דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

אתם לא לבד: מקורות תמיכה נפשית הזמינים לקהל הרחב

המצב הביטחוני מייצר חרדה בקרב אנשים רבים. גופים שונים, פרטיים וציבוריים, התגייסו לספק מענה למי שזקוקים לכך.

הטבח הנורא בדרום והכניסה של מדינת ישראל למלחמה שתוצאותיה אינן ידועות, כמו גם פרק הזמן שתימשך – מייצרים חרדה רבה. קשה להאמין שיש אדם שגר בישראל, או ישראלי שגר בחו"ל, שאינו סובל מחרדה ברמה מסוימת בימים אלו. בנוסף, הטבח הנוראי, התמונות והסיפורים, מייצרים טראומה בהיקפים אדירים, גם בקרב מי שמשתדלים שלא להיות חשופים לסיפורי האימה.

כשמדברים על הטלטלה הנפשית הקשה, חשוב לייצר אבחנה בין מי שסבלו וסובלים ישירות מהמצב – הניצולים ומשפחות ההרוגים והחטופים, לבין מי שהם במעגלי הפגיעה הרחבים יותר – מי שפונו מבתיהם בצפון ובדרום, ואף מי שמצויים במעגלי פגיעה רחוקים יותר – מי שחיים במרכז הארץ וסובלים ממטחי הטילים והאזעקות.

כדי להקל על הקושי הרב, גופים רבים מציעים מענה נפשי ייעודי למי שנפגעו באופן ישיר מהמצב. במקביל, גופים ציבוריים רבים, ביניהם גם עמותות המספקות תמיכה נפשית גם בשגרה, הקימו מיד עם תחילת הלחימה מערכים מרשימים שמטרתם לסייע למי שזקוקים בכך בקרב הציבור הרחב.
הנה כמה מהם:

משרד הבריאות פרסם מוקדי חירום לצורך קבלת מידע ומרכזים לסיוע נפשי ורגשי. באתרו מפרסם המשרד מגוון של גופים שונים המתמחים במתן מענה נפשי ואת דרכי ההתקשרות עמם. החל מה - 8.10.23, קופות החולים מעניקות מענה טיפולי נוסף לתמיכה רגשית של 3 שיחות טיפוליות על ידי אנשי המקצוע לכל פונה: קופת חולים מכבי מציעה ללקוחותיה סיוע בטלפון 3555* וקופת חולים לאומית בטלפון 1700-507-507.

לצד זה, שירותי בריאות כללית מציעה מגוון מענים נוספים, ביניהם מוקד לתמיכה נפשית 24/7 ללקוחות כללית; טיפול נפשי לילדים ולבני נוער בשיחות זום - ללקוחות כללית; קבוצת תמיכה בפייסבוק להורים - ניתן להתייעץ (גם באופן אנונימי) עם מומחים מהמערך הפסיכולוגי של מרכז שניידר; יחידת חירום לסיוע נפשי לילדים ומתבגרים ​​(מרכז שניידר) - מפגש פיזי או וירטואלי; מוקד סיוע ותמיכה נפשית לעולים; סיוע נפשי למפונים מעוטף עזה ולמי שהיו במסיבה ברעים.

קופת חולים מאוחדת יצרה אתר ייעודי ובו פירוט של הסיוע הנפשי ללקוחותיה, הכולל בין השאר קו תמיכה נפשית, ותמיכה טלפונית בזמן אמת.

מרכז החוסן הארצי , בטלפון 5486*, מאפשר קבלת טיפולים פרטניים, קבוצתיים ומשפחתיים בטלפון, בזום או פנים אל פנים במרכזי טיפול בפריסה ארצית. הטיפול ללא עלות. המרכז מופעל באמצעות הקואליציה הישראלית לטראומה בשותפות עם עמותת ער"ן, ומיועד לאוכלוסייה מאזורים שאין בהם מרכזי חוסן. אתר המרכז כולל את דרכי ההתקשרות עם מרכזי חוסן ברחבי הארץ.

בנוסף, מרכז חוסן ע"ש כהן-האריס, מרכז ארצי לטיפול אונליין לילדים (גילאי 4-12) שנחשפו לטראומה ולהוריהם, מציע טיפול מידי וללא עלות בכל רחבי הארץ. לבירורים: 054-9788614.

עמותת ער"ן פועלת במתכונת חירום וזמינה עבור כל אזרחי ישראל בקווי הסיוע בטלפון 1201 ובאתר, בצ'אט ובוואטסאפ.

קו הסיוע של נט"ל (נפגעי טראומה על רקע טרור ומלחמה) פועל בטלפון 1-800-363-363 ובאמצעות האתר. בנוסף, העלתה העמותה אתר ייעודי הכולל חומרים וכלים להתמודדות עם החרדה והלחץ, והמידע מנוגש בשפות שונות.

עמותת אנוש, העמותה הישראלית לבריאות הנפש, אף היא קוראת למי שזקוק לתמיכה נפשית לפנות לקו תמיכה טלפוני מיוחד המציע תמיכה רגשית מותאמת לנוער ולצעירים, לבני משפחה ולקהל הרחב באמצעות מטפלים מנוסים ומקצועיים.

כמו כן, סה"ר (סיוע והקשבה ברשת), מציעים קווי סיוע הפועלים 24/7, בוואטסאפ או בצ'אט אנונימי.

לצד מענים אלו, ישנן התאגדויות עצמאיות של אנשי מקצוע ממגוון תחומים – פסיכולוגים, פסיכיאטריים, עובדות ועובדים סוציאליים ומטפלים בתחומים שונים – המציעים מענה למי שזקוקים לכך, בין אם טלפוני ובין אם פנים אל פנים.

בנוסף, מקומות עבודה רבים מציעים סיוע למי שזקוק וזקוקה, כמו גם הגופים האקדמיים השונים המציעים תמיכה לסטודנטים, לסטודנטיות ולאנשי הסגל.

במכללה, מציע השירות הפסיכולוגי "טריאסט שריג" מגוון מענים. עמוס פריבס, פסיכולוג קליני מומחה ומנהל השירות, מציין כי לטובת הסטודנטים והסטודנטיות ואנשי הסגל מופעל "קו חם" בו ניתן לקבל תמיכה נפשית טלפונית. כמו כן המכללה מממנת פגישה עם פסיכולוג/ית לכל סטודנט, סטודנטית ואיש סגל הזקוק לך. בנוסף, מפעיל השירות הפסיכולוגי קבוצות ייעודיות בהנחיית פסיכולוג, כך למשל לחברים לכיתה של הרוגים, או לאנשי סגל הפוקדים לוויות ושבעה במסגרת תפקידם.