דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

זכויות סטודנטים עם לקויות למידה, המדריך המלא

מה נכנס להגדרה של לקות למידה? כיצד סטודנטיות וסטודנטים יכולים להיות מאובחנים כסובלים מהבעיה ומה ההקלות וההתאמות להן הם זכאים?

אורי, סטודנט חדש שהחל ללמוד השנה תואר במנהל עסקים לא ממש ידע. הוא החל את לימודיו לפני כארבעה שבועות, וככל שהתקדמו השיעורים כך הוא הרגיש שהוא פותח פערים ונשאר מאחור. לתדהמתו הוא הרגיש שהוא חוזר על ימי בית הספר המתסכלים, למרות שהיה בטוח שכבר התבגר, המוטיבציות שלו השתנו והוא חווה הצלחות כמפקד בצבא, ההבנה הזאת דיכדכה אותו והוא החל לחשוש שלימודים זה פשוט לא בשבילו.

אנשים רבים סובלים מלקויות למידה, בין אם הם מודעים לכך ובין אם לאו. לעיתים הם מתמודדים עם לקויות אלו עוד בתקופת בית הספר,
אבל פעמים רבות הם נתקלים בקשיים שונים כתוצאה מלקויות אלו גם בהמשך - בלימודים גבוהים, בעבודה ובחיים האישיים.

לקות למידה היא הפרעה נוירו-התפתחותית מתמשכת אשר משפיעה על יכולת המוח לתפקד ביעילות ובדייקנות בפעילויות קוגניטיביות.
על פי מחקרים שונים, בין 5% ל-15% מהאוכלוסייה סובלת מלקות למידה כלשהיא, בדרגות חומרה שונות.

סטודנטיות וסטודנטים הסובלים מלקויות למידה עלולים להתקשות מאוד בביצוע מטלות שונות, ולכן הם זכאים להקלות והתאמות.
חלק מהן קבועות בחוק, וחלק הן יוזמות של המוסדות האקדמיים השונים.

תמר סדובסקי גלעדי, רכזת לקויי למידה בדיקאנט הסטודנטים של המכללה למינהל, ויהודית נשרי- מקוב מנהלת תחום למידה בדיקאנט, מסבירות מה נכלל תחת לקויות למידה, כיצד מאבחנים אותן ולאילו הקלות זכאים סטודנטים וסטודנטיות עם לקויות למידה במסלול האקדמי המכללה למינהל.

ישנן 3 לקויות למידה מרכזיות:

דיסלקציה: דיסלקציה היא לקות בקריאה שמשליכה הן על מהירות ודיוק הקריאה והן על הבנת הנקרא. מי שסובלים מדיסלקציה צריכים להפנות הרבה יותר משאבים של קשב ואנרגיות לתהליך של הקריאה, שעבור מרבית האנשים נעשה ללא מאמץ ובאופן אוטומטי.

דיסגרפיה: דיסגרפיה היא לקות בכתיבה. זוהי לקות שלעיתים נובעת מדיסלקציה, לעיתים היא נובעת מלקות שפתית, או מפגיעה כלשהיא בתחום הגרפו-מוטורי. לקות זו יכולה לבוא לידי ביטוי כשגיאות כתיב מרובות, כתיבה איטית ומאומצת, כתב יד משובש ולא קריא, ויסות לא תקין של הלחץ על כלי הכתיבה, העלול להוביל לכאבים ביד ולהתעייפות מהירה.

דיסקלקוליה: דיסקלקוליה היא לקות חשבונית הפוגעת ביכולת החישוב האריתמטית ומאופיינת בליקויים בזיכרון עבודה, בלמידת עובדות חשבון בסיסיות ובהבנת מושגים חשבוניים. זו לקות נדירה יחסית - לא כל מי שמתקשה בחשבון סובל מדיסקלקוליה, פעמים רבות הקושי נובע מהוראה לא נכונה או לא מיטבית של התחום, ומחרדות שנבנו סביב הנושא במהלך החיים.

הפרעת קשב: לצד לקויות הלמידה האלו, חשוב להזכיר גם את מי שסובלים מהפרעת קשב ופעלתנות יתר. הפרעת קשב היא אוסף של סימפטומים/הפרעות. ישנם ביטויים שונים של הפרעה זו ודרגות חומרה שונות. המרכיבים הבולטים ביותר הם קושי בקשב מתמשך, קושי בפיצול קשב, וקושי בסינון של הסחות דעת. כך, סטודנט הסובל מהפרעת קשב יכול להתקשות לשבת בהרצאה בה הוא נדרש להקשיב, להבין וגם לסכם. הפרעת קשב יכולה לבוא לידי ביטוי בפגיעה בתפקודים ניהוליים - ניהול זמן, תיעדוף, קושי להעריך נכונה את הזמן, קושי בקבלת החלטות ועוד. בנוסף לכך, ההפרעה יכולה ליצור קושי בוויסות רגשי, אימפולסיביות, וקשיים שונים במיומנויות חברתיות.

כיצד מאבחנים לקויות למידה לצורך הכרה במסגרת לימודים אקדמיים?

על מנת לבדוק האם לקות הלמידה או הפרעת הקשב משפיעה על למידה והיבחנות, ואם כן, מהן ההשפעות, יש צורך באבחון מקצועי. אבחון לקויות למידה לסטודנטים נעשה על ידי אבחון דידקטי של מת"ל (מערכת תפקודי למידה). מת"ל היא מערכת ממוחשבת של מבחנים ושאלונים סטנדרטיים, שנועדה לאבחן את לקויות הלמידה השכיחות – דיסלקציה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה. במת"ל נבדקים גם תיפקודי הקשב, אבל אבחנה של הפרעת קשב יכולה להתבצע רק על ידי נוירולוג או פסיכיאטר.

האבחון הדידקטי של מת"ל מספק תמונה עדכנית של תפקודי הלמידה של הסטודנט/ית. החשיבות של האבחון העדכני היא רבה, כי ייתכן שאדם מסוים אובחן כסובל מלקות למידה בצעירותו אך לאורך השנים קיבל כלים שסייעו לו להתמודד עם לקות זו. בנוסף, המוח האנושי מסיים את התפתחותו בשנות העשרים המוקדמות, לכן השפעת הלקות על הלימודים משתנה עם השנים.

התאמות והקלות:

מי שאובחן כסובל מלקות למידה ו/או הפרעת קשב שמשפיעה באופן משמעותי על למידה והיבחנות, זכאי להתאמות והקלות שונות בהתאם ללקות ממנה הוא סובל וחומרתה.

כך, סטודנטיות וסטודנטים הסובלים מלקות למידה זכאים לתוספת זמן במבחנים. סטודנטים הסובלים מדיסלקציה עשויים להיות זכאים להשמעת שאלון הבחינה. התאמה נוספת היא התעלמות משגיאות כתיב, אישור שימוש במילונית באנגלית ועוד. ההתאמות ניתנות על ידי גורמי המקצוע בגופים האקדמיים, אשר שוקלים כל מקרה לגופו בהתאם להמלצות הניתנות על ידי אנשי המקצוע המאבחנים.

זוכרים את אורי? הוא אמנם ניגש כבר לאבחון עדכני כנדרש, אבל הבין, שגם ההתאמות שאושרו לו, לא יעזרו לו אם לא יעמוד בקצב, יבין את החומר, ויגיע מוכן למבחנים. אורי החליט לגשת לדיקאנט, לספר על המצוקה שלו, ולהתייעץ מה ניתן לעשות.

מעבר להתאמות, להם זכאים סטודנטים וסטודנטיות בכל מוסדות הלימוד, המכללה למינהל מציעה סל שירותים נרחב המיועד לסייע למי שסובלים מלקויות למידה והפרעות קשב. השירותים ניתנים במסגרת מרכז התמיכה - המרכז לנגישות אקדמית, הפועל תחת הדיקאנט, ומאגד חללי למידה, אנשי מקצוע ומגוון שירותים. השירותים מגוונים וניתנים עוד טרם הקבלה ללימודים.

כך, סטודנטים בעלי לקויות למידה נפגשים עוד בשלב ההתלבטות בין המוסדות האקדמיים השונים עם רכזות מרכז התמיכה של המכללה, הפורסות בפניהם את התאמות ושירותי התמיכה הקיימים במכללה. כמו כן, נערכים מפגשי אוריינטציה ייעודים לסטודנטים וסטודנטיות עם לקויות למידה.
ימי האוריינטציה מתקיימים בקבוצות קטנות, ועבור כל בית ספר בנפרד.

במהלך הלימודים עצמם מוצעות לסטודנטים ולסטודנטיות סדנאות אסטרטגיית למידה, בהן הם מקבלים כלים ללמידה יעילה כמו ניהול זמן במהלך הסמסטר ובתקופת הבחינות, כיצד ללמוד נכון, כתיבת תשובות ועבודות, ניהול בחינה ועוד. כמו כן ישנן סדנאות המוצעות מדי פעם כמו סדנת מיינדפולנס לסטודנטים עם הפרעות קשב.

באופן פרטני מוצעים ליווי של קואצ'ר (מאמן) ומומחיות לאסטרטגיות למידה לאורך הסמסטר לעבודה אישית על המטרות שהסטודנט מגדיר לעצמו.

בבתי הספר בהם נלמדים מקצועות ניהוליים מוצעות לסטודנטים ולסטודנטיות קבוצות תגבור המסייעות בתהליך הלמידה. כמו כן, בשנה הראשונה ללימודים יכולים סטודנטים וסטודנטיות בעלי לקויות למידה להיעזר בחונכים - סטודנטים ותיקים - המלווים אותם לאורך השנה.

עוד שירות חשוב שמציע דקנאט הסטודנטים הוא סיוע בהתמודדות עם חרדת בחינות. במסגרת זו, סטודנטים וסטודנטיות הסובלים מתחושת לחץ/חרדה לקראת בבחינות יכולים לקבל טיפול ממוקד של מספר פגישות עם פסיכולוג המתמחה בתחום.

לאורך השנה כולה יכולים סטודנטים וסטודנטיות עם לקויות למידה להיעזר במרכז התמיכה – המרכז לנגישות אקדמית, גם כחלל לימוד שקט.
יש באפשרותם לשריין לעצמם חדרי לימוד במרכז בהם הם יכולים ללמוד ללא הפרעות חיצוניות.

שירות נוסף וחשוב שמעניקה המכללה לסטודנטים ולסטודנטיות עם הפרעת קשב הוא סיוע בהתנהלות ומיצוי זכויותיהם מול הביטוח הלאומי. סטודנטים עם הפרעת קשב יכולים להיות מוכרים כבעלי אחוזי נכות על ידי המוסד לביטוח לאומי. במידה והם מוכרים, הם זכאים לתכנית שיקום לימודית (בהתאם לגובה אחוזי הנכות שהם מקבלים) הכוללת החזר על שכר לימוד (מלא או חלקי), השתתפות בשכר דירה, החזר נסיעות, החזר על סיוע לימודי ועוד. כדי לסייע לסטודנטים ולסטודנטיות לקבל את ההטבות האלו, יוזם דיקאנט הסטודנטים פעמיים בשנה הרצאות חינמיות של נציגות הביטוח לאומי או של עורכ/ת דין המתמחה בתחום, כדי להנגיש את המידע ולהסביר לסטודנטים כיצד ניתן לממש את ההטבות האלו.

כמו כן, מסייע דיקאנט הסטודנטים בבקשות לקבלת התאמות בבחינות ההסמכה החיצוניות אליהן ניגשים סטודנטים וסטודנטיות במסלולים חשבונאות, משפטים ושמאות מקרקעין (במסגרת התואר בכלכלה).

ומה עם אורי? לאחר ששוחח עם רכזת לקויי למידה בדיקאנט, בשיחה בו הובהרו הקשיים והצרכים שלו, הוא החליט לנקוט בקו פרואקטיבי. אמנם חונך בשלב זה כבר לא היה זמין, אבל הוא החליט לעבוד עם המאמן על ניהול זמן ומשימות, ועם המומחית לאסטרטגיות למידה על למידה עצמית, סיכום שיעור וכתיבה. בנוסף הוא נרשם לסדנה בנושא התמודדות עם הפרעת קשב, שם פגש עוד סטודנטים שמתמודדים עם קשיים דומים, ואף חבר לאחת מהן, שלמדה בכתתו, והם מהווים זוג למטרות למידה. אורי ממשיך להתמודד עם האתגרים שלקויות הלמידה והפרעת הקשב שלו מעמידות בפניו אבל הוא כיום מרגיש הרבה יותר אופטימי כי "ההגה חזר לידיים שלי". הוא מרגיש שהוא מסוגל להתמודד עם הכלים שהוא רוכש, וגם אם יהיו עוד מהמורות בדרך - הוא יודע שבדיקאנט ימצא אוזן קשבת ומענה.

"סטודנטים וסטודנטיות עם לקויות למידה והפרעות קשב מגיעים פעמים רבות ללימודים עם זיכרונות קשים מלימודים קודמים", אומרות תמר ויהודית, "דרוש אומץ מבחינתם להיכנס לאקדמיה. לכן כל כך חשוב שייקחו בחשבון את הקשיים שלהם, וייפנו לקבלת סיוע ותמיכה, על מנת לייצר עבורם חוויה מתקנת - ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן!".