דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

סיימתם וסיימתן שירות צבאי קרבי? תבדקו את זכאותכם למלגת "ממדים ללימודים"

טל אזולאי, בוגר (בהצטיינות) של התואר הראשון בכלכלה, מספר כיצד סייעה לו המלגה במימון הלימודים

הגיל הממוצע בישראל של תחילת הלימודים האקדמיים הוא גבוה יחסית, והסיבה העיקרית לכך היא השירות הצבאי. כאשר רוב האוכלוסייה היהודית מחויבת לשירות צבאי של שנתיים (בנות) או שלוש שנים (בנים) זה רק טבעי כי הלימודים הגבוהים יתחילו אי שם לקראת אמצע שנות ה-20.

על פי נתוני "יד הנדיב" בשנת 2017 הגיל הממוצע לתחילת התואר הראשון בישראל היה 23.9. כאשר מוציאים מהמשוואה את האוכלוסייה הערבית, שאינה מחויבת לשירות צבאי, הגיל הממוצע לתחילת התואר הראשון הוא גבוה יותר - 24.4.

כאשר משווים לשאר מדינות ה-OECD רואים הבדל משמעותי – הגיל הממוצע לתחילת התואר הראשון הוא 22.5 אבל ברוב המדינות הוא נמוך מכך: בהולנד הגיל הממוצע לתחילת הלימודים הוא 19, בספרד 21 ובאנגליה 22. רק ב- 4 מדינות הגיל הממוצע של תחילת הלימודים האקדמיים גבוה מהגיל הממוצע בישראל - איסלנד, דנמרק, אינדונזיה ושוויץ.

התחלה רכה באמצעות מלגות ייעודיות

אין ספק כי ישנם יתרונות לא מעטים להתחלת הלימודים האקדמיים בגיל יותר מבוגר – הסטודנטים והסטודנטיות מגיעים ללימודים קצת יותר מגובשים לגבי רצונותיהם וצרכיהם, הם מרוחקים מספיק שנים מבית הספר התיכון והספיקו לצבור אנרגיה לקראת לימודים אינטנסיביים ותובעניים. אבל במקביל, ככול שמתחילים את הלימודים בגיל מבוגר יותר – כך ההשתלבות בשוק העבודה נעשית אף היא בגיל מבוגר יותר.

בנוסף, מי שסיימו שירות צבאי מלא מתקשים, אולי, יותר ממי שמתחילים לימודים ישר אחרי בית הספר בהתמודדות עם המשימות האקדמיות בגלל מרחק הזמן מהמסגרת הלימודית וכתוצאה – הם לא מממשים את יכולותיהם.

מתוך ההבנה כי מי ששירתו שירות צבאי מלא המתחילים לימודים אקדמיים נתקלים בלא מעט קשיים, קיימות מגוון מלגות המיועדות לסייע להם במימון הלימודים ובכך להקל במעט על ההתמודדויות השונות. במסגרת זו קיימות מלגות ייעודיות לחיילים בודדים, מלגת אימפקט, מלגות מטעם הקרן לעידוד השכלה גבוהה, מלגות של קרן הישג וגם מלגת "ממדים ללימודים". המלגה, מטעם משרד הביטחון – האגף והקרן לחיילים משוחררים, מיועדת לחיילים לוחמים וחיילות לוחמות שהתגייסו החל מ-1 יולי 2013 ואילך, ששירתו שירות מלא ותקין. בנוסף זכאים למלגה חיילים וחיילות שהתגייסו החל מ-1 יולי 2013 ואילך, ששירתו שירות מלא ותקין השייכים לאחת מהאוכלוסיות הבאות: זכאי תשמ"ש-הורים, חיילים בודדים, עולים חדשים, ובני מיעוטים.

המלגה מעניקה סיוע ב- 100% מימון שכר לימוד שנתי אוניברסיטאי למשך שלוש שנות התואר האקדמי ללימודים בארץ. שכר הלימוד עפ"י החלטת מל"ג נכון לתשפ"ד: 11,296 ₪.

דיקאנט הסטודנטים עדכן לגבי שינוי הקריטריונים

אחד מהרבים שקיבלו את מלגת "ממדים ללימודים" הוא טל אזולאי, בוגר התואר הראשון בכלכלה עם התמחות בשמאות מקרקעין.
טל, שהיה חלק מתכנית מצטייני הנשיא של המכללה בשנת הלימודים האחרונה שלו, צפוי להתחיל בשנת הלימודים הבאה לימודי תואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב. במקביל הוא משמש כמתרגל במגוון קורסים במכללה.

טל, בן 26, חי בראשון לציון, ויתחיל בקרוב התמחות בשמאות מקרקעין במטרה לקבל רישיון לעסוק במקצוע בעתיד, אם ירצה בכך.
"אני שואף להשתלב באקדמיה, אבל רוצה להשאיר את כל האופציות פתוחות", הוא אומר.

הבחירה בלימודי כלכלה הייתה התפתחות טבעית עבורו. "בגיל 12 קראתי את הספר 'אבא עשיר, אבא עני', וזה גרם לי לרצות להכיר יותר לעומק את כל העולם הפיננסי", הוא מספר, "קראתי המון, ובגיל 16 את הכסף שחסכתי מעבודות שונות התחלתי להשקיע בשוק ההון.
את תיק ההשקעות הזה, אגב, אני מנהל באופן עצמאי גם כיום", הוא מספר.

הבחירה בלימודים במכללה נבעה בתחילה מטעמי נוחות. "המכללה נמצאת מרחק כמה דקות הליכה מהבית שלי", הוא אומר, "אבל הסיבה המשמעותית יותר לבחירה במכללה הייתה העובדה שהתואר מאפשר לשלב לימודי כלכלה עם שמאות מקרקעין ברמה מאוד גבוהה. כמי שמתעניין מאוד בעולם הנדל"ן המסלול הזה היה מאוד אטרקטיבי עבורי".

בתור מי ששירת כלוחם ביחידת דובדבן בצבא, היה טל זכאי למלגות שונות המיועדות לחיילים משוחררים. את מלגת "ממדים ללימודים" הוא מספר לא קיבל בשנה הראשונה לתואר, מכיוון שקיבל מלגה אחרת – אימפקט, ובזמנו לא ניתן היה לשלב את שתי המלגות. "בשנה השנייה ללימודים אימפקט כבר שינו את הקריטריונים לקבלת המלגה ואפשרו לקבל אותה במקביל למלגות אחרות, ואז הגשתי בקשה לקבל את 'ממדים ללימודים'".

על השינוי בקריטריונים שאפשר לו להגיש בקשה גם למלגת "ממדים ללימודים" שמע במסגרת הלימודים במכללה. " דיקאנט הסטודנטים מקפיד לשלוח עדכונים על המלגות השונות, ולא מעט פעמים קורה שאנשים נחשפים למלגות שהם לא מודעים אליהן, או לקריטריונים שהשתנו שמאפשרים להם להגיש בקשות למלגות להן לא יכלו לפנות בעבר", הוא אומר, "שווה להיות ערים לעדכונים האלו. בזכות אחד מהם, כאמור, הגשתי את הבקשה למלגת 'ממדים ללימודים'. המלגה הזו, לצד תמיכה נוספת שקיבלתי, עזרה לי באופן משמעותי במימון הלימודים שלי", הוא מסכם.