דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

חושבים על קניית דירה?

כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון

האם זה הזמן הנכון עבורכם? מה אמור לכלול התקציב? ואם קונים דירה להשקעה - למה לשים לב?

 

אנחנו עדים לאחת התקופות הלוהטות ביותר בשוק הנדל"ן. דירות למכירה ולהשכרה נחטפות במהירות, והמחירים במגמת עלייה.
מי שיכולים.ות לרכוש כעת דירה, חשוב שיכנסו לתהליך בעיניים פקוחות. למה חשוב לשים לב? מה כדאי לקחת בחשבון?
נתנאל שוכנר, כלכלן ושמאי מקרקעין, מרצה לכלכלה ושמאות מקרקעין בבית הספר לכלכלה, משתף בכמה טיפים חשובים:

1. תזמון: הדבר הראשון בתהליך הוא לבחון האם זה הזמן המתאים עבורכם.ן לרכוש דירה. במקרים מסוימים עדיף לשכור דירה. כך, לדוגמה, אם אתם.ן זקוקים.ות לכסף לצורך הקמת עסק עצמאי.

2. מטרה: לפני תחילת המסע לרכישת הדירה, תגדירו האם הדירה מיועדת למגורים או להשקעה בלבד. ישנם כמה הבדלים בין דירה להשקעה לדירה למגורים המשפיעים על תהליך החיפוש:
- דירה למגורים: תהיה ככל הנראה במצב טוב יותר מאשר דירה המיועדת להשקעה, וסביר להניח כי אף תהיה חדשה יותר.
- שיפוץ: במידה ויש צורך בשיפוץ, אופי השיפוץ שונה לחלוטין (בדירה להשקעה, למשל, המיועדת להתחדשות עירונית, רוב הקונים ינסו לשפץ בעלות מינימלית).
- מיקום: כשקונים דירה למגורים יש חשיבות רבה למיקום ובמקרים רבים הבחירה במיקום מסוים עלולה לפגוע בתשואה העתידית, בניגוד לבחירת המיקום כאשר מטרת הרכישה היא דירה להשקעה.

3. סיכון: תבחנו את רמת הסיכון אותה אתם מסוגלים לספוג. ישנם 3 סוגים עיקריים של רוכשי דירות:
- אוהב סיכון: למשל, מי שירכוש דירה המיועדת להתחדשות עירונית במקום מתפתח הנמכרת במחיר גבוה יחסית. זו רכישה שיכולה להניב תשואה גבוהה ביותר, אך גם מסוכנת מכיוון שמשלמים על הפוטנציאל אשר אינו בטוח מראש.
- שונא סיכון: למשל, מי שרוכש דירה חדשה מוכנה במיקום מבוקש.
- אדיש לסיכון.
חשוב לזכור, כמו בכל השקעה, כי ככל שהסיכון גבוה יותר, הסיכוי לרווח גבוה יותר אך גם להפסד.

4. תקציב: תגדירו תקציב המתייחס לכל הפרמטרים, ולא רק להחזר החודשי ולהון הראשוני.
בהון הראשוני תכללו הוצאות על בעלי מקצוע כגון: עו"ד, שמאי, מתווך, יועץ משכנתאות, עלויות משכנתא והצמדה למדד (לא לשכוח לבצע סקר שוק מקיף), עלויות שיפוץ, הפסד שכ"ד, מיסוי ועוד. אל תשכחו להוסיף סכום להוצאות בלתי צפויות.

5. ייעוץ: רכישת דירה היא הרכישה הגדולה ביותר שאנשים מבצעים בחייהם, תתייעצו עם חברים מהענף ועם בעלי המקצוע ותבצעו סקר שוק מקיף. הדבר חשוב פי כמה וכמה בקניית דירה יד שניה.

6. התחדשות עירונית: אם החלטתם.ן לקנות דירה המיועדת להתחדשות עירונית הקפידו לבדוק מראש את הסבירות לקיום הפרויקט, ואת התקדמותו. כשמדובר בדירה להשקעה, תשאפו שיהיה לדירה פוטנציאל גדול ככל האפשר להתחדשות עירונית. בנוסף, קחו בחשבון כאשר מדובר בדירה למגורים, כי דירה המיועדת להתחדשות עירונית יכולה לדרוש מכם תוך מספר שנים לעבור דירה.

7. אל תשכחו את ההגרלות: מדי פעם יש הגרלות שונות שהמדינה יוזמת שיכולות לתת פתרון לרכישת הדירה הראשונה. שווה להתעדכן מדי פעם ולעקוב.