דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

הכל על הרפורמה החדשה בלימודי שמאות מקרקעין

הרפורמה שמטרתה הסדרת לימודי המקצוע המבוקש, רלוונטית עבור אלו שהתחילו את לימודיהם השנה. טל אלדרוטי, ראש ההתמחות לשמאות מקרקעין: "מרבית ההנחיות נלקחו למעשה מהמתווה שאנחנו מיישמים כבר שנים"

לימודי שמאות מקרקעין הם לימודים לא קלים, שעל מנת לצלוח אותם צריך לעמוד בדרישות המחמירות של המועצה לשמאות מקרקעין.
מי שמסיימים את הלימודים האלו, ועומדים בכל הדרישות, משתלבים במקצוע לו הביקוש גבוה ביותר. הביקוש לשמאי מקרקעין נמצא בעלייה
בשנים האחרונות והוא פועל יוצא של הפריחה המטורפת של שוק הנדל"ן הישראלי. תפקידו של שמאי המקרקעין מגוון מאוד וכולל היבטים רבים, ביניהם: הערכת שווי למגוון נכסי נדל"ן, ליווי יזמים, ליווי פרויקטים של התחדשות עירונית, מתן חוות דעת לגופים מוניציפליים ועוד.
במטרה להסדיר את התחום, יזמה מועצת שמאי המקרקעין רפורמה בלימודי המקצוע.

טל אלדרוטי, לשעבר השמאי הממשלתי הראשי וכיום ראש ההתמחות בשמאות מקרקעין בבית הספר לכלכלה, מציין כי מטרת הרפורמה לעשות אקדמיזציה של התחום. "על מנת להיות שמאי צריך לעמוד בדרישות לימודיות שקבע חוק שמאי מקרקעין. מי שאחראים על הענקת הרישיונות, על הבקרה והפיקוח זו מועצת שמאי המקרקעין הפועלת במסגרת משרד המשפטים", הוא מסביר.

עד לרפורמה מי שרצו להיות שמאים, נדרשו להיות בעלי תואר ראשון כלשהו, והיו צריכים לעבור 14 בחינות, מתוכן 11 מוקדמות ועוד 3 סופיות.
בנוסף, הם נדרשו לעבור התמחות בת שנה במשרד שמאי מקרקעין. "עד עתה מספר קטן של מוסדות לימוד, ביניהם המכללה למינהל, יכלו לבצע את הבחינות המוקדמות במסגרת פנימית, והסטודנטים שלהם נדרשו לבצע רק את 3 הבחינות האחרונות במסגרת המועצה", הוא מסביר.

בחינת הסמכה אחת במסגרת המועצה

על פי הרפורמה, החל משנת הלימודים הנוכחית (תשפ"ג), יצומצם מספר הבחינות הנעשות במסגרת מועצת שמאי המקרקעין. מי שלומדים את התחום ידרשו לבחינה חיצונית אחת בלבד, עליה אחראי הרגולטור - המועצה. לבחינה זו ניתן יהיה לגשת רק לאחר השלמת הלימודים ושנת ההתמחות. כל יתר הבחינות יתקיימו במסגרת המוסדות האקדמיים המלמדים את התחום.

עוד שינוי שקובעת הרפורמה הוא יצירת מקבצים של הבחינות השונות, וקביעה של מדרג המאפשר מעבר ממקבץ למקבץ.
המשמעות - אם סטודנט או סטודנטית לא עברו את כל הבחינות במקבץ מסוים, הם לא יוכלו לגשת לקורסים המתקדמים יותר .

"דבר נוסף שהוסיפה הרפורמה הוא קורס פרקטיקום חובה בן 80 שעות", מציין אלדרוטי, "זהו קורס מעשי יישומי שבסופו הסטודנטיות והסטודנטים מייצרים שומת מקרקעין".

שינוי נוסף שקובעת הרפורמה הוא איזה תארים ראשונים יהיו מוכרים עבור מי שרוצים ללמוד את ההתמחות. אם בעבר היה ניתן לגשת ללימודי ההתמחות עם תואר ראשון כלשהו, כעת זה צריך להיות תואר מעולמות תוכן רלוונטיים כמו כלכלה, מנהל עסקים ועוד.

שינויים מינוריים במסלול של המכללה למינהל

הרפורמה עדיין לא אושרה בכנסת, אבל היא צפויה לעבור במהלך השנה. כיצד היא צפויה להשפיע על מי שכבר החל את ההתמחות?
לדברי אלדורטי מי שהתחיל את לימודי השמאות טרם שנת הלימודים הנוכחית, יכול לסיים אותם לפי המתכונת הישנה. "כל מי שהחלו לימודים בשנת הלימודים הנוכחית - הרפורמה תחול עליהם".

מי שכמעט ולא צפויים לחוש בהבדל הם סטודנטים של המכללה למינהל בהתמחות לשמאות מקרקעין. "מרבית ההנחיות וההסדרה של אופן הלימוד נלקחו למעשה מהמתווה שאנחנו מיישמים בבית הספר לכלכלה", אומר אלדרוטי. "בהתמחות שלנו מיושמת כבר שנים שיטת למידה במקבצים ותנאי סף בין המבחנים השונים, כמו גם קורס פרקטיקום".

השינויים שנעשו בתכנית, שיהיו רלוונטיים כאמור רק עבור מי שהחלו את הלימודים השנה כוללים שינויים בסדר הקורסים, הרחבת מספר הקורסים מ-12 ל-15, והרחבה קלה של קורס הפרקטיקום. "אנחנו שמחים שהרגולטור מצא את מה שעשינו כמודל ראוי להחיל על שאר המוסדות", מסכם אלדרוטי.