להיעזר בדוגמאות הרבות שקיימות ברשת, בין אם זה סרטונים ביו-טיוב, חומרי הדרכה כתובים ועוד. "מומלץ להיעזר גם בתוכנית Hello World שמסייעת להבין את הקשר בין השפה שלומדים לסביבות העבודה השונות", אומר ד"ר רוכלין.

  4. בצעו התאמות: אחרי שמבינים את העקרונות הבסיסיים, מגיע זמן ההתאמות. כאשר נוצרים צרכים ספציפיים, כמו למשל, כאשר אתם רוצים להבין כיצד ניתן לכתוב לאקסל בתוכנה הספציפית שלמדתם, ניתן להיעזר בפורומים מקצועיים שונים, או להפנות שאילתות מדויקות ל-ChatGPT.

  5. שחקו עם זה: אחרי שלמדתם את שפת התכנות החדשה, שחקו איתה קצת – קיימים מגוון כלים שמאפשרים להתנסות בשפה שלמדתם. ככול שמתרגלים יותר, כך השליטה בשפת התכנות החדשה הופכת לקלה יותר. בנוסף, נסו לייצר פרויקטים משל עצמכם שיהיו טובים לא רק עבור ההתנסות אלא גם כתיק עבודות. בהמשך, כאשר תפנו לחפש עבודה ראשונה, או עבודה חדשה, הפרויקטים שעשיתם כדי ללמוד את שפת התכנות החדשה עשויים להראות למעסיקים פוטנציאליים את היכולות שלכם בשפת התכנות הספציפית, וגם להביא לידי ביטוי את יכולת הלמידה העצמית שלכם.