דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מה זה מבחן מימ"ד ואיך תעברו אותו?

מה בודק מבחן מימ"ד ובמה הוא שונה מהמבחן הפסיכומטרי, כיצד הוא בנוי ומה הטיפים שיעזרו לכם לעבור אותו בקלות יחסית?


כל מי שמתעניין בלימודים גבוהים יודע כי מרגע הכניסה למערכת ההשכלה הגבוהה ועד היציאה ממנה יעבור מבחנים רבים ושונים. אבל לא כל המבחנים מתקיימים במסגרת הלימודים עצמם - מבחנים מסוימים נערכים עוד לפני הקבלה ללימודים עצמם, ומהווים חלק ממנגנון המיון, כאשר מטרתם לבחון את רמת הידע של המועמדים באופנים שונים, בהתאם לדרישות הסף השונות. המבחנים המוכרים בתחום זה הם - המבחן הפסיכומטרי ומבחן מימ"ד.


מה הוא מבחן מימ"ד? מבחן מימ"ד הוא מבחן המשמש לקבלה למכינות הקדם אקדמיות בכל המוסדות האקדמיים בישראל. בחינת מימ"ד נועדה לבחון מי מהמועמדים ומהמועמדות עומד ברף הנדרש כדי להתקבל ללימודי המכינה קדם אקדמית ויכול לעבור אותם בהצלחה. מבחן זה נכתב ונערך מטעם המרכז הארצי לבחינות והערכה.


במה שונה מבחן מימ"ד מהמבחן הפסיכומטרי? כאמור, מבחן מימ"ד מיועד לסייע למוסדות השונים לבחון את רמת המועמדים למכינות הקדם אקדמיות השונות. המבחן הפסיכומטרי, שאף הוא נכתב ונערך על ידי המרכז הארצי לבחינות והערכה, נועד לסייע למוסדות האקדמיים השונים למיין את המועמדים והמעומדות לחוגים השונים. תוצאות המבחן הפסיכומטרי, בשקלול עם ציוני הבגרות, קובעים לאיזה חוגים יכולים המועמד והמועמדת להתקבל, זאת בהתאם לדרישות הקבלה של כל חוג וכל מוסד. כאשר משווים את בחינת מימ"ד עם המבחן הפסיכומטרי, מימ"ד היא בחינה מצומצמת יותר ורמת הקושי בה היא פחות גבוהה. באופן כללי, רמת הקושי במבחן מימ"ד דומה לרמת הקושי במבחני הבגרות.


מבחן מימ"ד - קווים לדמותו

אז אחרי שאנחנו יודעים מה מבחן מימ"ד נועד לבדוק, בואו ננסה להבין כיצד הוא בנוי. כיום מבחן מימ"ד נערך במחשב, ואורכו שעתיים וחצי. זהו מבחן אמריקאי, והוא כולל 3 חלקים:

אנגלית: בחלק זה נבחנת יכולת הקריאה וההבנה של הנבחן את השפה האנגלית. חלק זה כולל השלמת משפטים, כאשר השלמת המשפטים נעשית מהקל לקשה. בנוסף, כולל חלק זה הבנת הנקרא. הנבחן מתבקש לקרוא קטע קצר באנגלית ואחריו לענות על שאלות. השאלות הקשורות לקטע הקריאה מסודרות בסדר כרונולוגי - לפי הופעתן בטקסט.

כך, במבחן מימ"ד לדוגמא התבקשו הנבחנים להשלים את המשפט הבא:

Shopping in an outdoor market can be tiring, ___ also can be fun.
1. when
2. after
3. since
4. but

 

כמותי: לרבים יש חשש מבחינות במתמטיקה, אבל חלק זה בבחינת מימ"ד דורש את רמת הידע הבסיסי הנלמד בתיכון. בחלק זה של המבחן נבדקות היכולת להשתמש במספרים ובמונחים מתמטיים והיכולת לנתח נתונים המוצגים בצורות שונות, כמו טבלאות ותרשימים. בחלק זה מתמודדים הנבחנים עם בעיות מתמטיות שונות (אחוזים, גיאומטריה, משוואות, סדרות ועוד) ובעיות הסקה מטבלאות ותרשימים. השאלות בפרק זה מסודרות לפי רמת קושי מהקל לקשה. מותר להיעזר בחלק המתמטי בדף מושגים ונוסחאות, אך השימוש במחשבון אסור.

כך, במבחן מימ"ד לדוגמא התבקשו הנבחנים לענות על השאלה הבאה:

מקצה של מקל באורך 160 ס"מ נשברה חתיכה באורך 5% מאורכו. מה אורכו של המקל כעת?
1. 128 ס"מ
2. 140 ס"מ
3. 152 ס"מ
4. 155 ס"מ

 

עברית: החלק הזה של בחינת מימ"ד בוחן את העושר הלשוני של הנבחן ואת יכולת הקריאה והניתוח של טקסטים מורכבים בעברית. חלק זה כולל בחינת אוצר המילים, את יכולת השלמת המשפטים ואת הבנת הנקרא. שאלות השלמת המשפטים מסודרות מהקל לקשה, והשאלות הקשורות להבנת הנקרא מסודרות לפי סדר הופעת התשובות בטקסט.

כך, במבחן מימ"ד לדוגמא התבקשו הנבחנים לענות על השאלה הבאה:

משמעות המילה נפיל היא:
1.רעוע
2. ענק
3. ירוד
4. שפל


מבחן מימ"ד - דוגמאות.

 

ולתוצאות: איך מחושבים ציוני בחינת מימ"ד?

הציון הכללי בבחינת מימ"ד הוא ממוצע משוקלל של הציונים בשלושת החלקים המרכיבים את הבחינה. משקל הציון בעברית ומשקל הציון במתמטיקה כפולים ממשקלו של הציון באנגלית.

הציון נע בין 150 ל-650. גובה הציון הרצוי שונה ממכינה למכינה וממוסד אקדמי אחד למשנהו. הציונים מדווחים בתוך 10 ימים מיום הבחינה למכינה אליה נרשם המועמד, וגם מתפרסמים באתר של מרכז הבחינות והערכה, כאשר הגישה אל הציונים היא אישית, כמובן.

 

טיפים למבחן מימ"ד

כדי להתמודד עם המבחן בצורה מוצלחת, יש כמה צעדים שתוכלו לנקוט:

- תיעזרו:
מומלץ להיעזר בגורם מקצועי המעביר קורסי הכנה למבחן, ולא לנסות ללמוד לבד. קורס הכנה ימקד אתכם בנושאים עליהם תשאלו וכך לא תיאלצו ללמוד חומר רב וחסר ערך עבור המבחן. אנחנו במסלול האקדמי המכללה למינהל מציעים למועמדים הנרשמים ללימודי מכינה אצלנו את הקורס של EZ WAY, בית הספר המוביל בארץ בהכנה למבחן מימ"ד. הקורס של EZ WAY מספק לנבחנים הזדמנויות רבות לתרגל בחינות קודמות וגם עוסק באסטרטגיות למידה וזיכרון.

- תתרגלו: אחת הדרכים הטובות ביותר ללמוד למבחן מכל סוג שהוא (כמעט) היא לתרגל וכמה שיותר. בעיקר בכל מה שקשור למבחנים מסוג מימ"ד ופסיכומטרי, תרגול של מבחנים משנים קודמות יסייע לכם להתמודד עם המבחן האמיתי ביתר קלות.

- קראו: קראו היטב את ההוראות, וקחו את הזמן. יש לכם שעתיים וחצי לבחינת מימ"ד, אל תמהרו לסיים אותה. אם סיימתם לפני הזמן - עברו שוב על התשובות. ובאופן כללי - נסו לתכנן את הזמן כך שיהיה לכם זמן לעבור על כל הבחינה.

- תתקדמו: נתקלתם בשאלה שאתם לא יודעים את התשובה אליה? אל תבזבזו זמן. סמנו אותה והמשיכו הלאה. אם יישאר לכם זמן בסוף הבחינה, חזרו לשאלה ונסו לפתור אותה.

- נחשו: יש שאלות שאתם לא יודעים את התשובה אליהן? נחשו. תמיד יש סיכוי שתבחרו את התשובה הנכונה.


איך נרשמים?

העלות של קורס הכנה למבחן מימ"ד היא 1500 ש"ח, הכוללת גם את אגרת הבחינה בסך 170 ש"ח, וההרשמה לבחינת מימ"ד וניהול הבחינה הם באחריות המכינה שאליה נרשמתם. מותר להיבחן במבחן מימ"ד שוב חודשיים לאחר מועד הבחינה הקודמת.

אנחנו במסלול האקדמי המכללה למינהל מציעים כאמור את הקורס של בית הספר EZ WAY כמסגרת שתעזור למועמדים להתכונן למבחן.