דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מדעי המחשב מול מדע הנתונים ולמה חשוב להפריד בין תכניות הלימוד

בשנים האחרונות יותר ויותר מוסדות אקדמיים מציעים תכניות תואר ראשון בתחום מדע הנתונים, בניגוד לעבר כאשר היה ניתן להשתלב בלימודים בתחום זה רק בתואר השני. למה זה קורה ומדוע זה חשוב?

 

מדע הנתונים, או בשמו הנוסף דאטה סיינס (Data Science), נוגע בהיבטים שונים בחיים של כולנו. ועדיין, רבים מתייחסים לתחום זה כתחום נישתי השייך לעולם מדעי המחשב.

פרופ' שמואל איציקוביץ, מייסד הפקולטה למדעי המחשב וראש תכנית תואר ראשון במדע הנתונים, מסביר את ההבדל בין שני התחומים: "מדעי מחשב הוא תחום המתמקד בבנייה ובפיתוח תוכנות יעילות לפתרון בעיות יום-יומיות. לתחום זה יש נגיעה לחיים של כולנו באינספור מובנים והוא מתפתח בקצב מדהים", אומר פרופ' איציקוביץ, "הפיתוחים השונים מייצרים כמויות בלתי נתפסות של דאטה אותו צריך לנהל, לחקור ולהפיק ממנו תובנות ותחזיות - וזה מה שעושה ענף מדע הנתונים".

 

הצורך במדעני נתונים קיים בכל תחום עיסוק

מדע הנתונים כולל את הטכנולוגיות המסייעות בארגון הדאטה, סידורו לפי צרכים שונים, ניתוחו והפקת נתונים רלוונטיים. זה תחום המספק כלים חשובים בתהליכי תכנון וקבלת החלטות בכל תחומי החיים, ולכן אין פלא כי הביקוש לאנשי מקצוע בתחום זה נמצא בעלייה מתמדת.

"כמויות הדאטה מייצרות אתגרים רבים", אומר פרופ' איציקוביץ, "הצורך במדעני נתונים קיים בכל ארגון ולא משנה גודלו. כל הנהלה המתמודדת עם תהליכי קבלת החלטות עושה זאת בהתבסס על נתונים רלוונטיים, ולכן צריכה אנשי מקצוע שיהיו מסוגלים לארגן ולנתח את המידע עבורה".

לדבריו, התחום צבר תאוצה בשנים האחרונות ועובר תהליך הדומה לתהליך שעבר תחום מדעי המחשב. "בתחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת החלו ללמד מדעי המחשב בכל העולם. בתחילה תחום זה היה במסגרות של תואר שני בלבד, ובהמשך התפתחו תכניות תואר ראשון. אותו התהליך קורה עכשיו עם מדע הנתונים".

 

מייצרים מכנה משותף

מדע הנתונים נלמד עד לאחרונה כהתמחות במסגרת תכניות מדעי המחשב ובתכניות תואר שני בלבד. "לתכניות תואר שני במדע הנתונים הגיעו אנשים ממגוון רקעים: פיזיקאים, מתמטיקאים, כימאים, בוגרי מדעי המחשב ועוד", אומר פרופ' איציקוביץ, "לא היה מכנה משותף אחיד, שהוא הבסיס ללימודי התואר השני, וההשלמות נעשו תוך כדי הלמידה".

הביקוש הגואה לאנשי מקצוע בתחום מדע הנתונים יצר כאמור דרישה לתכניות תואר ראשון, המייצרות גם את הבסיס המשותף הנדרש למי שמעוניינים להמשיך לתואר שני.

תכנית התואר הראשון במדע הנתונים של המכללה למינהל היא אחת התכניות היחידות בארץ, והיא מבוססת על מודל BERKELEY המיושם באוניברסיטה המובילה. בנוסף, זוהי תכנית ייחודית במובן שהיא אינטרדיסציפלינרית היוצרת קישור לתחומי ידע אחרים המאפשרים התמחות ביישומי הכלים של מדע הנתונים לתחומי מחקר שונים.