דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

תואר ראשון אחרי גיל 30

כל מה שאתם צריכים לדעת

לימודים מעל גיל 30 אינם מחייבים השלמת תעודת בגרות ומבחן פסיכומטרי, אבל נדרשת עמידה בתנאי רף מסוימים. המכללה למינהל מציעה מגוון של מכינות ייעודיות המיועדות למועמדים ומועמדות בוגרים יותר.

 

תואר ללא בגרות מעל גיל 30? השילוב של היעדר בגרות והגיל עשוי להרתיע אנשים רבים מלפנות ללימודים אקדמיים, וללא סיבה אמיתית.

במציאות בה תוחלת החיים נמצאת במגמת עלייה, אין זה פלא כי יותר ויותר אנשים מגיעים להבנה לגבי "מה הם רוצים להיות כשיהיו גדולים" בשלבים יותר מאוחרים בחייהם, בהשוואה לעבר. לכן כיום, תואר ראשון אחרי גיל 30 הוא כבר אינו תופעה נדירה.

הסיבות הן מגוונות: לעיתים אלו אנשים שלא ידעו מה הם רוצים ללמוד עד שלב יותר מאוחר בחייהם, ולפעמים מדובר באנשים שהחלו בקריירה מסוימת וכעת הם רוצים לבחון כיוונים חדשים. בנוסף, ישנם אנשים שמאחוריהם קריירה מצליחה בתחום מסוים וכעת הם רוצים להרחיב את אופקיהם בתחומי ידע נוספים - גם אם לא יעסקו בהם.

 

הגיל והיעדר הבגרות לא מהווים חסם

אבל הגיל והיעדר תעודת הבגרות מהווים לעיתים חסם מחשבתי - וללא סיבה אמיתית. מועמדים ומועמדות ללימודים ללא תואר ראשון מעל גיל 30 נהנים מהקלות מסוימות - לימודים אחרי גיל 30 אינם מחייבים תעודת בגרות ופסיכומטרי. "ניתן ללמוד תואר ללא בגרות מעל גיל 30 על פי החלטת המועצה להשכלה גבוהה", אומר אלי גמיש, מנהל המכינות במסלול האקדמי המכללה למינהל. "ההחלטה הזו נובעת מהבנה כי הבגרות כבר אינה משקפת את היכולות של מועמדים ומועמדות מעל גיל מסוים".

על פי החלטת המל"ג כל המועמדים ללימודים מעל גיל 30 באחד המוסדות המוכרים להשכלה גבוהה, למעט באוניברסיטה הפתוחה, שאינם בעלי תעודת בגרות, יצטרכו טרם תחילת הלימודים לעבור בהצלחה מכינה ייעודית לקראת הלימודים אקדמיים, שתתקיים במוסד האקדמי עצמו ובאחריותו.

במכללה למינהל יצרו מכינות המתאימות לאוכלוסייה זו כדי לסייע למועמדים ולמועמדות מעל גיל 30, ללא זכאות לבגרות, להתקבל ללימודים. "המכינות מקנות לבוגרים ולבוגרות את הרקע שהם נזקקים לו כדי להשתלב בכל אחד ממסלולי התואר הראשון שמציעה המכללה, למעט תכנית התואר הראשון במערכות מידע", אומר גמיש, "לכל יחידה אקדמית יש את המכינה הרלוונטית לה, כאשר הקבלה לתואר מותנת במעבר של המכינה בהצלחה", הוא מדגיש.

המכינות במכללה מיועדות למועמדים ולמועמדות מעל גיל 30 ללא זכאות לתעודת בגרות והן משתנות כאמור בהתאם לתחומי הלימוד. הלמידה במכינות "שחקים" של המכללה נעשית בכיתות קטנות, ואורכן סמסטר אחד. ישנם כמה מועדים בשנה עבור כל מכינה, וכל המכינות תוכננו כך שהן מתאימות לאנשים עובדים - הן נלמדות בין פעמיים לשלוש פעמים בשבוע (תלוי בתחום הלימודים) בשעות אחרי הצהרים-ערב ובימי שישי.

 

מה כוללות המכינות השונות?

"מכינת שחקים" ייעודית ללימודי תקשורת, חינוך ומדעי ההתנהגות: המכינה מיועדת למועמדים ולמועמדות המגיעים לראשונה ללימודים אחרי גיל 30, וגם לבעלי בגרות מלאה אשר אינם עומדים בתנאי הקבלה של בתי הספר. המכינה כוללת 3 קורסי חובה - קורס 'מתמטיקה' (ברמה המתאימה ללימודים הומניים), קורס 'יסודות השיווק' וקורס 'אוריינות אקדמית' שמיועד לשפר את מיומנויות הלמידה של המועמדים ולהכין אותם להשתלבות בלימודים אקדמיים. בנוסף, כוללת המכינה קורס באנגלית ברמה 'טרום בסיסי' כחלק מלימודי הפטור* באנגלית.
*ציון 85 ומעלה במבחן אמי"ר/ם או חלק האנגלית בפסיכומטרי, מקנה פטור אקדמי מהשתתפות בקורס.
מועמדים המעוניינים להשתלב בלימודי תקשורת נדרשים לעבור בנוסף ראיון קבלה למכינה המהווה תנאי סף להתחלת המכינה.


מכינת "שחקים" ייעודית ללימודי מנהל עסקים, כלכלה, חשבונאות ופסיכולוגיה: המכינה מיועדת למועמדים ולמועמדות המעוניינים בתואר ראשון מעל גיל 30 ללא זכאות לבגרות, וגם לבעלי בגרות מלאה אשר נתוניהם אינם עומדים בתנאי הקבלה של בתי הספר. המכינה כוללת 4 קורסי חובה – קורס 'מתמטיקה' (ברמה הנדרשת ממי שמעוניינים להשתלב בלימודי מנהל עסקים, חשבונאות וכלכלה), קורס 'חשיבה טכנולוגית' (היכרות עם יישומי מחשב שונים), קורס 'אוריינות אקדמית' וקורס 'יסודות הכלכלה'.
בנוסף, כוללת המכינה קורס באנגלית ברמה 'טרום בסיסי' כחלק מלימודי הפטור* באנגלית.
*ציון 85 ומעלה במבחן אמי"ר/ם או חלק האנגלית בפסיכומטרי, מקנה פטור אקדמי מהשתתפות בקורס.


מכינת "שחקים" ייעודית ללימודי מדעי המחשב: המכינה מיועדת למועמדים ולמועמדות המגיעים לראשונה ללימודים אחרי גיל 30 ללא זכאות לבגרות, וגם לבעלי בגרות מלאה אשר נתוניהם אינם עומדים בתנאי הקבלה של הפקולטה. מכינה זו דומה למכינה המיועדת לתארים מנהל עסקים, כלכלה, חשבונאות ופסיכולוגיה, עם הבדל אחד – היקף שעות הלימוד במתמטיקה, לרבות הרמה האקדמית של הקורס, גבוהים בכמה רמות מתכניות הלימוד האחרות במכינות. גמיש מציין כי מועמדים רבים בוחרים לעשות את קורס 'מתמטיקה' של המכינה המיועדת ללימודי מנהל עסקים וכלכלה כ"קורס ריענון" המכין אותם לדרישות של קורס המתמטיקה של מכינה זו. בנוסף, הפקולטה למדעי המחשב דורשת מכל המועמדים והמועמדים לתכנית לעבור בהצלחה מבחן לוגיקה בטרם התחלת לימודי המכינה המהווה תנאי סף לקבלה אליה.


מכינת "שחקים" ייעודית ללימודי משפטים: המכינה מיועדת למועמדים ולמועמדות המעוניינים בתואר ראשון מעל גיל 30 ללא זכאות לבגרות, וגם לבעלי בגרות מלאה אשר נתוניהם אינם עומדים בתנאי הקבלה של הפקולטה*. לדברי גמיש, מדובר במכינה האטרקטיבית ביותר מכיוון שהיא מספקת ללומדים בה נקודות זכות אקדמיות, והיכרות מוקדמת עם התכנים אליהם ייחשפו בתואר. למעשה, תלמידי מכינת משפטים מתחילים את התואר עוד בשלב המכינה, שכן הקורסים הנלמדים במכינה זהים לקורסים האקדמיים שלומדים סטודנטים מן המניין שהתקבלו לפקולטה. כמו גם, הקורסים במכינה מועברים על ידי מרצים מהפקולטה למשפטים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. הקורסים האקדמיים הנלמדים במכינה הם –'דיני עונשין' (6 נ"ז), 'תורת המשפט' (6 נ"ז) ו-'יסודות המקצוע המשפטי א' (4 נ"ז).
בנוסף, כוללת המכינה קורס באנגלית ברמה 'טרום בסיסי' כחלק מלימודי הפטור** באנגלית.
**ציון 85 ומעלה במבחן אמי"ר/ם או חלק האנגלית בפסיכומטרי, מקנה פטור אקדמי מהשתתפות בקורס.


בוגרי המכינה, שיעמדו בהצלחה בכל הדרישות, יתקבלו על תנאי לפקולטה למשפטים ויהיו פטורים מהשתתפות בקורסים 'יסודות המקצוע המשפטי א' 'תורת המשפט', ו-'דיני עונשין'. בתום שנה א' יהיה על הסטודנטים לעמוד בממוצע ציונים של 75 לפחות, בכל הקורסים אשר נלמדו בשנה זו.


*תנאי קבלה:
1. בגרות מלאה/ מועמדים בגיל 30+.
2. 4/5 יחידות לימוד באנגלית בציון עובר או לחלופין ציון 85 ומעלה במבחן אמי"ר/ם או בחלק של האנגלית במבחן הפסיכומטרי*.* מועמדים בעלי בגרות מלאה עם 3 יחידות לימוד באנגלית או מועמדים מעל גיל 30 ללא זכאות לבגרות, נדרשים לעבור מבחן אמירם בציון 85 ומעלה כתנאי להשתתפותם במכינה זו.