דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

מלגות ומענקים לסטודנטים במכללה למינהל

קרן ייעודית לתמיכה בסטודנטים וסטודנטיות שנפגעו כתוצאה מהמלחמה, ומעטפת לימודית המסייעת למילואימניקים, המילואימניקיות ומשרתי כוחות הביטחון להשלים את החומר הלימודי – כך תומכת המכללה בלומדים שלה

מלחמת "חרבות ברזל" שפרצה ב-7 באוקטובר שינתה את החיים במדינת ישראל. גיוס המילואים הנרחב ביותר בתולדות המדינה, מעל ל-360 אלף מילואימניקים ומילואימניקיות, השפיע באופן משמעותי על המשק כולו – אין ענף שלא נאלץ לבצע התאמות אל מול ההיעדרות של חלק מכוח העבודה שלו. לצד ההתאמות האלו, עסקים רבים מחפשים דרכים להקל על העובדים והעובדות שלהם שנקראו לשירות מילואים, ואף על בני משפחותיהם.

אחד התחומים שהושפע משמעותית מהמלחמה הוא תחום ההשכלה הגבוהה. באופן טבעי, רבים מהמגויסים למילואים הם סטודנטים וסטודנטיות, זאת לצד לומדים רבים המשרתים באופן קבוע בכוחות הביטחון. כתוצאה, שנת הלימודים נפתחה באיחור משמעותי, והמוסדות השונים חיפשו דרכים לסייע למי שמשרתים במילואים ובכוחות הביטחון להשלים את החומר הלימודי שהפסידו ויפסידו. כמו כן, פועלים הגופים בתחום בדרכים נוספות כדי להפוך את החזרה לשגרת הלימודים לקלה יותר עבור המילואימניקים והמילואימניקיות, משרתי הסדיר, משרתי הקבע וכוחות הביטחון.

ציון "עובר מנהלי" ומועדים מיוחדים למבחנים ועבודות

המסלול האקדמי המכללה למינהל נוקט בדרכים שונות על מנת לסייע לסטודנטים ולסטודנטיות שלו, כמו גם חברי וחברות הסגל, המשרתים במילואים ובכוחות הביטחון. זאת לצד מערך תמיכה מרשים שהוקם המספק תמיכה לימודית ורגשית לכלל הסטודנטים, ומערך 'חיבוק עוטף' המסייע בתרומות לאוכלוסייה אזרחית ולחיילי צה"ל.

טלי אלקלעי, רכזת מילואים בדיקאנט הסטודנטים במכללה, מציינת כי למעלה מ-1,500 סטודנטים וסטודנטיות של המכללה גויסו לשירות מילואים, כאשר חלקם עדיין טרם שוחררו. כמו כן, למעלה מ- 1,000 סטודנטים משרתים בסדיר, בקבע ובכוחות הביטחון. אחד הצעדים הראשונים שנקטה המכללה היה להציע מתווה לימודים מיוחד: שנת הלימודים האקדמית במכללה נפתחה ב-19 בנובמבר, כאשר מי שמעוניין יכול היה לבחור להתחיל את הלימודים במתווה מרץ כסמסטר א', ולהמשיך במהלך הקיץ את סמסטר ב', כך שיסיים את שנת הלימודים במלואה במהלך שנת תשפ"ד.

אחת ההקלות המשמעותיות שמציעה המכללה למי ששרתו במילואים, בסדיר, בקבע ובכוחות הביטחון, הוא "עובר מנהלי". "סטודנטים אלו יכולים לקבל ציון 'עובר מנהלי' בקורסים מסוימים. המשמעות היא כי הם לא חייבים לגשת לבחינות באותו הקורס ולהגיש עבודות", אומרת אלקלעי.
"מי ששירתו במילואים מה-19 בנובמבר למשך 5 ימים מקבלים שתי נקודות זכות עובר מנהלי, מי ששירתו 10 ימים מקבלים 4 נקודות זכות עובר מנהלי, ומי ששירתו מעל 15 יום מקבלים 6 נקודות זכות עובר מנהלי. מי שלומדים תואר כפול ושירתו מעל 15 יום יקבלו 8 נקודות זכות עובר מנהלי.
כל מנהל סטודנטים פרסם את רשימת הקורסים הרלוונטיים לסטודנטים שלו". בנוסף, משרתי המילואים מעל 14 יום זכאים לקבל זיכוי אקדמי של 2 נ"ז בגין מעורבות חברתית מילואים.

כמו כן, כל מי שמשרתים במילואים ובכוחות הביטחון מקבלים אפשרות לדחייה בהגשת עבודות ואף מבחנים במועדים מיוחדים – עבור מבחנים של קורסים הנלמדים בסמסטר א'. בנוסף, היא מספרת, הפקולטות ובתי הספר השונים מעניקים מעטפת לימודים תומכת הכוללת שיעורי עזר, מרצים שמתגייסים להעביר שיעורים נוספים ומרתונים לימודיים ועוד. "הפקולטות ובתי הספר השונים התארגנו לבניית מעטפת לימודית תומכת כך שכל סטודנט שחוזר ממילואים מקבל מעטפת שלמה המאפשרת לו לעבור על עיקרי החומר לקראת הבחינות", היא אומרת.

"הטבות נוספות הן אפשרות לדחייה ופריסה שונה של תשלום שכר הלימוד", אומרת אלקלעי, "וזכאות להדפסות בחינם למשרתי המילואים עבור ימי הלימודים אותם פספסו בגין השירות".

קרן סיוע מיוחדת מטעם המכללה

לצד ההטבות האלו, פועלת המכללה על מנת להעניק עזרה בתשלום שכר הלימוד למי שנזקקים לכך בעקבות המלחמה. יסמין יקותיאל, רכזת מלגות ומעורבות בדיקאנט הסטודנטים, מציינת כי המכללה הקימה קרן סיוע מיוחדת, "מגן ברזל", במטרה לתמוך בסטודנטים ובסטודנטיות שנפגעו כלכלית כתוצאה מהמלחמה. "הקרן הוקמה במטרה לסייע לסטודנטים שבעקבות אירועי המלחמה מצבם הכלכלי הורע, לדוגמא סטודנטים שמצבם הכלכלי הורע עקב מקרה של שכול במשפחה, כאלו שבני משפחתם נחטפו והם מקדישים לנושא זה את מרבית זמנם ומרצם, מי שהיו במסיבת הנובה ואורח חייהם השתנה מאז, סטודנטים שפונו בעקבות המלחמה, כאלו שגויסו למילואים ולכן נפגעו כלכלית, מי שהעסק שלהם נפגע מהמלחמה, מי שהוצאו לחל"ת ועוד", היא אומרת, "יצרנו שאלון קצר שבו מי שמעוניינים בסיוע יצטרכו לענות על מספר שאלות, מבלי להלאות את הפונים בדרישה למסמכים רבים. הפנייה לקרן תהיה ב-3 פעימות כדי שמי שבמילואים לא יפספסו את מועדי ההגשה".

האם יש מלגות למילואימניקים?

יקותיאל מציינת כי ישנן מלגות ומענקים שמי ששירתו ומשרתים במילואים יכולים לקבל. כך, לדוגמא, מי שנרשמו למלגות המעורבות החברתית מטעם מפעל הפיס ועשו מילואים זכאים להטבה: כל שבוע מילואים יוכר להם כ-6 שעות שבועיות של התנדבות.

"בנוסף, צה"ל מעניק מענק מילואים הנותן סבסוד של בין 30% ל-100% משכר הלימוד האוניברסיטאי למי שעשו מעל 60 ימי מילואים. למענק הזה לא זכאים מי שקיבלו מלגות אחרות", אומרת יקותיאל. מלגה זו תשולם באופן אוטומטי בתחילת חודש יולי ישירות לחשבון הבנק המדווח במערכות צה"ל.

מלגה נוספת אותה מזכירה יקותיאל היא מלגת "ממדים ללימודים". המלגה, מטעם משרד הביטחון – האגף והקרן לחיילים משוחררים, מיועדת לחיילים לוחמים וחיילות לוחמות שהתגייסו החל מ-1 ביולי 2013 ואילך, ששירתו שירות מלא ותקין. בנוסף זכאים למלגה חיילים וחיילות שהתגייסו החל מ-1 ביולי 2013 ואילך, ששירתו שירות מלא ותקין השייכים לאחת מהאוכלוסיות הבאות: זכאי תשמ"ש - הורים, חיילים בודדים, עולים חדשים, ובני מיעוטים. המלגה מממנת 100% שכר לימוד אוניברסיטאי. המלגה ניתנת בכל שנה, עבור 3 שנות לימוד בלבד. מי שכבר בעל תואר ראשון ועומד בתנאי התוכנית יכול להגיש בקשה למלגה, וזו מוענקת עבור שתי שנות לימוד בתואר השני. מי שזכאי למלגת "ממדים ללימודים" לא יוכל לקבל את המענק המיוחד למשרתי המילואים.