דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מדעי ההתנהגות או פסיכולוגיה: מדריך למתלבט

מה לומדים בכל אחת מתכניות הלימוד, במה ניתן לעסוק בסיום הלימודים, לאיזה תארים מתקדמים ניתן להתקבל, ולמי באמת מתאימה כל אחת מהתכניות

הבחירה במסלול לימודים היא בחירה בעלת משמעות רבה, לה השפעה על עולמות התוכן אליהם ניחשף, הקריירה העתידית, רשת הקשרים שניצור ועוד. מי שמעוניינים לבנות לעצמם קריירה בתחומים טיפוליים - יעוציים, מוצאים עצמם פעמים רבות מתלבטים בין שני מסלולים עיקריים: פסיכולוגיה ומדעי ההתנהגות.
במה דומים שני המסלולים האלו לתואר ראשון ובמה הם שונים?

מה לומדים?

ד"ר קרן שחר, מרצה בבית הספר לפסיכולוגיה, מציינת כי התואר בפסיכולוגיה במכללה למינהל, בניגוד למקומות אחרים, הוא חד חוגי. "בלימודים אנחנו שמים דגש חזק על מגוון הנושאים הנדרשים להבנת נפש האדם - איך בני אדם פועלים, מדוע הם פועלים כפי שהם פועלים, מה זה רגש, מה משפיע על בני האדם מבחינת תהליכים התפתחותיים ועוד". במהלך הלימודים עוברים הסטודנטים הכשרה מתודולוגית רחבה ורוכשים ניסיון מחקרי - החשוב בעיקר למי שמעוניינים להמשיך ללימודי תואר שני. בנוסף, במהלך התואר משתלבים הסטודנטים בעבודה מעשית במסגרות טיפוליות שונות תוך שהם מלווים באנשי מקצוע מנוסים.

ד"ר גיא אבוטבול, ראש תכנית התואר הראשון למדעי ההתנהגות במכללה למינהל, מסביר כי תכנית התואר הראשון של המסלול האקדמי נוגעת במספר עולמות תוכן - פסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה. "בנוסף, התואר מציע חטיבה  בניהול ומשאבי אנוש. שתי חטיבות התואר כוללות קורסי התמחות שונים המספקים לסטודנטים מגוון רחב של כלים יישומיים כמו גיוס השמה ומיון, ניהול הדרכה, ניהול קהילות ועוד.

מה עושים אחרי התואר?

בוגרי התואר הראשון בפסיכולוגיה של המכללה למינהל רוכשים הכשרה מעמיקה ומקיפה המסייעת להם להשתלב בלימודי תואר שני בפסיכולוגיה, תואר החיוני למי שרוצה לשמש כפסיכולוג קליני, אך גם במגוון תארים שניים נוספים. "מי שאינם מעוניינים בלימודי המשך יוכולים להשתלב במגוון רחב של תחומי עיסוק", מציינת ד"ר שחר, "בוגרים שלנו השתלבו בעבודה עם בני נוער, במשרות שונות בתחום משאבי האנוש בתחום השיווק ועוד. יש לא מעט מקומות שמחפשים בוגרי תואר ראשון בפסיכולוגיה כי אלו לימודים שמספקים הבנה מקיפה של נפש האדם לצד חשיבה מחקרית מעמיקה".

גם בוגרי התואר הראשון במדעי ההתנהגות יכולים להמשיך למגוון רחב של לימודי תואר שני - ייעוץ ארגוני, לימודי משפחה, ייעוץ חינוכי, עבודה סוציאלית ועוד. "הבוגרים שלנו משתלבים במגוון רחב של עבודות ותארים שניים", אומר ד"ר אבוטבול, "בין אם זה במשרות שונות בתחום משאבי האנוש, כגון פיתוח הדרכה, ניהול משאבי אנוש, גיוס והשמה, ייעוץ ארגוני, ובין אם זה בתחום ניהול הקהילות, או בתחומים שונים לחלוטין כמו ניהול פרויקטים ואף משרות שונות בתחום השיווק".

למי זה מתאים?

התואר הראשון בפסיכולוגיה מתאים לכל מי שמעוניין לפתח קריירה בתחום הטיפולי, אומרת ד"ר שחר. "זה תואר שנותן תשתית חזקה וחשובה לכל מי שרוצה להמשיך לתואר שני, אבל לא רק - הוא נותן מגוון רחב של כלים המסייעים בהבנת נפש האדם, ומאפשר התנסות בתחום הטיפולי עוד במהלך התואר", היא מוסיפה.

התואר במדעי ההתנהגות, מהיותו כזה הנוגע במספר עולמות תוכן, מיועד לדברי ד"ר אבוטבול למי שיודעים שהם רוצים לטפל באנשים או לייעץ, אבל לא יודעים עדיין מה בדיוק האוריינטציה המדויקת שלהם. "זה תואר שחושף את הסטודנט להמון תחומים מתוך כוונה שהחשיפה הזו תסייע לו לבחור במה הוא רוצה לעסוק או איזה לימודי המשך מעניינים אותו".